De hybride docent in cijfers
01 juni 2017
Hybride docenten. Hoeveel zijn er? Wie zijn ze? Wat drijft hen? En hoeveel docenten en niet-docenten zouden geïnteresseerd zijn om hun eigen (onderwijs)loopbaan hybride te maken?
Recent onderzoek op basis van bestaande cijfers en eigen vragen komt tot de volgende conclusies:
- Circa 1 op de 8 docenten in het voortgezet onderwijs werkt op dit moment al hybride, dat zijn circa 10.000 docenten
- Docenten van alpha- en gammavakken combineren in de regel vaker dan docenten van bètavakken
- Voor meer dan de helft van de hybride docenten is meer afwisseling in taken en meer persoonlijke ontwikkeling de hoofdreden om te banen te combineren
- Hybride docenten geven aan een intenser werkleven te ervaren, maar rapporteren niet meer gezondheidsklachten dan reguliere docenten
- Ongeveer 2 op de 3 reguliere docenten zouden geïnteresseerd zijn in het hybride docentschap als de combinatie van banen o.a. betere loopbaanmogelijkheden biedt
- Ongeveer 1 op de 5 hoogopgeleide werkenden die zichzelf best voor de klas zien staan, zouden daartoe daadwerkelijk bereid zijn als ze het kunnen combineren met hun huidige baan
Dit onderzoek baseert zich op analyses door CBS, TNO, Erasmus Universiteit en Motivaction op verschillende databestanden die representatief zijn voor de Nederlandse arbeidsmarkt.
Klik hier voor de factsheets, meer informatie over de factsheets en de onderzoeksverantwoording.
Klik op de afbeelding om te downloaden.
Bron: Hybride Docent, 29.5.2017
Vragen?
Gerelateerde artikelen
Gaan we weer langer douchen als de gasprijzen dalen?
Cecilia Keuchenius
14 februari 2023
Hoe krijg je medewerkers na de coronacrisis terug in de kantoortuin?
Ester Koot
23 juli 2020
Women Inc. en Motivaction: meer bewustwording nodig over vrouwengezondheid
Lieke van Duist
24 mei 2025
Moreel Leiderschap: de sleutel tot het behouden van jong talent
Jeroen Senster
19 november 2024
