De hybride docent in cijfers
01 juni 2017
Hybride docenten. Hoeveel zijn er? Wie zijn ze? Wat drijft hen? En hoeveel docenten en niet-docenten zouden geïnteresseerd zijn om hun eigen (onderwijs)loopbaan hybride te maken?
Recent onderzoek op basis van bestaande cijfers en eigen vragen komt tot de volgende conclusies:
- Circa 1 op de 8 docenten in het voortgezet onderwijs werkt op dit moment al hybride, dat zijn circa 10.000 docenten
- Docenten van alpha- en gammavakken combineren in de regel vaker dan docenten van bètavakken
- Voor meer dan de helft van de hybride docenten is meer afwisseling in taken en meer persoonlijke ontwikkeling de hoofdreden om te banen te combineren
- Hybride docenten geven aan een intenser werkleven te ervaren, maar rapporteren niet meer gezondheidsklachten dan reguliere docenten
- Ongeveer 2 op de 3 reguliere docenten zouden geïnteresseerd zijn in het hybride docentschap als de combinatie van banen o.a. betere loopbaanmogelijkheden biedt
- Ongeveer 1 op de 5 hoogopgeleide werkenden die zichzelf best voor de klas zien staan, zouden daartoe daadwerkelijk bereid zijn als ze het kunnen combineren met hun huidige baan
Dit onderzoek baseert zich op analyses door CBS, TNO, Erasmus Universiteit en Motivaction op verschillende databestanden die representatief zijn voor de Nederlandse arbeidsmarkt.
Klik hier voor de factsheets, meer informatie over de factsheets en de onderzoeksverantwoording.
Klik op de afbeelding om te downloaden.
Bron: Hybride Docent, 29.5.2017
Vragen?
Gerelateerde artikelen
Generatie Z: consumptiegericht én milieubewust, hoe zit dat nou?
Loes Kleijngeld
14 augustus 2019
Nieuwsbrief mei '24: Motivaction genomineerd voor 'Bureau van Het Jaar' en worden alcoholpauzes de nieuwe norm?
Karine Bloem
07 mei 2024
Corona Impact Monitor: bestedingen in het teken van voeding en hygiëne, koken en eten in het teken van gezondheid, aandacht en variatie
Ruurd Hielkema
15 april 2020
Inwoners willen klein e-waste inleveren… maar wel dichtbij graag
Cecilia Keuchenius
21 maart 2018