De hybride docent in cijfers
01 juni 2017
Hybride docenten. Hoeveel zijn er? Wie zijn ze? Wat drijft hen? En hoeveel docenten en niet-docenten zouden geïnteresseerd zijn om hun eigen (onderwijs)loopbaan hybride te maken?
Recent onderzoek op basis van bestaande cijfers en eigen vragen komt tot de volgende conclusies:
- Circa 1 op de 8 docenten in het voortgezet onderwijs werkt op dit moment al hybride, dat zijn circa 10.000 docenten
- Docenten van alpha- en gammavakken combineren in de regel vaker dan docenten van bètavakken
- Voor meer dan de helft van de hybride docenten is meer afwisseling in taken en meer persoonlijke ontwikkeling de hoofdreden om te banen te combineren
- Hybride docenten geven aan een intenser werkleven te ervaren, maar rapporteren niet meer gezondheidsklachten dan reguliere docenten
- Ongeveer 2 op de 3 reguliere docenten zouden geïnteresseerd zijn in het hybride docentschap als de combinatie van banen o.a. betere loopbaanmogelijkheden biedt
- Ongeveer 1 op de 5 hoogopgeleide werkenden die zichzelf best voor de klas zien staan, zouden daartoe daadwerkelijk bereid zijn als ze het kunnen combineren met hun huidige baan
Dit onderzoek baseert zich op analyses door CBS, TNO, Erasmus Universiteit en Motivaction op verschillende databestanden die representatief zijn voor de Nederlandse arbeidsmarkt.
Klik hier voor de factsheets, meer informatie over de factsheets en de onderzoeksverantwoording.
Klik op de afbeelding om te downloaden.
Bron: Hybride Docent, 29.5.2017
Vragen?


Gerelateerde artikelen
Dag van de Alfabetisering: aandacht voor de impact van laaggeletterdheid

André Kamphuis
08 september 2025
Kantelpunten in de klimaattransitie: Is Nederland klaar voor versnelling?

Jorn Lingsma
21 januari 2025
Motivaction opnieuw als beste beoordeeld voor kwantitatief communicatieonderzoek Rijksoverheid
Bram van der Lelij
23 november 2020
Opinieonderzoek: burgers positiever over energietransitie door oorlog Oekraïne
Gerard van der Werf
19 september 2022