Toegankelijkheid

De hybride docent in cijfers

01 juni 2017

Hybride docenten. Hoeveel zijn er? Wie zijn ze? Wat drijft hen? En hoeveel docenten en niet-docenten zouden geïnteresseerd zijn om hun eigen (onderwijs)loopbaan hybride te maken? 

 

Recent onderzoek op basis van bestaande cijfers en eigen vragen komt tot de volgende conclusies:

  • Circa 1 op de 8 docenten in het voortgezet onderwijs werkt op dit moment al hybride, dat zijn circa 10.000 docenten
  • Docenten van alpha- en gammavakken combineren in de regel vaker dan docenten van bètavakken
  • Voor meer dan de helft van de hybride docenten is meer afwisseling in taken en meer persoonlijke ontwikkeling de hoofdreden om te banen te combineren
  • Hybride docenten geven aan een intenser werkleven te ervaren, maar rapporteren niet meer gezondheidsklachten dan reguliere docenten
  • Ongeveer 2 op de 3 reguliere docenten zouden geïnteresseerd zijn in het hybride docentschap als de combinatie van banen o.a. betere loopbaanmogelijkheden biedt
  • Ongeveer 1 op de 5 hoogopgeleide werkenden die zichzelf best voor de klas zien staan, zouden daartoe daadwerkelijk bereid zijn als ze het kunnen combineren met hun huidige baan

 

Dit onderzoek baseert zich op analyses door CBS, TNO, Erasmus Universiteit en Motivaction op verschillende databestanden die representatief zijn voor de Nederlandse arbeidsmarkt.

 

Klik hier voor de factsheets, meer informatie over de factsheets en de onderzoeksverantwoording.

Klik op de afbeelding om te downloaden.

 

Hybride Docenten

 

Bron: Hybride Docent, 29.5.2017


Vragen?

Gerelateerde artikelen

Vier op de tien vóór Keti Koti als nationale feestdag

Bob Schenk
22 juli 2022
Het MKB is op stoom, maar kleine bedrijven blijven achter

Het MKB is op stoom, maar kleine bedrijven blijven achter

Rob Doornbos
06 juni 2018

Een op de vijf Nederlanders vermijdt huisarts door schaamte

Jeroen Senster
23 september 2021

Wel of niet een corona-app?

Gerard van der Werf
20 mei 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved