Toegankelijkheid

Skip to main content

Intermediair Imago Onderzoek 2016: Shell populairste werkgever

03 juni 2016

Shell, Google en Philips zijn de populairste werkgevers onder Nederlandse hoogopgeleiden. Dit blijkt uit het Intermediair Imago Onderzoek 2016.

 

Het Intermediair Imago Onderzoek 2016 is uitgevoerd onder ruim 4.000 hbo+’ers tot 45 jaar. Shell heeft de eerste plek weer terugveroverd, nadat zij vorig jaar hun plek moesten afstaan aan KLM. Google staat dit jaar voor het eerst in de top 3. Softwaregigant IBM is nieuw in de top 100 en neemt meteen plek 33 in.

 

Onder hoogopgeleiden blijft het vertrouwen in de arbeidsmarkt groeien, zo blijkt uit het onderzoek. Bijna een kwart (23%) van de hoogopgeleiden omschrijft de arbeidsmarkt nu als (zeer) gunstig, terwijl dit vorig jaar nog 16% was. Daarnaast zijn mannen (32%) opnieuw een stuk positiever over de arbeidsmarkt dan vrouwen (14%).

 

Lena Olivier, Commercieel Directeur bij de Persgroep Employment Solutions, waar Intermediair onderdeel van uitmaakt: ‘Sinds drie jaar is er weer een stijging te zien in de werkgelegenheid, en deze ontwikkeling vertaalt zich door naar de resultaten van ons onderzoek. Hoogopgeleiden krijgen meer vertrouwen in de arbeidsmarkt. In een aantrekkende markt worden imago en employer branding weer belangrijker. Voor het aantrekken en behouden van talent is het echter belangrijk dat je als werkgever authentiek bent en je imago in lijn is met wie je daadwerkelijk bent.’

 

Werknemers in de zorg minst optimistisch over arbeidsmarkt

De functiegroepen ICT, Techniek en Marketing & Sales zijn opnieuw het meest positief over de ontwikkeling van de arbeidsmarkt in het komende jaar. Werknemers in de zorg zijn juist het minst positief. Daarnaast zien wo’ers (44%) deze ontwikkelingen gunstiger in dan hbo’ers (39%).

 

Inhoud van werk en prettige collega’s belangrijkste redenen om niet van werkgever te veranderen

De helft van de hoogopgeleiden denkt weleens na over een andere baan. De inhoud van het werk (54%) en prettige collega’s (54%) zijn de belangrijkste redenen om niet van werkgever te veranderen. ‘Redenen om wel van werkgever te veranderen zijn vooral weinig doorgroeimogelijkheden (37%), de inhoud van het werk (33%) en inkomen (26%)’, aldus Olivier. ‘Hoogopgeleiden zijn dit jaar minder tevreden over hun leidinggevende of management en over de mogelijkheden om flexibel te werken. Ook zien we dat de mogelijkheid om onbetaald verlof op te nemen, de laatste twee jaar belangrijker is geworden.’

 

Uit het onderzoek van Intermediair blijkt dat werknemers de volgende aspecten het belangrijkst vinden bij een werkgever:

  1. 1. Goede primaire arbeidsvoorwaarden
  2. 2. Goede balans tussen werk en vrije tijd
  3. 3. Biedt interessante functies
  4. 4. Hoge baanzekerheid
  5. 5. Afwisselend werk

 

Hoogopgeleiden geven hun werkgever gemiddeld een 7,1

Hoogopgeleiden zijn over het algemeen tevreden met hun werkgever. Ze geven hun werkgever een gemiddeld rapportcijfer van een 7,1. Toch geeft 12% van de hoogopgeleiden zijn werkgever een onvoldoende. Ruim 14% beoordeelt zijn werkgever juist met een negen of hoger. Opvallend is dat de tevredenheid over de huidige functie met een 7,4 hoger ligt dan de tevredenheid over de werkgever.

Top 10 favoriete werkgevers 2016

 

Ranking 2016 Organisatie
1 Shell
2 Google
3 Philips
4 Rabobank
5 ING
6 KLM
7 Politie
ABN AMRO
Unilever
10 Belastingdienst

 

Favoriete werkgevers 2016 per branche

 

Branche Organisatie
Banken & Accountants Rabobank
Energie Eneco
Telecom KPN
ICT Google
Industrie Shell
Pensioenen & Verzekeraars Achmea
Retail & FMCG Unilever
Techniek TNO
Non-profit Politie

 

Over het Intermediair Imago Onderzoek 2016

Het Intermediair Imago Onderzoek 2016 is van 22 februari tot en met vrijdag 25 maart 2016 gehouden door onderzoeksbureau Motivaction. Aan dit online onderzoek hebben in totaal 4.136 hbo+’ers in de leeftijd tot 45 jaar deelgenomen. De steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de beroepsbevolking op basis van geslacht en leeftijd. Naast het aangeven van favoriete werkgevers, beantwoordden de respondenten tientallen vragen over hun werk, salaris, loopbaan en hun wensen en verwachtingen van de arbeidsmarkt. Meer onderzoeksresultaten en de volledige ranking zijn hier te vinden.

 

Bron: Intermediair, 02.06.2016

Gerelateerde artikelen

Biculturele Nederlanders ondervertegenwoordigd in hoge posities mkb

Lennart Blokker
28 juni 2022

Generatie Z: consumptiegericht én milieubewust, hoe zit dat nou?

Loes Kleijngeld
14 augustus 2019

Ruime meerderheid jongeren bezorgd over klimaat en leefomgeving

Gerard van der Werf
09 december 2021

Hoe Nederlanders dubben met duurzaamheid: onbeperkt schoon drinkwater voor iedereen! Is dat echt zo vanzelfsprekend?

Lieke van Duist
14 juli 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency