Toegankelijkheid

Skip to main content

Voedselverspilling stopt pas bij dubbele prijzen

24 oktober 2016

Een kwart van de Nederlanders zal bijna geen voedsel meer verspillen als het twee keer zo duur zou zijn. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction dat in opdracht van Natuur & Milieu van de Rabobank is uitgevoerd onder 801 Nederlanders tussen de 16 en 75 jaar oud.

 

De aanleiding van dit onderzoek is een voedselverspillingscampagne van Natuur & Milieu en de Rabobank, die vandaag werd gestart bij De Verspillingsfabriek.

 

Eten in Nederland goedkoop

Talitha Koek, woordvoerder bij Natuur & Milieu geeft aan dat het eten in Nederland relatief goedkoop is in vergelijking met andere landen. “We pleiten voor een ‘echte prijs’ voor voedsel, waarin de milieukosten ook worden meegerekend en de boer een goede prijs krijgt. Met als voordeel dat er ook nog minder wordt weggegooid”, aldus Koek.

 

11% uitgave aan eten

Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat Nederlanders gemiddeld 11% van hun netto-inkomen aan eten uitgeven. De helft van de ondervraagden denkt echter dat dit percentage twee keer zo veel of hoger is, namelijk 20 tot 30%, stelt Natuur & Milieu.

 

“Ook op basis hiervan is er ruimte om de prijs van voedsel te verhogen. We bungelen wereldwijd onderaan wat betreft het percentage van ons inkomen dat naar voedsel gaat”, aldus Koek.

 

Smaak en geur

Eten dat niet meer goed ruikt, smaakt en eruit ziet is de belangrijkste reden onder Nederlanders om voedsel weg te gooien, zo geeft 54% van de ondervraagden aan. Voor 34% is verlopen houdbaarheid de belangrijkste reden en voor 26% dat er teveel eten is bereid.

 

Respondenten moesten in het onderzoek ook oplossingen benoemen voor het tegengaan van voedselverspilling. Kleinere verpakkingen werden door de meeste mensen als oplossing gegeven (43%), daarna volgde het gebruik van boodschappenlijstjes (33%) en meer informatie over de houdbaarheid van producten (24%).

 

Hier het volledige flitsonderzoek van Motivaction (PDF)

 

bron: VMT, 24.10.2016


Vragen?
Bram van der Lelij

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Terugblik: hoe heeft de uitslag van het referendum over de Wiv zo kunnen verrassen?

Bram van der Lelij
22 juni 2018

Voedingsgewoontes 2017-2021: de invloed van COVID-19 is beperkt

Ruurd Hielkema
21 mei 2021

Interesse in Smart Home groeit maar angst voor privacy is ook groot

Kevin Hengstz
13 december 2018

Steeds meer Nederlanders ruilen werkgever liefst morgen nog in

Ester Koot
27 maart 2018
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency