Toegankelijkheid

Skip to main content

Amsterdammers willen meer groen, maar de hoeveelheid groen per inwoner neemt nog steeds af

06 februari 2024

Dit blijkt uit de Monitor, een jaarlijks onderzoek door duurzaamheidsorganisatie De Gezonde Stad. Met het onderzoek wil de organisatie inzichtelijk maken hoe Amsterdam ervoor staat als duurzame stad. Ook geeft de Monitor een inkijkje in wat Amsterdammers zelf vinden van thema’s als groen, voedsel en afval, via een enquête onder 1000 Amsterdammers door onderzoeksbureau Motivaction. Een factsheet met de tien meest opvallende feiten en het hele onderzoeksrapport zijn voor iedereen gratis te downloaden


Afname groen in strijd met behoefte van Amsterdammers

Tussen 2018 en 2023 is in Amsterdam 159 hectare aan publiek groen verdwenen. Dat is een daling van bijna 2%. Het aantal inwoners nam in dezelfde periode met 7,5% toe. Dat de hoeveelheid publiek groen in de stad nog steeds afneemt staat haaks op de ambities die de gemeente heeft in het toewerken naar een groene stad. 

Groen is met het oog op klimaatverandering van cruciaal belang om een gezond leefklimaat in de stad te behouden. Waar stenen en asfalt warmte vasthouden, helpen bomen en planten de stad koel te houden. Op extreem warme dagen kan het in Amsterdam nu al 7 graden warmer zijn dan op het platteland. Afgelopen zomer, blijkt uit het onderzoek, had meer dan de helft van de Amsterdammers last van de hitte in de stad. 

Er is ook goed nieuws: veel Amsterdammers zijn zich bewust van het belang van groen en willen graag bijdragen. Ze vinden meer bomen belangrijk voor de stad (86%) en de meeste stadsbewoners willen meer bomen in hun buurt. De helft (51%) van de Amsterdammers maakt zich zorgen over het feit dat er steeds minder insecten zijn. Een derde van de inwoners staat open voor het verzorgen van groen in hun eigen buurt. 

De gemiddelde Amsterdammer verspilt ruim 60 kilo voedsel per jaar

Ook rondom het thema voedsel blijkt dat een grote groep Amsterdammers bewust is van de impact op het milieu en daar naar handelt. Bijna de helft (45%) van alle Amsterdammers vindt dat ze met het eten dat zij kopen invloed hebben op klimaatverandering. Een kwart geeft aan geen vlees te eten. Ook geeft een meerderheid (71%) van de Amsterdammers aan dat ze het liefst vers voedsel uit de regio of het seizoen willen kopen. 

Tegelijk blijkt voor veel Amsterdammers duurzaam en gezond voedsel niet toegankelijk. Het voedselaanbod in de stad is erg ongezond en circa 100.000 Amsterdammers hebben mogelijk te weinig geld voor gezonde voeding. Evenwel wordt in Amsterdam jaarlijks per persoon zo’n 60 kilo voedsel verspild. De gemiddelde vuilniszak bestaat voor een kwart uit nog eetbare voedselresten, zoals brood en rijst. Op het gebied van voedsel en duurzaamheid zijn dus nog flinke stappen te maken. 

Ambities vertalen naar concrete acties 

Annick Mantoua, directeur van De Gezonde Stad: Amsterdam staat net als andere steden voor de nodige klimaatuitdagingen. De Gezonde Stad Monitor laat zien dat er nog veel moet gebeuren. Maar ook dat bewustzijn over de invloed van dagelijkse keuzes en de behoefte om zelf bij te dragen bij de Amsterdammer aanwezig is. Dat biedt kansen. Om de klimaatdoelstellingen te behalen moeten we nog meer concrete handvatten bieden en ruimte geven aan bewoners en bedrijven om zelf aan de slag te gaan, en dit toegankelijk te maken voor alle Amsterdammers.” 

Meer informatie

Een factsheet met de tien meest opvallende feiten en het hele onderzoeksrapport zijn voor iedereen gratis te downloaden via de website van De Gezonde Stad. Naast de thema’s groen en voedsel, komen ook de thema’s lucht & vervoer, water, energie en afval terug in het onderzoek. 


Vragen?
André Kamphuis

Email 
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 66


Gerelateerde artikelen

Gelderlander wil groene leefomgeving

Marco Sodderland
28 februari 2019

Motivaction opnieuw als beste beoordeeld voor kwantitatief communicatieonderzoek Rijksoverheid

Bram van der Lelij
23 november 2020

Erratum bij onderzoeksrapport over opinies over tijdsystemen

Pieter Paul Verheggen
19 december 2018

ShopperMentality

Clasine van der Wal
20 november 2023
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency