De pandemie voorbij – drie bureaus over inzicht en de toekomst
10 februari 2022
Daily Data Bytes vroeg bureaudirecties om terug te blikken op het afgelopen jaar, maar vooral ook vooruit te kijken. Wat is er geleerd en nemen we mee, en wat kunnen we de komende jaren verwachten? In een korte serie komen telkens drie bureaus aan het woord die antwoord gaven op drie vragen. Vandaag: Motivaction, Haystack Consulting en Miles Research.
Pieter Paul Verheggen, algemeen directeur Motivaction
Wat is het belangrijkste inzicht dat je in de pandemietijd hebt opgedaan als het gaat om het vak?
- In deze tijd van onzekerheid is het belang van (goed) onderzoek en (praktische) insights toegenomen: tal van bedrijven en organisaties (zowel profit als non-profit) gebruiken onderzoeksresultaten als baken om die onzekerheid te verkleinen en de volatiele wereld enigszins te kunnen te begrijpen en erop te anticiperen;
- Het belang van betrouwbare onderzoekresultaten is enorm toegenomen; onderzoekers kunnen meerwaarde leveren door de betekenis van onderzoeksuitkomsten in het juiste perspectief te zetten;
- Daarbij hoort dat onderzoek meer inclusief moet worden; er moet meer moeite gedaan worden om ook lastig bereikbare consumentengroepen een stem te geven in onderzoek.
Zijn er bij jullie zaken blijvend veranderd?
- Mede door corona is er een enorme groei in digitalisering van veel industrieën en navenante groei van e-commerce in veel sectoren. Als gevolg hiervan is het belang van data, machine learning, analytics- en UX-vraagstukken ook toegenomen;
- Door corona heeft het hybride- en digitaal werken zowel intern als in de samenwerking met klanten een enorme vlucht genomen. De opdrachtgever-onderzoekbureau-relatie is daardoor meer een evenwichtige relatie tussen partners geworden;
- Meer en meer beseffen bedrijven dat zij een verantwoordelijkheid hebben in het leveren van een bijdrage aan (grote) maatschappelijke thema’s. Value based branding en de zoektocht naar de ‘purpose’ van ondernemingen is hier een logisch gevolg van. Onderzoek helpt bedrijven om hierin juiste keuzes te maken.
Welke trends zullen het vak bepalen in de komende twee jaren?
- Voor effectieve marketing en communicatie is in toenemende mate kennis nodig over drijfveren en motivaties van consumenten alsook van onbewuste- en onderbewuste (hersen)processen. Daarvoor is de inzet van effectief motivationeel- en neuro-onderzoek onmisbaar;
- Consumenten zijn zich steeds meer bewust van het feit dat hun persoonlijke data van groot belang zijn voor organisaties (marketeers). De onderzoekbranche doet er goed aan om AVG-richtlijnen en privacywetgeving te volgen en consumenten te ondersteunen bij het maken van de juiste keuzes als het gaat om het delen van persoonlijke data;
- Hierbij zullen onderzoekers nieuwe beloningsvormen moeten ontwikkelen om consumenten en burgers te betrekken bij onderzoek;
- De pandemie laat zien dat maatschappelijke ontwikkelingen direct en van grote invloed zijn op consumentengedrag; de strenge scheidslijn tussen maatschappelijk onderzoek en praktisch toepasbaar onderzoek gaat nog verder verdwijnen.
Bron: Dailydatabytes.nl
Gerelateerde artikelen
Olympische campagnes van Samsung, KPN en Gazelle oogsten meeste waardering
Ruurd Hielkema
13 april 2018
Met dit onderzoek voor Eindhoven Airport hebben we de gevoelens op een objectieve manier naar cijfers vertaald
Ruurd Hielkema
04 maart 2019
Biculturele Nederlanders kijken steeds minder Nederlandse televisie
André Kamphuis
01 september 2020