Toegankelijkheid

Skip to main content

Draagvlakmonitor: ruime voldoende voor Defensie

26 september 2019

De Nederlandse bevolking geeft Defensie in het 1e halfjaar van 2019 het rapportcijfer 7,1. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde halfjaarlijkse Draagvlakmonitor van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Defensie.

Het marktonderzoeksbureau doet sinds 2017 onderzoek naar het draagvlak voor Defensie onder de Nederlandse bevolking (16 t/m 75 jaar). Het nieuwe rapportcijfer is vergelijkbaar met dat van eind 2018 (7,0).

Enkele resultaten zijn:

  • 65% is trots op de Nederlandse militairen
  • 67% vindt dat de dreiging is toegenomen in de wereld, en vindt daarom een sterke krijgsmacht nu belangrijker dan ooit
  • 31% vindt het niet waarschijnlijk dat Nederland in de komende 20 jaar in een oorlog terecht komt
  • 57% vindt dat Defensie gezag uitstraalt
  • 46% vindt dat er te weinig geld gaat naar Defensie

 

Waarom laat Defensie draagvlakonderzoek doen?

Defensie beschermt wat Nederland dierbaar is. Daarmee is de krijgsmacht geen luxe, maar een noodzaak. Om deze zware en verantwoordelijke taak goed te kunnen vervullen zijn steun en vertrouwen vanuit de samenleving essentieel. Vanwege het belang van steun voor de taken van Defensie en met name de  buitenlandse inzet, wil Defensie het draagvlak in de samenleving behouden en vergroten. Daarbij is monitoren belangrijk.

Met de Draagvlakmonitor houdt Defensie continu de vinger aan de pols. Wekelijks worden tussen de 60 en 70 respondenten benaderd. Zo komt Motivaction elk kwartaal op een representatief aantal respondenten uit van zo'n 750.

 

Bron: Defensie, 13.09.2019

Deel dit artikel

Vragen?
Karel Slootman

Email
Functie Managing Partner
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen
klant- en merkbeleving verdient huwelijk

Klant- en merkbeleving verdienen een goed huwelijk

Jeroen Senster
15 juli 2021

Zo krijg je jongeren wél in beweging voor vrijwilligerswerk

Lieke van Duist
02 april 2025

Holstein Flowers, Esperit Plants en Del Golfo trotse winnaars Dutch Flower Awards 2021

Pieter Paul Verheggen
09 november 2021

Hoe kan doelgroepsegmentatie een omgevingsvisie inspireren?

Bram van der Lelij
26 november 2018
Neem contact met ons op
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency