Toegankelijkheid

Skip to main content

Duurzamer leven: hoe hou je het dit jaar wel vol?

19 januari 2024

Januari is hét moment om te starten met goede voornemens, maar volhouden is lang niet altijd makkelijk. Tegen het einde van janurari hebben velen hun voornemens al opgegeven. Hoe komt dat en hoe zorg je ervoor dat je jouw goede voornemens wél volhoudt? Wij zochten het voor je uit. 

Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat circa de helft (46%) van de Nederlanders weleens aan goede voornemens doet. Maar welke voornemens hebben Nederlanders zoal voor 2024? Eén van de thema’s is duurzame(re) consumptie. Zo wil 13% Nederlanders duurzamer leven, 12% wil minder kleding/spullen kopen en 8% wil vaker tweedehands spullen kopen in plaats van nieuwe spullen. 

Een voornemen hebben is een eerste stap richting gedragsverandering, maar hoe zorg je ervoor dat je je voornemens ook volhoudt? Wij nemen je mee in enkele gedragsbeïnvloedingstechnieken die jou hierbij helpen. 

Goede voornemens volhouden kan behoorlijk lastig zijn! Maar wat maakt het zo moeilijk?

Het is goed om eerst te begrijpen waarom het volhouden van goede voornemens lastig kan zijn. We onderzochten dit gedragspatroon waar veel Nederlanders mee te maken hebben aan de hand van het Motivaction-gedragsbeïnvloedingsmodel. Hierbij ontdekten we enkele mentale drempels die een belangrijke rol spelen in het volhouden van goede voornemens:

  1. Een onduidelijk voornemen. Een voornemen zoals “duurzamer leven” kan lastig zijn om vol te houden, omdat het niet concreet genoeg is. De kans is groter dat je tegen barrières aanloopt bij het zetten van een eerste stap of het volhouden van gedrag, zoals “waar begin ik?” of “ik kan dit toch niet alleen”. Met opgeven tot gevolg. 
  1. Verleiding ligt op de loer. Soms is het aantrekkelijker om het ongewenste gedrag in stand te houden, dan om over te stappen naar het gewenste gedrag. Dat komt door instant gratification, een psychologisch principe. Dit houdt in dat het ongewenste gedrag onmiddellijk een beloning biedt, terwijl vasthouden aan je voornemen een meer langetermijneffect heeft. Denk bijvoorbeeld aan het goede gevoel dat het kopen van (nieuwe) kleding of spullen je geeft, er wordt dopamine aangemaakt bij een nieuwe aankoop. De verleiding van instant gratification is voor velen lastig te weerstaan, waarbij je goede voornemens in gevaar komen.
  1. Een gewoonte aanleren is moeilijk. Om een voornemen vol te houden, moet je deze omzetten in een gewoonte, maar dit is vaak lastig. Dit kost tijd en moeite. Onze automatische piloot neemt in de waan van de dag ons beslissingssysteem over en kiest voor de weg met de minste weerstand: waardoor we eerder kiezen voor vertrouwde, minder-duurzame keuzes. Dit gebeurt soms zelfs zonder dat we hierbij stilstaan. Zolang het gewenste gedrag nog geen gewoonte is, ligt terugvallen in het oude gedrag op de loer. 


Hoe houd je je goede voornemens dan wel vol? We geven je vier tips 

Het goede nieuws is dat je gedragsbeïnvloedingstechnieken kunt toepassen die het makkelijker voor je maken om goede voornemens om te zetten in nieuw blijvend gedrag.

  1. Maak het gewenste gedrag concreet. Maak voor jezelf duidelijk wat je precies moet doen om je doel te halen. Met welke uitkomst ben jij tevreden? Maak de uitkomst zo specifiek dat je er, bij wijze van spreken, een foto van kan maken. Maak het zo concreet dat het te meten is, zoals “vier dagen in de week vegetarisch of veganistisch eten” in plaats van “vaker vegetarisch of veganistisch eten”. Koppel hier vervolgens een tijdskader aan, zoals “in de komende zes maanden wil ik de helft van mijn gebruikelijke autoritten vervangen door reizen met het openbaar vervoer”. 
  1. Wees je bewust van (mogelijke) barrières. Probeer naast het concreet maken van het voornemen ook mogelijke barrières en de bijbehorende oplossingen concreet te maken. Kom je snel in de verleiding om nieuwe spullen te kopen? Spreek dan met jezelf af dat je alleen iets mag kopen als je een goede reden kan bedenken waarom je het nodig hebt. Of als je met de trein wil reizen, kun je al van tevoren alternatieve routes of vervoersmiddelen uitzoeken voor het geval de trein uitvalt. 
  1. Maak een stappenplan. Weet je niet waar je moet beginnen? Maak een stappenplan. Als je duurzamer wilt leven kun je beginnen met het kopen van tweedehands kleding. Is dit een gewoonte geworden? Dan is het tijd voor de volgende stap, bijvoorbeeld duurzaam reizen. Let ook hierbij wederom op het concreet maken van je vervolgstappen!
  1. Spreek je voornemen(s) uit. Deel je voornemen met je omgeving. Mensen hebben behoefte aan consistentie. Als je A zegt, wil je niet B doen. Als je dus hardop zegt wat je goede voornemen is, heb je een stok achter de deur om je eraan te houden. Daarnaast kunnen de mensen in je omgeving je helpen herinneren aan je voornemen. Een mooi voorbeeld hiervan is de overheidscampagne: “Ben je BOB, zeg het hardop” waarbij deze techniek ook is toegepast.

 

Ben je benieuwd naar hoe je gedragsbeïnvloedingstechnieken in kunt zetten om je doelgroep te motiveren tot gewenst gedrag? Neem contact op!


Vragen?
Daniëlle van Velzen

Email  
Functie Researcher
Telefoon +31 20 58 98 316


Gerelateerde artikelen

Corona Impact Monitor: bestedingen in het teken van voeding en hygiëne, koken en eten in het teken van gezondheid, aandacht en variatie

Ruurd Hielkema
15 april 2020

Kwart Nederlanders gebruikt vakantiegeld om rond te komen

Rob Doornbos
20 mei 2019

Nederlanders overschatten hun kennis van risico’s digitale en online veiligheid

Kevin Hengstz
12 oktober 2020

Avondklok tikkende bom voor jongeren

Pieter Paul Verheggen
21 januari 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency