Toegankelijkheid

Hoe gaan Nederlanders met hun financiën om? Jorn Lingsma en Lisa Jager bij New Business Radio

18 december 2019

De rente op de spaarrekening daalt steeds verder, het is voor jongeren moeilijk om een huis te kopen en ook met de pensioenen is de laatste jaren veel aan de hand. Maar aan de andere kant kun je binnen een minuut geld overmaken en in veel winkels betalen met je smartphone of zelfs smartwatch.

Er gebeurt veel rondom de financiën van Nederlanders en in de financiële industrie. Om te kijken hoe consumenten in deze veranderende markt omgaan met hun geld en welke drijfveren daarbij belangrijk zijn, heeft Motivaction het Fintality-model ontwikkeld. Jorn Lingsma en Lisa Jager schoven aan bij New Business Radio om dit toe te lichten.

Jorn Lingsma: “Wij werken veel voor financiële dienstverleners en kregen vanuit hen de vraag of ons Mentality-model ook toepasbaar is op hoe de verschillende milieus naar hun financiën kijken. Hoe sluiten de segmenten bijvoorbeeld verzekeringen af, bellen ze naar de bank of doen ze hun betaalzaken online en hoe zijn deze groepen hier anders in. Daarom bieden we nu met Fintality inzicht in de financiële levensstijlen van Nederlanders.”

Lisa vertelt verder: “Uit dat model blijkt dat het financieel bewustzijn van de Nederlandse consument enorm varieert. Er is een groep die het heel belangrijk vindt om financiële zekerheid te hebben, maar die ook moeite heeft met het regelen daarvan. Zij zijn bezig met structuur door dagelijkse boodschappenlijstjes en verschillende spaarpotjes. Daar tegenover staat een groep die juist graag vrijheid wil en helemaal niet met hun financiën bezig is. Ze zien geld als een middel om mooie reizen mee te maken, maar denken nauwelijks na over bijvoorbeeld hun pensioen.”

Het Fintality-model laat zien dat er duidelijk aanwijsbare groepen zijn in Nederland die van elkaar verschillen in de manier waarop ze met hun financiën omgaan. Hier kunnen dienstverleners rekening mee houden door onder andere hun communicatie en hun productontwikkeling af te stemmen op hun doelgroep.

Je kunt het hele gesprek nu terugluisteren op New Business Radio.

Wil je meer weten over het Fintality-model? Neem dan contact op met Jorn Lingsma.


Vragen?
Jorn Lingsma

Email j.lingsma@motivaction.nl
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen
klant- en merkbeleving verdient huwelijk

Klant- en merkbeleving verdienen een goed huwelijk

Jeroen Senster
15 juli 2021

MKB ziet groei 2019 somber in

Rob Doornbos
15 april 2019
Online privacy zorgen

Meeste privacyzorgen over 'kopietje paspoort' en online-privacy

Jeroen Bruin
28 januari 2019

Hoe pak je videointerviewen goed aan? In gesprek met kwalitatief onderzoeker Merel

Merel Zuiderduin
19 mei 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved