Toegankelijkheid

Skip to main content

Hoe gaan Nederlanders met hun financiën om? Jorn Lingsma en Lisa Jager bij New Business Radio

18 december 2019

De rente op de spaarrekening daalt steeds verder, het is voor jongeren moeilijk om een huis te kopen en ook met de pensioenen is de laatste jaren veel aan de hand. Maar aan de andere kant kun je binnen een minuut geld overmaken en in veel winkels betalen met je smartphone of zelfs smartwatch.

Er gebeurt veel rondom de financiën van Nederlanders en in de financiële industrie. Om te kijken hoe consumenten in deze veranderende markt omgaan met hun geld en welke drijfveren daarbij belangrijk zijn, heeft Motivaction het Fintality-model ontwikkeld. Jorn Lingsma en Lisa Jager schoven aan bij New Business Radio om dit toe te lichten.

Jorn Lingsma: “Wij werken veel voor financiële dienstverleners en kregen vanuit hen de vraag of ons Mentality-model ook toepasbaar is op hoe de verschillende milieus naar hun financiën kijken. Hoe sluiten de segmenten bijvoorbeeld verzekeringen af, bellen ze naar de bank of doen ze hun betaalzaken online en hoe zijn deze groepen hier anders in. Daarom bieden we nu met Fintality inzicht in de financiële levensstijlen van Nederlanders.”

Lisa vertelt verder: “Uit dat model blijkt dat het financieel bewustzijn van de Nederlandse consument enorm varieert. Er is een groep die het heel belangrijk vindt om financiële zekerheid te hebben, maar die ook moeite heeft met het regelen daarvan. Zij zijn bezig met structuur door dagelijkse boodschappenlijstjes en verschillende spaarpotjes. Daar tegenover staat een groep die juist graag vrijheid wil en helemaal niet met hun financiën bezig is. Ze zien geld als een middel om mooie reizen mee te maken, maar denken nauwelijks na over bijvoorbeeld hun pensioen.”

Het Fintality-model laat zien dat er duidelijk aanwijsbare groepen zijn in Nederland die van elkaar verschillen in de manier waarop ze met hun financiën omgaan. Hier kunnen dienstverleners rekening mee houden door onder andere hun communicatie en hun productontwikkeling af te stemmen op hun doelgroep.

Je kunt het hele gesprek nu terugluisteren op New Business Radio.

Wil je meer weten over het Fintality-model? Neem dan contact op met Jorn Lingsma.


Vragen?
Jorn Lingsma

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 33


Gerelateerde artikelen

Veelvuldig TikTok-gebruik gepaard met toenemende privacy zorgen onder Nederlandse gebruikers

Jeroen Senster
18 oktober 2022

Techniek is overal

Cecilia Keuchenius
15 november 2019

Miljoenen Nederlanders willen duurzamer leven maar slagen daar niet in

André Kamphuis
12 februari 2019

Zo help je ondernemers de coronacrisis door

Rob Doornbos
23 juli 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency