Toegankelijkheid
Nederland verkeert momenteel in onzekere tijden. Hoewel de economie langzaam van het slot gaat, werknemers vaker kantoor bezoeken en de horeca weer open mag hebben ondernemers het nog steeds zwaar. Voor veel mkb’ers en zzp’ers is het afwachten hoe hun bedrijf uit de crisis komt, en of dat überhaupt lukt. Hoe beïnvloedt die onzekerheid hun bedrijfsvoering? En welke rol speelt hun ondernemersstijl?
Om grip te krijgen op de overlevingskansen van ondernemers is aandacht voor de onzekerheid die zij ervaren cruciaal. “We zien dat de economische onzekerheid niet eerder in de afgelopen 25 jaar zo hoog was”, stelt Sjoerd Hardeman (Universiteit Utrecht). “Uit historisch onderzoek blijkt dat onzekerheid op macroniveau gepaard gaat met lagere economische groei. Op microniveau blijven investeringen achter en vallen meer bedrijven om.”
Hardeman’s onderzoek toont dat 50% van de bedrijven tijdens de coronacrisis in onzekerheid verkeert. Slechts 75% verwacht te overleven. “De omzetverwachtingen zijn negatief voor zowel de groep die verwacht om te vallen als de groep die erop vertrouwt dat zij de crisis overleven. Als we kijken naar omzetonzekerheid vindt er echter een tweedeling plaats: bedrijven die aangeven de crisis niet te overleven voelen duidelijk meer onzekerheid dan bedrijven die denken na de crisis nog te bestaan”, zegt Hardeman. Hij stelt daarom ook voor de subjectieve (ervaren) onzekerheid een grotere rol te geven in het begeleiden van bedrijven.
Bijna alle ondernemers worden door de huidige crisis geraakt. Ze zijn massaal financieel op de rem gaan staan en een kwart heeft helemaal moeten stoppen met ondernemen. De eerste reacties op de ontstane onzekerheid zijn nogal primair van aard.
Maar hoe men vervolgens handelt is niet voor elke ondernemer gelijk. Hoe kan het dat de ene ondernemer zich laat opslokken door de onzekerheid, terwijl de ander de schouders eronder zet? Een mogelijke verklaring hiervoor is te vinden in hun attitudes, drijfveren en ondernemersstijlen. Deze aspecten van de ondernemer en meer heeft Motivaction gevat in zes ondernemerstypen in het BusinessLocus-model.
Sinds het begin van de coronacrisis onderzoekt Motivaction samen met MKB Servicedesk onder ondernemers hoe zij omgaan met de situatie en wat de relatie is tussen deze reactie en hun ondernemersstijl. Hierin zien we drie reacties veel terugkomen:
Een belangrijke manier om mkb’ers en zzp’ers succesvol door de crisis te helpen is onzekerheid verminderen. Dat kan door bedrijven te helpen verder vooruit te kijken. We zien dat bedrijven die verder vooruitkijken minder onzekerheid melden. En zoals blijkt uit Hardeman’s onderzoek, is er een sterke relatie tussen onzekerheid en de verwachting om de crisis niet te overleven. Om te voorkomen dat dit een selffulfilling prophecy wordt moeten we bedrijven helpen vooruitkijken en niet in het hier en nu te blijven hangen. Dat kan door de ondersteuning van bedrijven goed en efficiënt uit te voeren, zodat zij zich kunnen focussen op de tijd na corona. Daarnaast moeten kennis- en informatieverstrekkers ervoor zorgen dat bedrijven snel en makkelijk informatie kunnen vergaren.
Maar ook hier is het belangrijk om rekening te houden met de onderlinge verschillen. Afhankelijk van het type ondernemer waar je mee te maken hebt zal er een andere behoefte zijn:
Wil je meer weten over de verschillende typen ondernemers en hun reactie op de huidige crisis? Kijk dan de webinar ‘Effectieve B2B-marketing in tijden van corona’ terug.
Neem bij vragen contact op met Rob Doornbos.
Email
r.doornbos@motivaction.nl
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 35
Email k.miley@motivaction.nl
Functie Senior Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 32
Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved