Toegankelijkheid

Skip to main content

Kopje soep in plaats van een kroket, hoe krijg je de medewerker zo ver?

15 februari 2024

Voor een toekomstbestendig gezond Nederland adviseert de SER in haar adviesrapport ‘gezond opgroeien, wonen én werken’ een integrale aanpak, met als belangrijk onderdeel gezond werken. Een verantwoordelijkheid voor de overheid, die werkgevers moet stimuleren gezond werken voor iedereen mogelijk te maken. Maar minstens zo belangrijk dat werkgevers zelf ook kritisch naar hun vitaliteitsbeleid kijken voor een gezonde B.V. Nederland. 

Toch kan je als werkgever niet verwachten dat alle werknemers staan te springen om dezelfde cursus mindfulness of dat ze die kroket zomaar inruilen voor een kom soep. Motivaction doet al 40 jaar onderzoek naar waarden en leefstijl van Nederlanders om dit beter te begrijpen. Voor vitaliteitsvraagstukken gebruiken we ons Vitality-model. Dit model biedt inzicht in 6 profielen die elk op een andere manier in beweging zijn te krijgen. Zij gaan nou eenmaal anders om met gezondheid in het algemeen, voeding, bewegen, sporten, werk, stress, ontspanning en slaap

 

Vitality Model

Klik op de afbeelding om te vergroten

Om een voorbeeld te geven: de gezelligheidszoekers. De grootste groep in Nederland. Deze werknemers werken om te leven. Werk moet vooral leuk zijn. Ze zijn meestal ‘op locatie’ te vinden, dus in een fabriek of winkel of juist onderweg. Op kantoor vind je ze vooral in administratieve functies. Ze vinden gezelligheid en genieten belangrijker dan gezondheid en zijn dan ook niet veel bezig met het leiden van een vitaal leven. 

Wat kun je nou als werkgever doen om gezelligheidszoekers te activeren tot gezond gedrag? Dit onderzochten wij aan de hand van het ons gedragsbeïnvloedingsmodel. Zo weten we dat de sociale omgeving een belangrijke factor is in gedrag, zeker voor gezelligheidszoekers. Om de sociale omgeving te betrekken, kun je gebruik maken van de volgende overtuigingstechnieken:

  • Schaarste: Er zijn nog maar twee plekken vrij voor de cursus gezond eten met het gezin. 
  • Niets te verliezen: Maak vrijblijvend kennis met onze stoppen-met-roken-trainer. 
  • Social modeling: Benoem een vitaliteitsambassadeur (liefst ook een gezelligheidszoeker) die laat zien hoe je gezond aan het werk kan gaan.
  • Sociale bewijskracht: Laat zien dat collega’s ook meedoen aan de gratis gezondheidscheck.

Het allerbelangrijkste voor deze groep is dat oplossingen vooral laagdrempelig, makkelijk en binnen handbereik liggen. Laat die kroketten in de kantine dus maar achterwege en biedt als werkgever zelf die kom soep aan. 

Wil je meer weten over hoe je invloed kan hebben op het gedrag van jouw medewerkers, maar ook andere doelgroepen? Neem contact op!


Vragen?
Sanne van Elsas

Email
Functie HR-onderzoeksadviseur
Telefoon +31 (0)20 58 98 242


Gerelateerde artikelen

CSR 3.0 is Corporate Stakeholder Responsibility

Karel Slootman
10 april 2018

60 procent werkgevers heeft geen oog voor stress en burn-out klachten

Ester Koot
21 september 2020

Verspakketten razend populair

Ruurd Hielkema
25 oktober 2018

Goed communiceren met medewerkers belangrijker dan ooit tevoren

Ester Koot
09 juli 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency