Toegankelijkheid

Skip to main content

Kwart Nederlanders denkt dat internet niet vrij van censuur is

13 december 2018

De meeste Nederlanders, ongeveer tweederde, gebruikt het internet nog altijd op de manier waarvoor het ooit bedoeld is. Het vrijuit opzoeken van informatie. Een kwart van de internettende bevolking is echter ook van mening dat het open internet niet vrij is van censuur. En hoewel de helft van de mensen vindt dat het leven met de doorbraak van het internet ook complexer geworden is kunnen de meesten zich niet meer voorstellen om zonder internet te moeten leven. Dat blijkt uit onderzoek dat Motivaction uitvoerde in opdracht van XS4ALL.

 

Veel voor- maar ook nadelen

De toegankelijkheid van informatie wordt door zes op de tien Nederlanders gezien als een van de grootste voordelen van het internet. Maar liefst 80 procent is van mening dat het internet een belangrijke bijdrage geleverd heeft aan de vrije uitwisseling van informatie en gegevens. De helft van de mensen vindt zelfs dat toegang tot het internet een mensenrecht is, maar daarmee nog geen primaire levensbehoefte. Volgens het CBS heeft 97 procent van alle Nederlandse huishoudens toegang tot het internet. 

Toch zien veel mensen ook wel nadelen. Onder jongeren tot 25 jaar vind een kwart het gebrek aan privacy een nadeel. De schandalen rondom datalekken, handel in persoonsgegevens en het gevaar van cybercriminelen en online bedrijven die het internetgedrag in kaart brengen zorgen voor een negatiever beeld van het internet. Maar, zo blijkt ook uit het onderzoek, 60 procent van de Nederlanders vindt dat het internet de wereld mooier gemaakt heeft.

 

Bron: Telecompaper, 12.12.2018

 


Vragen?
Jeroen Senster

Email
Functie Principal Research Consultant
Telefoon +31 (0)6 112 909 67


Gerelateerde artikelen

We eten gezond én ongezond anno 2018

Ruurd Hielkema
05 maart 2018

Zo stel je als onderwijsinstelling een customer journey (leerlingenreis) voor scholieren op

Maartje Rooker
10 februari 2020

Generatie Z en (merk)kleding: kiezen ze voor Primark, of voor Prada?

Ester Koot
30 maart 2020

Corona óók katalysator voor nieuwe bedrijfsstrategie

Jeroen Senster
28 januari 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency