Toegankelijkheid

NPO FunX bereikt meeste jongeren tot 30 jaar in grote steden

21 december 2020
Het weekbereik van NPO FunX onder jongeren van 16-35 jaar uit de vier grote steden is voor het zesde jaar op rij gegroeid, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction. Luisterde in 2014 wekelijks 14% van de stadsjongeren, in 2020 is het weekbereik verdubbeld naar 28%. In de leeftijdsgroep 16 tot 30 jaar is FunX zelfs de best scorende radiozender in de vier grote steden.

 

Niels Hoogland, zendermanager NPO FunX: “Al 6 jaar stijgend en nu de #1 in bereik onder jongeren van 16 tot 30 jaar in de grote steden! Daar ben ik ontzettend trots op! En wat ik ook heel tof vind is dat we aan het gebruik van onze app, website en social media zien dat ook steeds meer mensen buiten de Randstad FunX weten te vinden. Onze unieke ‘sound of the city’ slaat dus aan in heel Nederland. Dat vind ik echt een keihard compliment voor het hele team!

Stijging in iedere groep
Het bereik van FunX stijgt zowel onder de bi-culturele als overige Nederlanders en onder mannen en vrouwen. Onder de bi-culturele jongeren is en blijft FunX de populairste zender: bijna vier op de tien Nederlanders luistert wekelijks naar FunX.



Breed jongerenmerk
Ook online weten de luisteraars FunX te vinden. De FunX-app werd in september vaker gestart dan ooit. In november steeg het aantal online luisteraars ook naar recordhoogte met ruim 1 miljoen streamstarts, mede dankzij de FunX DiXte 1000. FunX bereikt ook een groot publiek via social media. Zo is het aantal volgers op Instagram het afgelopen jaar met zo’n 40.000 volgers gegroeid naar ruim 215.000. Inmiddels hebben de twee YouTube-kanalen (FunX en FunX Gemist) samen al bijna 900.000 abonnees die maandelijks voor miljoenen views zorgen. Hiermee is FunX het meest succesvolle allround mediamerk van Nederland.

 

Maatschappelijke en culturele waarde

FunX biedt een platform aan opkomend talent uit de muziekcultuur; activeert het publiek en gaat het gesprek aan over belangrijke maatschappelijke thema’s. Zo organiseerde FunX dit jaar de ‘Debt Talk’ over de schuldenproblematiek onder jongeren. En natuurlijk stond dit jaar het antiracisme-debat centraal. FunX zet zich al jaren in voor gelijke behandeling en bundelt alle informatie over dit onderwerp op www.funx.nl/genoegisgenoeg. Daarnaast informeren we over corona en zorgen we voor afleiding en verbinding, bijvoorbeeld in de vorm van de non-stop game ‘FunX Locked Down’ waarbij FunX-volgers de populaire artiesten ADF Samski en ADF Lucky hielpen te bevrijden uit een escape room door het oplossen van puzzels, kraken van codes en ontrafelen van hints.


Vragen?
Lex van Meurs

Email l.vanmeurs@motivaction.nl
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)6 83808396


Gerelateerde artikelen
Waarom Nike’s anti-racismeadvertentie wel werkt

Waarom Nike’s anti-racismeadvertentie wel werkt - en die van Pepsi niet

Pieter Paul Verheggen
17 juni 2020
Nederlanders overschatten hun kennis van risico’s digitale en online veiligheid

Nederlanders overschatten hun kennis van risico’s digitale en online veiligheid

Kevin Hengstz
12 oktober 2020

Slechter imago e-sigaret na doden door ‘vapen’ in de VS

Ruurd Hielkema
15 mei 2020

“Mijn vrienden kregen aantoonbaar minder kansen dan ik.”

Bob Schenk
25 januari 2022
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved