Toegankelijkheid

Skip to main content

Van FIFA tot Fortnite: de populariteit van games

11 september 2019

Van FIFA tot Fortnite en van CandyCrush tot Call of Duty: gamen is één van de populairste vrijetijdsbestedingen onder jongeren. Ze spelen daarbij niet alleen zelf, ook het kijken naar anderen die gamen groeit in populariteit. Hoeveel ze precies gamen? Welke spellen de voorkeur hebben? Dat en meer vroegen we de jongeren (12 – 24 jaar oud) zelf.

 

De populairste games

Fortnite en de bijbehorende gekke dansjes lijken in zowel de online als offline wereld ongekend populair. Dat is ook echt zo, want 23% van de jongeren (12-24 jaar) speelt deze game weleens. Toch kan het daarmee niet op tegen voetbalvideogame FIFA: deze game wordt door bijna 30% van de jongeren weleens gespeeld.

Een opvallend verschil tussen jongens en meisjes is dat zowel Fortnite als FIFA drie keer zo veel door jongens wordt gespeeld, terwijl meiden de voorkeur geven aan bijvoorbeeld de Mario-spellen en The Sims.

 

Uren per dag, of per week

Je kent het misschien wel uit je eigen jeugd of je hebt nu een puber achter de computer zitten. Jongeren gamen graag en veel. Jongens (12-24 jaar) gebruiken hun (spel)computer het meest en gamen gemiddeld 12,1 uur per week. Meisjes houden het bij 5,2 uur per week.

Daarbij verschillen ze ook in hoe ze gamen. We zien dat jongens vaker gamen met hun digitale vrienden die zij alleen online kennen. Meisjes doen dit liever niet en lijken het gezellige en sociale aspect van gamen belangrijk vinden. Zij spelen meestal multiplayer waarbij ze met vrienden of bekenden samen achter de (spel)computer zitten. Jongens spelen juist vaker online tegen anderen of alleen tegen hun (spel)computer.

 

Van spelen naar kijken

Ongeveer de helft (49%) van de gamers kijkt online naar wedstrijden of evenementen van hun favoriete game, bijvoorbeeld via YouTube of Twitch. Ook hier geldt weer dat jongens dit vaker doen dan meisjes (59% vs. 34%). Daarnaast is het streamen van games populairder onder de jongste groep (tot 18 jaar) dan onder 19 tot 24-jarigen. Ook zou een meerderheid van de jongeren het leuk vinden om een live evenement bij te wonen van hun favoriete game (64%).

Er wordt het meest gekeken naar shooter games zoals Fortnite, Counter Strike of Call of Duty. 28% van de gamers kijkt hier wekelijks of zelfs dagelijks naar. Ook sportgames als FIFA, PES of Tennis World Tour worden met enige regelmaat bekeken, maar wel in mindere mate.

 

Geld moet rollen

Hoewel veel populaire games gratis gespeeld kunnen worden, geeft 38% van de jongeren aan dat zij geld uitgeven aan online spellen. Van de maximaal 50 euro die de helft van de jongeren per maand te besteden heeft gaat er gemiddeld €22,- naar gamen. Er gaat dus een aanzienlijk bedrag van hun totale budget op aan gamen. Jongeren geven vooral geld uit aan het kopen en upgraden van materialen of accessoires in games (denk aan auto’s, wapens of grondstoffen). Slechts een klein deel (4%) van de gamende jongeren zet geld in om kans te maken op prijzengeld. 

Wil je meer weten over dit onderzoek? Neem dan contact op met Natascha Schippers.

 

Klik op de afbeelding voor een grote versie 


Vragen?
Karin Lammers

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 30

Natascha Schippers

Email
Functie Researcher
Telefoon +31 (0)20 58 98 284


Gerelateerde artikelen

Shoppermarketing: Vrouwen bloot, handel groot

Huib Lubbers
03 november 2023

Goede voornemens zijn terug van weggeweest

Natascha Schippers
13 januari 2023

Levensstijl niet nóg gezonder, nadruk op bezuinigen

Ruurd Hielkema
04 augustus 2022

Bij een succesvol merk gaan waarden, purpose en reputatie hand in hand

Karel Slootman
24 juni 2022
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency