Toegankelijkheid

Skip to main content

Van researcher commerciële dienstverlening naar duurzaamheidsexpert

26 augustus 2019

Een sociaalpsycholoog met klimaatstress, zo omschrijft researcher Lieke van Duist zichzelf. Eerder dit jaar stond Lieke op het podium van het Amsterdamse Pakhuis de Zwijger, om daar tijdens een klimaatbijeenkomst te vertellen over effectieve duurzaamheidscommunicatie en het onderzoek dat zij doet naar het stimuleren van milieuvriendelijk gedrag. Wij vonden het hoog tijd om eens te vragen hoe het geven van zo’n presentatie gaat.

Hoe was het om op het podium van Pakhuis de Zwijger te staan?

Heel erg leuk, en eng. Ik was best zenuwachtig voordat ik het podium op moest, maar ik vond het ontzettend gaaf om te doen. Het is namelijk best een proces geweest om hier te komen. Nadat ik had besloten dat ik me op duurzaamheid wilde richten werd ik binnen de organisatie natuurlijk niet direct als expert gezien. In januari organiseerde Motivaction bijvoorbeeld een evenement over duurzaamheidscommunicatie dat ik graag wilde presenteren, maar die rol ging naar een meer ervaren collega die al langer met duurzaamheid bezig was.

Toen ik de mail voorbij zag komen met de vraag wie er op een klimaatbijeenkomst bij Pakhuis de Zwijger wilde spreken heb ik daarom meteen gemaild: ‘ik moet dat doen’. Ik wilde deze kans benutten en voelde dat het iets voor mij was. Ik heb me sinds januari nog meer verdiept in duurzaamheid en onderzoek op dit vlak, en zo veel bijgeleerd. Het is een mooie bevestiging van die ontwikkeling dat ik nu deze presentatie kon houden.

 

Hoe gaat het voorbereiden van zo’n presentatie in zijn werk?

Ik wilde met een goed verhaal daar staan dus heb me ingelezen in mijn publiek en andere sprekers. Het kost tijd om een goede presentatie te maken en te geven. Ik heb dat deels thuis gedaan en daarnaast is er gelukkig bij Motivaction de ruimte om er tijdens werktijd mee aan de slag te gaan.

Op basis van bestaand onderzoek kon ik een groot gedeelte van de presentatie al schrijven, maar ik heb ook hulp gehad van collega’s die met me meedachten over de voorbeelden die ik kon gebruiken. Mensen bij Motivaction maken daar echt tijd voor, dat is heel fijn. Ik had veel aan het sparren met collega’s en een dry run waarbij ik eerst op de inhoud, en daarna op mijn manier van presenteren feedback kreeg.

 

Je doet nu veel onderzoek naar duurzaamheid, maar met die focus ben je niet Motivaction begonnen toch?

Nee dat klopt, ik wilde vooral graag bij Motivaction werken omdat het me een interessant en breed georiënteerd onderzoeksbureau leek. Ik heb me de eerste 2 jaar vooral gefocust op het zo goed mogelijk onder de knie krijgen van alle werkzaamheden die komen kijken bij de functie van een researcher. Toen ik het gevoel had dat ik qua kennis en werkervaring op het juiste niveau zat, wilde ik me specialiseren in een bepaalde thema. Toen er intern gezocht werd naar onderzoekers om een publicatie over duurzaamheid te schrijven heb ik me daarvoor aangemeld. Ik wilde graag meeschrijven aan het paper Vijf Tinten Groener omdat het onderwerp dichtbij me staat.

Sindsdien ben ik me intern en extern steeds meer als duurzaamheidsonderzoeker gaan profileren en dat werpt nu zijn vruchten af. Ik krijg de kans om veel onderzoeken te doen naar een onderwerp waar ik me graag in verdiep, en om op leuke bijeenkomsten zoals bij Pakhuis de Zwijger te staan. Ik heb met dit onderzoeksgebied echt mijn plek binnen Motivaction gevonden.

Wil je de presentatie van Lieke bij Pakhuis de Zwijger terugkijken? Dat kan hier!

Of wil jij je, net als Lieke, specialiseren in een onderwerp en daar onderzoek naar doen? Kijk op onze vacaturepagina of volg Motivaction op LinkedIn voor de laatste vacatures.

 


Vragen?
Lieke van Duist

Email
Functie Research Manager
Telefoon +31 (0)20 589 82 39

Damiano Pieters

Email
Functie Hoofd HRM
Telefoon +31 (0)20 589 83 82


Gerelateerde artikelen

Goede voornemens zijn terug van weggeweest

Natascha Schippers
13 januari 2023

Wardrobe Wisdom: verleiding weerstaan of verleiding weren?

Cecilia Keuchenius
19 december 2023

Waarom laten marketeers een groep van 4 miljoen mensen links liggen?

André Kamphuis
22 maart 2019

Ruim helft Nederlanders gediscrimineerd tijdens sollicitatie

Ester Koot
04 augustus 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency