Toegankelijkheid

Skip to main content

Wat mensen drijft - en wat daaronder zit

22 mei 2025

Waarom voelt de één zich thuis in een tiny house, terwijl de ander juist droomt van een vrijstaande villa? Waarom eet iemand bewust minder vlees, terwijl een ander het liefst elke dag barbecuet? Of waarom werkt de één graag in loondienst met vaste structuur, terwijl een ander vrijheid en eigen baas zijn belangrijker vindt dan zekerheid?

Onderstroom

Achter dit soort keuzes zitten niet alleen praktische overwegingen. Ze raken aan diepere overtuigingen, waarden en normen. Aan wat mensen écht belangrijk vinden. Die drijfveren zijn niet altijd zichtbaar of uitgesproken, maar ze hebben wel degelijk invloed. We noemen dat ook wel een onderstroom: de sociaal-culturele overtuigingen en waarden die voorkeuren, gedrag, en leefstijl onder de oppervlakte mede vormgeven.

Bij StemPunt kijken we verder dan de oppervlakte. Natuurlijk zijn we benieuwd naar wat mensen doen, maar we zijn nog meer geïnteresseerd in het waarom. Dat levert rijke inzichten op: over wat mensen beweegt, wat ze tegenhoudt, en hoe je begripvol kunt aansluiten bij hun wereldbeeld en hen optimaal kunt aanspreken.

Mentality als kompas, onderstromen als verdieping 

Het Mentality-model van Motivaction geeft richting: het beschrijft acht waarden- en leefstijlprofielen in de Nederlandse bevolking. Van traditionele burgers tot postmoderne hedonisten – elk profiel vertelt iets over hoe iemand in het leven staat.

Maar soms is dat niet genoeg. Binnen eenzelfde Mentality-profiel kunnen mensen heel anders denken of reageren, afhankelijk van wat er speelt in hun persoonlijke onderstromenprofiel. De één wil vooral controle houden, de ander zoekt verbinding. Iemand voelt zich verantwoordelijk voor de wereld, weer een ander voor zijn directe omgeving.

Onderstromen helpen om communicatie, producten, diensten en beleid beter af te stemmen op wat mensen écht belangrijk vinden, wat hen drijft. Met onderstromen krijg je grip op wat jouw doelgroep, achterban of inwoners bezighoudt en waarom een boodschap wel of niet aanslaat. Zo kun je de tone-of-voice, aanpak of het aanbod beter laten aansluiten bij hun leefwereld.

Want pas als je snapt wat er onder de oppervlakte leeft, kun je écht aansluiten bij jouw publiek.

Meer weten?

Wil je meer weten over onze manier van onderzoek? Neem contact op met Maaike Zijderveld of Sander Metaal en ontdek hoe ons panel jouw onderzoek kan versterken! 

Deel dit artikel

Vragen?
Maaike Zijderveld

Email
Functie Senior Sample Manager
Telefoon +31 (0)20 589 83 83

Sander Metaal

Email
Functie Senior Research Manager
Telefoon +31205898377


Gerelateerde artikelen

Motivaction start samenwerking met digitalAudience

Seth Schaafsma
16 januari 2020

NMO publiceert Mediatrends 2022

Lex van Meurs
03 april 2023

Nederland ergert zich steeds vaker aan aso tijdens uitstapje

Natascha Schippers
30 juli 2018

Weer meer mensen met obesitas, helft 20-plussers te zwaar

Karin Lammers
05 maart 2024
Neem contact met ons op
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency