Toegankelijkheid

Skip to main content

Financiële keuzes tijdens de dure decembermaand

04 december 2023

De feestdagen staan weer voor de deur. Voldoende aanleiding voor Motivaction om het uitgavenpatroon van Nederlanders tijdens de ‘dure decembermaand’ onder de loep te nemen. Want worden de feestdagen nog uitbundig gevierd met cadeaus? En hoe bereiden Nederlanders zich financieel voor op deze dure maand? In dit artikel onderscheiden we de verschillende financiële keuzes van Nederlanders tijdens de decembermaand aan de hand van ons eigen ontwikkelde Fintality-model.

Cadeaus nemen nog steeds een belangrijke rol in tijdens de feestdagen. Bijna iedereen die Sinterklaas viert, viert dit met cadeaus. Tijdens de kerstdagen zijn Nederlanders iets meer verdeeld. Een derde van de Nederlanders viert wel Kerst maar zonder cadeaus. Bij de helft van Nederland zijn cadeaus een belangrijk onderdeel van het kerstfeest.  

De decembermaand kan voor sommigen duur uitvallen. Daardoor kan het nodig zijn om voorafgaand aan de feestdagen financiële voorbereidingen te treffen. Dit doet twee derde van Nederland bijvoorbeeld door geld opzij te zetten, zichzelf budgetten te stellen, kortingsacties en kortingsfolders in de gaten te houden, vooraf boodschappenlijstjes te maken en boodschappenacties in de gaten te houden. Een derde van de Nederlanders bereidt zich op geen enkele manier voor op de dure decembermaand. Zij kopen wat zij willen, wanneer ze dat willen, en waar ze willen. 

Fintality: vijf groepen

Fintality Totaal
Klik op de afbeelding om het model te vergroten

Nederlanders verschillen vooral in hoé zij hun financiële voorbereiding voor de decembermaand aanvliegen. Binnen Motivaction onderscheiden we vijf groepen op basis van hun kijk
op en omgang met geld: de Fintality-milieus. Deze groepen gedragen zich niet alleen anders tijdens de dure decembermaand, maar zijn ook vatbaar voor een andere boodschap. Als je je doelgroep goed kent, weet je ook hoe je hen het beste kunt aanspreken en stimuleren tot ander gedrag. Dit is waardevolle informatie om je strategie op aan te passen. 

  • Ambitieuze actieven: deze groep, die zich karakteriseert als zowel spender als spaarder, viert de feestdagen het vaakst mét cadeaus. Hun materialistische mindset maakt dat zij de feestdagen het liefste uitbundig vieren. Ook bereiden zij deze vieringen het meeste financieel voor. Ze bedenken vooraf wat voor feestmaal ze gaan bereiden en welke boodschappen daarvoor nodig zijn. Ze houden kortingsacties in de gaten, voor zowel boodschappen als cadeaus, en stellen duidelijke cadeau-budgetten voor zichzelf, maar ook voor anderen. 

    Ambitieuze actieven willen dus graag geld uitgeven, maar ook de controle houden zodat het niet doorschiet naar een aanslag op de portemonnee. Deze groep verleid je vooral met kortingsacties en het behalen van goede deals, zoals op bijvoorbeeld Black Friday of Cyber Monday. 

  • Lichtvaardig impulsieven: deze groep vindt geld niet zo belangrijk. Ze leven op de bonnefooi en geven hun geld uit als het kan maar vinden dat geen noodzaak. Zij vieren de feestdagen dan ook minder vaak met cadeaus. Wanneer zij de feestdagen wel met cadeaus vieren, doen zij nauwelijks aan financiële voorbereidingen. Lichtvaardig impulsieven maken hun cadeaus liever zelf. Dit past goed bij deze creatieve groep die liever gericht is op (het geven van) persoonlijke ervaringen dan op het kopen van spullen. 

    Om de juiste snaar te raken bij lichtvaardig impulsieven is het belangrijk om de immateriële waarde van producten te benadrukken. Het gaat niet om het product zelf, het gaat om de belevenis en ervaring die het met zich meebrengt. Ze zijn niet op zoek naar kortingsacties of deals. Liever worden zij geïnspireerd door een vernieuwend, creatief idee.

  • Vrijwillig soberen: deze spaarzame en duurzame groep die geld als een noodzakelijk kwaad ziet, viert Kerst het liefst zonder cadeaus. De feestdagen horen volgens hen te gaan om samenzijn met je naasten en aandacht voor het geloof. Cadeaus zijn voor hen overbodig.  

    Om te communiceren met de vrijwillig soberen is het belangrijk de nadruk te leggen op persoonlijke verbinding, samenzijn en duurzaamheid. Als zij toch iemand een cadeau willen geven, kopen zij het liefst iets duurzaams of tweedehands. Of zij zullen kiezen om een mooi initiatief zoals een goed doel te steunen, namens zichzelf of namens anderen als cadeau. Hier de nadruk op leggen werkt het beste om deze groep mee te nemen. Neem hen mee in het verhaal achter het (tweedehands) product.

  • Financieel intelligenten: deze groep is behoudend en gedisciplineerd in de omgang met geld. Deze behoudende mindset zien we terug in hoe zij de feestdagen aanvliegen. De één doet niet aan cadeaus, en de ander wel maar niet uitbundig. Zij treffen ook weinig speciale voorbereidingen. Financieel intelligenten hebben het hele jaar door veel overzicht over hun financiële administratie, waardoor zij in december geen extra voorbereidingen hoeven te treffen, geen budgetten stellen of kortingsacties in de gaten houden.  

    De financieel intelligenten gaan zelfbewust om met hun portemonnee maar zijn ook kwaliteitsbewust. De feestdagen staan voor hen in het teken genieten van goede producten, samen met familie. Zij zijn gevoelig voor communicatie die luxe en hoge kwaliteit benadrukt.

  • Gecontroleerde genieters: deze groep, op zoek naar financiële zekerheid maar die zichzelf ook graag willen verwennen, viert de feestdagen soms met en soms zonder cadeaus. Zij gaan gericht op zoek naar kortingsacties voor de feestboodschappen en cadeaus, en stellen een maximaal budget wat zij mogen uitgeven. Zo houden zij de uitgaven en verwennerij goed in balans. 

    Gecontroleerde genieters zijn gevoelig voor een goede aanbieding. Het aanduiden van schaarste of timingbijvoorbeeld acties die alleen vandaag nog geldig zijn, werken goed bij deze groep. Benadruk bij deze groep wat ze missen als ze niet op tijd ingaan op de actie.


Ben je benieuwd wat
Fintality voor jouw organisatie kan betekenen? Lees hier meer over het model dat meer inzicht geeft in de drijfveren van Nederlanders als het gaat om financiële zaken óf neem contact op met Paloma Bunck via onderstaande contactgegevens.


Vragen?
Paloma Bunck

Email
Functie Research Manager 
Telefoon +31 20 589 82 18

Aimée de Kleijn

Email
Functie Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 75


Gerelateerde artikelen

Nederlanders lachen om gekke eigenaardigheden

Kevin Hengstz
26 september 2018

‘Installeer liften zo dat ouderen ze kunnen gebruiken bij brand’

Jorn Lingsma
12 november 2018

Draagvlak corona-app: ’Nederlander wil beloning voor gebruik’

Gerard van der Werf
14 september 2020

Vitality

Vitaliteit in zes leefstijlen. Hoe kijken Nederlanders tegen vitaliteit aan?
Karin Lammers
22 februari 2016
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency