Toegankelijkheid

Skip to main content

Fintality

In ons leven speelt geld een bijna alles overheersende rol. Geld kan dromen waarmaken, maar ook dromen in de weg zitten. Zonder geld kom je nergens, maar met geld kom je ook niet overal. Iedereen gebruikt geld en iedereen heeft er een mening over. Voor de één een noodzakelijk kwaad, voor de ander een noodzakelijk goed. 

Hoe komt het toch dat mensen zo enorm van elkaar kunnen verschillen als het gaat om iets waar we dagelijks mee te maken hebben? Waar komen die verschillen vandaan?

 DOWNLOAD ONZE WHITEPAPER 

 

Fintality: segmentatie op basis van financiële drijfveren

Wij hebben Fintality ontwikkeld om meer inzicht te krijgen in de drijfveren van Nederlanders als het gaat om geld en om financiële zaken. Aan de basis van Fintality staat Mentality, maar Fintality maakt de vertaalslag naar de rol die geld speelt in ieders dagelijks leven. Fintality is bedoeld voor beslissers, marketeers, onderzoekers en communicatiedeskundigen in de financiële sector.

Fintality geeft vanuit de drijfveren antwoord op de vragen die we hierboven stellen. In Fintality onderscheiden we vijf groepen die verschillen in de wijze waarop geld een rol speelt in hun leven.

 

Wat levert het op? 

Fintality helpt om beter te begrijpen waarom verschillende consumenten op verschillende wijzen met hun geld omgaan. Het helpt om op een gestructureerde wijze te begrijpen waarom de ene persoon elke maand geld opzij zet voor die ene grote aankoop terwijl de andere persoon daar een lening voor afsluit. Fintality helpt:

  • met het beter begrijpen van de consument.
  • met beter en adequater met hen communiceren.
  • met het ontwikkelen van beter op hen toegesneden proposities.

 

Vijf Fintality segmenten

Vrijwillig soberen

Vrijwillig soberen gaan bewust om met geld. Zij zijn maatschappelijk betrokken, milieubewust en zuinig ingesteld. Materiële zaken zijn ondergeschikt, verantwoord leven is belangrijk. Vrijwillig soberen leven bij voorkeur zonder verspilling, zonder winstbejag en zonder aantasting van het milieu.


Je hebt geld nodig om te leven, dus help ze om verantwoord met hun geld om te gaan.


 

Financieel intelligenten

Financieel intelligenten snappen hoe geld werkt en wat geld voor hen kan doen. Ze vinden het een interessant onderwerp en verdiepen zich graag. Geld biedt vrijheid. Geld schept mogelijkheden en helpt in het creëren van een zorgeloos gevoel. Financieel intelligenten wil financiële producten graag goed begrijpen en weloverwogen beslissingen maken. Ze streven naar financiële onafhankelijkheid en willen liever niet leunen op anderen. 


Geld is belangrijk en stelt je in staat je doelen te bereiken, dus help ze om de juiste beslissingen te nemen.


 

Gecontroleerde genieters

Voor gecontroleerde genieters is geld een belangrijk onderwerp. Geld is niet alleen noodzakelijk om te (over)leven, het is ook een middel om leuke dingen te doen en om jezelf af en toe eens lekker te verwennen. Maar geld is ook ingewikkeld en een tikkeltje beangstigend. 


Je hebt geld nodig om af en toe leuke dingen te kunnen doen, dus help ze met overzicht in hun geldzaken.


 

Ambitieuze actieven

Geld is belangrijk voor ambitieuze actieven. Geld stelt hen in staat hun doelen te verwezenlijken, om leuke dingen mee te doen, om te kunnen doen wat ze graag willen. Geld geeft keuzevrijheid en vrijheid is belangrijk voor ambitieuze actieven. Met genoeg geld hoef je niet te kiezen maar doe je het gewoon allemaal.


Geld is boeiend en stelt je in staat leuke dingen te doen, dus help ze om op een verantwoordelijke en speelse manier met hun geld om te gaan.


 

Lichtvaardig impulsieven

Lichtvaardig impulsieven hebben een haat-liefdeverhouding met geld. Het is belangrijk voor ze om voldoende geld te hebben om te kunnen doen wat ze willen. Geld is een middel om te genieten van het leven ervaringen op te doen. Maar geld is ook iets spannends, want als je het te gemakkelijk uitgeeft kom je in de problemen.  Het regelen van financiën geeft geen voldoening, dus ze doen alleen met het hoogstnoodzakelijke. 


Geld is een middel om uit het leven te halen wat er in zit, dus maak het gemakkelijk om inzicht te krijgen hoe ze er nu voorstaan.


 

Gerelateerde artikelen

Digitality

Wat drijft de digitale consument?
Kevin Hengstz
14 maart 2018

Fintality

Rob Doornbos
27 maart 2023

BusinessLocus

Ondernemerschapsstijlen binnen het MKB.
Rob Doornbos
25 maart 2014

ZorgMentality

Marcel Voorn
25 maart 2014
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency