Toegankelijkheid

Fintality - financiële leefstijlen in Nederland

Nederlanders verschillen van elkaar in hoe zij beslissingen maken rondom financiële thema’s, wat zij van geldzaken vinden en welk effect hun levensstijl hierop heeft. Zo kan het dat de ene millennial uit Den Bosch al spaart om een huis te kopen, terwijl een leeftijdsgenoot uit dezelfde buurt elke maand geld moet lenen voor de boodschappen.

Voor financiële dienstverleners is het van groot belang om met deze uiteenlopende wensen en gedragingen rekening te houden. Met deze informatie krijg je scherp wie jouw doelgroep is, en hoe je de communicatie richting die groep kunt voeren. Daarnaast helpt het bij de ontwikkeling van nieuwe proposities. Met ons Fintality-model krijg je inzichten in deze wensen en gedragingen.

 

Financiële levensstijlen

Het Fintality-model onderscheidt vijf consumentengroepen en biedt inzicht in hun houding en gedrag ten aanzien van financiën.

 

 

Financiële intelligenten: 8% van de Nederlandse bevolking behoort tot de financiële intelligenten. Deze groep leeft zelfbewust, planmatig, risicomijdend en gedisciplineerd. Ze zijn ambitieus ingesteld en willen maatschappelijk succesvol zijn. Hard werken en carrière maken zijn centrale drijfveren in hun leven en ook aan kunst en cultuur hechten ze veel waarde.

Vrijwillig soberen: Ruim een vijfde (22%) van de Nederlandse bevolking behoort tot de vrijwillige soberen. Zij zijn maatschappelijk betrokken, milieubewust en zuinig ingesteld. Vrijwillige soberen halen veel geluk uit hun omgeving, zoals familie en vrienden.

Gecontroleerde genieters: Bijna een kwart van de Nederlandse bevolking (22%) behoort tot de gecontroleerde genieters. De gecontroleerde genieter is op zoek naar een balans tussen bezitten en verwennen. Traditionele waarden als respect, discipline, orde en familiegeluk zijn belangrijk in het leven van deze groep.

Lichtvaardige impulsieven: Een vijfde van de Nederlandse bevolking (20%) behoort tot de lichtvaardige impulsieven. Deze groep wil een onafhankelijk en spontaan leven leiden. Het is een impulsieve groep die in het hier en nu leeft, veel belang hecht aan ‘vrij zijn’ en aan een ongedwongen levensstijl zonder al te veel opgelegde verplichtingen.

Ambitieuze actieven: 28% van de Nederlandse bevolking behoort tot deze groep. Ambitieuze actieven zijn statusbewust en sterk gericht op hun carrière. Ze vinden het belangrijk om hard te werken en maatschappelijk hogerop te komen, succesvol te zijn en ze stellen uitdagende doelen voor zichzelf.

 

Wat levert het Fintality-model jou op?

  • Inzicht in de trends en uitdagingen die op financieel gebied een grote rol gaan spelen in de 21ste eeuw
  • Concrete en praktische overtuigingstechnieken die helpen om de juiste doelgroep te bereiken en enthousiasmeren
  • Een blik op de organisaties die goed aansluiten bij de verschillende profielen

Wil jij weten hoe de verschillende financiële doelgroepen in Nederland tegen geldzaken aankijken en ontdekken hoe jij hier effectief op kan inspelen? Download dan nu de whitepaper door het formulier in te vullen.

 


Vragen?
Rob Doornbos

Email r.doornbos@motivaction.nl
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 35

Jorn Lingsma

Email j.lingsma@motivaction.nl
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen
Vitality segmentatiemodel

Vitality: vitaliteit in zes leefstijlen

Sinds de coronapandemie is de vitaliteit van Nederlanders een belangrijk onderwerp van gesprek. Bijvoorbeeld hoe het gesteld is met ons immuunsysteem en hoe goed we een besmetting kunnen voorkomen of doorstaan. Met behulp van ons Vitality-model helpen wij organisaties begrijpen hoe Nederlanders tegen vitaliteit aankijken en wat voor impact de coronapandemie hierop gehad heeft.
Mara Huiskes
22 februari 2016
Vijf tinten groener - effectieve duurzaamheidscommunicatie

Whitepaper Vijf Tinten Groener - Duurzaamheids communicatie doe je zo

Passende duurzaamheidscommunicatie is belangrijk. Als je mensen wilt stimuleren om milieubewuster te leven, bijvoorbeeld. Of jouw duurzame initiatief succesvol naar buiten wilt brengen. Daarvoor moet je een toon kiezen die aansluit bij de belevingswereld van jouw publiek. Maar hoe doe je dat?
Gerard van der Werf
17 oktober 2018
businesslocus ondernemerschapsstijlen

BusinessLocus: ondernemerschapsstijlen binnen het MKB

BusinessLocus is een segmentatiemodel voor het MKB, gebaseerd op persoonlijke opvattingen, drijfveren en ondernemersstijlen. Met BusinessLocus is het mogelijk om ondernemers gerichter en effectiever te benaderen en bereiken. Want wie weet wat ondernemers drijft, kan hen beter raken met een passende B2B marketing strategie.
Rob Doornbos
25 maart 2014
Digitale leefstijl

Digitality - Wat drijft de digitale consument

De eerste groep mensen die in een digitaal tijdperk is opgegroeid wordt nu volwassen. Dit markeert een uniek kruispunt in de tijd met drie generaties: mensen die in hun leven altijd ‘connected’ zijn geweest, mensen die de digitale wereld in hun leven hebben ingepast en mensen die het grootste deel van hun leven offline waren.
Kevin Hengstz
14 maart 2018
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved