Toegankelijkheid

Skip to main content

Winkelstraten drukker in voorjaar, maar vanaf april minder druk

27 mei 2024

Afgelopen week konden we lezen in een persartikel van Locatus dat de winkelstraten in 2024 veel drukker zouden zijn dan in 2023. De realtime tellers van RMC laten een genuanceerder beeld zien.

Alleen Q1 zag een stijging

In het eerste kwartaal kan RMC bevestigen dat de winkelstraatdrukte gestegen is ten opzichte van 2023 en andere jaren. Met een +3,2% geeft dat de stijgende trend goed weer. Dit komt overeen met de cijfers van het CBS die voor Q1 een stijging in non-food detailhandelsomzet registreert van 4,5%. En in vergelijking met 2019 zien we zelfs een toename van +1,2%. De stijging van het eerste kwartaal is vanaf april echter omgebogen naar een forse daling. In vergelijking met het mooie weer vorig jaar, heeft waarschijnlijk de vele regen en de natte maand april van dit jaar ervoor gezorgd dat de tellers nu op -16,8% staan voor de laatste 6 weken. Daarmee registreren we een behoorlijke trendbreuk t.o.v. het eerste kwartaal.

De realtime cijfers van RMC bevestigen het beeld dat de grote steden drukker zijn dan de kleine steden, maar ook dit vraagt een nuancering. Het centrum van Utrecht is in Q1 flink drukker geworden (+9,5%), evenzo in Maastricht (+23%) en in Amsterdam op de Leidsestraat (+11,5%). Maar dat beeld geldt niet voor de hele stad: zo zien we in de Kalverstraat (-1,8%) die druktestijging niet terug.

Zaterdag belangrijker als winkeldag

Een andere opvallende ontwikkeling is dat het drukker wordt op de piekmomenten. Tussen 12.00 en 16.00 uur is de drukte gemiddeld 6,3% gestegen ten opzichte van dezelfde uren in het vorige jaar.  Met zelfs stijgingen van 10% in het begin van de middag. De zaterdag is ook als winkeldag drukker geworden met een groei van 8,5%. Daarmee lijkt de zaterdag als winkeldag weer belangrijker te worden!

Op basis van realtime metingen kunnen wij stellen dat consumenten in 2024 een ander shopgedrag lijken te vertonen dan in 2023; het lijkt misschien wel drukker maar wat met name opvalt is de verschuiving in de koopuren over de dag.  

De data van realtime tellers is nodig om het hele plaatje te kunnen schetsen: druktegevoel kan misleidend zijn omdat het geen goed beeld geeft van het volledige winkelgedrag.

RMC onderzoekt real time de winkeltrends in geheel Nederland en België. Vragen naar aanleiding van dit artikel?  Neem dan contact met ons op.


Vragen?
Huib Lubbers

Email 
Functie Consultant/Directeur RMC
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Hoe gaan Nederlanders om met de energietransitie?

Gerard van der Werf
09 september 2019

Generatie Z: maken ze zich zorgen om de wereld, of toch meer om zichzelf?

Ester Koot
17 februari 2020

Van researcher commerciële dienstverlening naar duurzaamheidsexpert

Lieke van Duist
26 augustus 2019

Zwarte koffie is favoriet

Cecilia Keuchenius
16 mei 2018
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency