Toegankelijkheid
Het lijkt erop dat Nederland het coronavirus onder controle heeft. De aangekondigde versoepelingen hebben allemaal plaatsgevonden, en het is tijd om te wennen aan het nieuwe normaal. Voor sommige ondernemers betekent dat terug naar hoe het voor de crisis was, maar voor velen is het nog steeds een uitdaging om de boel draaiende te houden. Of het nu komt door beperkende maatregelen zoals in de horeca, of bijvoorbeeld door minder bestedingen in de handel en logistiek. Hoe beïnvloedt deze crisis hun bedrijfsvoering? En hoe help je hen door de huidige situatie heen?
“We zien dat onzekerheid een belangrijke aanjager is van ondernemersgedrag”, stelt Sjoerd Hardeman (Universiteit Utrecht). “Maar het is ook belangrijk om te kijken wat er verder op ondernemers af is gekomen. Ze hebben hun bedrijfsvoering moeten aanpassen door deze crisis. Ongeveer 10% van de ondernemers heeft tijdelijke contracten stopgezet, of een vacaturestop ingesteld. Ook zien we dat ondernemers hun investeringen uitstellen, strakker sturen op de financiële planning en dat bijna de helft van alle ondernemers ervoor kiest om onnodige uitgaven stop te zetten”.
Uit Hardeman’s onderzoek blijkt dat vooral bedrijven die grote onzekerheid ervaren hun hand op de knip houden rondom investeringen. Ook nu de grootste crisissituatie voorbij lijkt te zijn, blijft hun onzekerheid bestaan. “Ondernemers zijn bevreesd voor de periode na de zomer. Wat gaat er gebeuren als iedereen zo weer naar binnen moet, in onder andere cafés en restaurants? Om de bereidheid tot investeren van bedrijven aan te wakkeren is het belangrijk om hun onzekerheid te reduceren.”
“Om te achterhalen waar die onzekerheid bij ondernemers zit zijn wij vanaf het begin van de intelligente lockdown begonnen met een meting onder mkb’ers en zzp’ers”, legt Rob Doornbos (Motivaction) uit. “Hierbij hebben we gekeken vanuit ons BusinessLocus-model, dat zes typen ondernemers en hun verschillende drijfveren en stijlen onderscheidt”.
Rob Doornbos: “Onzekerheid hoort bij ondernemen. Veel ondernemers zijn prima in staat om met onzekerheid om te gaan, een enkeling vaart daar zelfs wel bij. Maar deze onzekerheid is echt anders dan anders. dat zien we terug in hun reacties. In grote lijnen zien we bij alle ondernemers onzekerheid, maar de mate waarin verschilt enorm per groep. Ook hoe ze op de crisis reageren en wat de beste manier is om hen er doorheen te helpen hangt van het type ondernemer af”.
Het onderzoek toont de volgende stijlen en reacties:
De verschillende reacties en wereldbeelden van deze ondernemers vragen om een strategie die past bij hun valkuilen en uitdagingen. Hoe kun jij ondernemers uit deze groepen succesvol helpen de crisis door te komen?
Wil je meer weten over de verschillende typen ondernemers, hun reactie op de huidige crisis en hoe je hen verder helpt? Kijk dan de ‘effectieve B2B marketing in economisch onzekere tijden’ terug.
Vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met Rob Doornbos of Kevin Miley.
Lees ook:
Email
r.doornbos@motivaction.nl
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 35
Email k.miley@motivaction.nl
Functie Senior Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 32
Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved