Toegankelijkheid

Skip to main content

De invloed van corona op werkend Nederland

20 januari 2021

Corona beïnvloedt al bijna een jaar ons werk. Thuiswerken, online meetings, collega’s missen en organisaties die amper het hoofd boven water houden. Recente resultaten van het onderzoek van Motivaction en PROOF tonen dat de meerderheid van respondenten ook na corona vaker wil thuiswerken. Al wil meer dan de helft dan wel graag meerdere keren per week naar kantoor. Het is van belang dat werkgevers nagaan hoe ze deze hybride manieren van (samen)werken het beste kunnen faciliteren en een optimale werkomgeving creëren. Ondertussen blijven er verschillen tussen medewerkers. Maatwerk is dus noodzakelijk om medewerkers, ook op afstand, betrokken te houden. Vraag waar de behoefte van medewerkers ligt en hoe je kan helpen.

 

Meten en resultaten
Samen met Motivaction doet PROOF continu onderzoek naar hoe medewerkers én werkgevers het werken in tijden van corona ervaren. Zo houden we een vinger aan de pols en vragen we waar medewerkers en werkgevers tegen aan lopen en waar zij behoefte aan hebben.

 

Balans zoeken in communicatie met leidinggevenden en medewerkers
Meer dan ooit is interne communicatie belangrijk om het bedrijf bij elkaar te houden. En om medewerkers aan de gang te houden.

 

Hulp bij interne communicatie
Het betrekken van medewerkers bij het waarmaken van de ambities van je organisatie is normaal gesproken al lastig. Maar op afstand nog veel ingewikkelder. Het vraagt inzicht in de wensen van leidinggevenden en medewerkers, het vraagt om de juiste balans te vinden in communicatie en het vraagt ook om persoonlijke communicatie.

‘Dat wat normaal al geldt, geldt nu nog veel meer. Communicatie is key’, aldus Sascha Becker, Head of Strategy en auteur van het boek de employee journey. ‘De cijfers van Motivaction zijn duidelijk en geven een helder beeld. Maar uiteindelijk verschilt het natuurlijk per organisatie hoe je impact kunt realiseren. We zien mooie initiatieven: van wekelijkse webinars tot hart-onder-de-riem activaties. Het is zaak om oprecht aandacht te besteden aan het welzijn van mensen en dat te blijven doen. Normaal al lastig, maar nu nog veel moeilijker.’

 

Wat kun je doen?
PROOF is gespecialiseerd in communicatie met leidinggevenden en medewerkers. Wat nu nodig is, is de juiste communicatie: dat vraagt om inzicht, creativiteit en consistentie. Het meenemen, luisteren naar en betrekken van medewerkers staat voorop.

 

5 uitgangspunten voor interne communicatie in tijden van crisis

 

 

5x 5 stappen om te werken aan engagement en alignment

 

Bron: PROOF.

 


Vragen?
Ester Koot

Email
Functie Senior strategy consultant HRM
Telefoon +31 (0)20 589 82 36

Anna Newen

Email
Functie HR onderzoeksadviseur
Telefoon +31 (0)20 589 82 38


Gerelateerde artikelen

Biculturele Nederlanders kijken steeds minder Nederlandse televisie

Lennart Blokker
01 september 2020

Emerce 100: de beste bedrijven in e-business 2018

Seth Schaafsma
08 mei 2018

Gedragsbeïnvloeding in de praktijk: 10 technieken uit de persconferentie van Rutte en De Jonge (31 maart)

Cecilia Keuchenius
03 april 2020

We moeten beter luisteren, vindt Nederland

Jeroen Senster
14 februari 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency