FrieslandCampina introduceert Optimel Salades en stapt buiten het traditionele zuivelschap

FrieslandCampina introduceert een nieuw product buiten de traditionele zuivelcategorie: Optimel Salades. De salades op basis van groenten en gepasteuriseerde yoghurt zijn tot stand gekomen in samenwerking met consumenten.

Net als de andere producten onder de Optimel vlag, hebben de salades 0 procent vet en geen toegevoegde suikers. Daarnaast bevatten de salades minstens 50 procent minder calorieën dan andere verse brood- en toastsalades.

 

Broodmaaltijd onverminderd populair

Motivaction deed in opdracht van Optimel onderzoek naar de Nederlandse lunchgewoontes en –behoeften onder ruim duizend Nederlanders tussen de 18 en 80 jaar. Hieruit blijkt dat een broodmaaltijd voor de meeste Nederlanders nog altijd de voorkeur heeft tijdens de lunch. Maar liefst 56 procent van de Nederlanders eet dagelijks een broodje kaas. Bij de Nederlandse millennial-generatie (geboren tussen 1980-2000) is het broodje kaas echter duidelijk minder populair dan bij andere generaties. Slechts 39 procent van de millennials eet het liefst een broodje kaas tijdens de lunch. Ook eten ze vaker dan andere generaties brood met lunchsalades (26% vs. 17%) en gaven aan dat graag nog vaker te willen doen. Diezelfde millennials kiezen bovendien vaker dan eerdere generaties voor een snelle lunch (47% vs. 34%).

 

Eigen community

De Optimel Salades zijn ontwikkeld in samenwerking met een eigen community bestaande uit consumenten die geselecteerd werden uit ruim 1500 aanmeldingen. Op het platform van Optimel werd onder meer het groente-gebruik besproken; hoe vaak eten consumenten groenten, wat eten ze het liefst en hoe eten ze die groenten? Veel consumenten gaven aan dat ze thuis regelmatig zelf gezondere salades op basis van yoghurt of kwark en groenten maakten, omdat het huidige assortiment verse brood- en toastsalades doorgaans veel vet en calorieën bevat. Mede op basis van hun input ontwikkelde FrieslandCampina drie salades in de smaken Paprika-Komkommer, Gele Curry en Sellerie-Appel-Krent, die vanaf nu verkrijgbaar zijn in alle grote supermarkten.

 

Grootschalige mediacampagne

De Optimel Salades worden geïntroduceerd met een grootschalige mediacampagne, bestaande uit een TV-commercial, een outdoor campagne en een influencer campagne. Daarnaast worden meer dan 1 miljoen Optimel-verpakkingen voorzien van on-pack communicatie. Ook volgt een landelijke sampling actie, een cashback actie en diverse activaties in de supermarkt.
 

Bron: MarketingTribune, 17.04.2019

Facebook Twitter LinkedIn