Toegankelijkheid

Skip to main content

Het einde van third-party cookies. Wat nu?

27 augustus 2021

Third-party cookies (i), wie is er niet bekend mee? Op elk mogelijke website word je gevraagd of jij de cookies accepteert, met daarbij nog een kleine knipoog naar de advertentiemogelijkheden die hieruit voortvloeien. Toch heeft Google besloten om in het najaar van 2023 third-party cookies te blokkeren. Gek? Niet helemaal. Apple’s Safari en Firefox gingen Google hier al in voor, Firefox had third-party cookies al automatisch uit staan in 2019! Het spreekt voor zich dat het blokkeren van deze cookies een enorme impact gaat hebben op alles wat met online adverteren te maken heeft.  

Omdat Google eerder het plan had om deze cookies in 2022 te blokkeren, geeft dit marketeers iets meer tijd om zich voor te bereiden op het aanstaande cookieloze tijdperk. 

Hoewel Safari en Firefox Google al zijn voorgegaan, zijn deze cijfers verwaarloosbaar als je weet dat Google Chrome met ruim 65% wereldwijd de meest gebruikte browser is. In Nederland is dit ruim 54%. 

Third Party Cookies afbeelding

(i) third-party cookies (tracking cookies) zijn cookies die opgeslagen worden op een computer door andere sites dan de site die bezocht wordt. Bijvoorbeeld: op een website X staat een ‘Facebook like button’. Naast website X kan Facebook dan ook cookies op jouw computer plaatsen. 

Op het moment dat Google third-party cookies blokkeert, vallen er ook veel mogelijkheden voor online marketing weg. Geen third-party cookies maakt het verdraaid lastig voor online marketeers om bijvoorbeeld mensen te retargetten, kunnen campagnes niet meer een beperkt aantal keer voorgelegd worden (frequency capping), wordt A/B testen lastig, kan er niet meer goed doorgemeten worden wat het profiel is van de mensen die jouw advertenties gezien hebben en is het bijvoorbeeld ook niet meer goed mogelijk om look-a-like audiences te maken.

Ons advies? Wacht niet af tot 2023 maar bereid je als bedrijf nu al voor op deze komende blokkade. Daarbij is het belangrijk om de first-party data op orde te hebben: de data over klanten die je zelf verzamelt via de website, nieuwsbrieven, events, etc. Daarnaast is het van cruciaal belang dat je je (potentiële) doelgroepen goed kent. Op het moment dat tracking cookies wegvallen, zullen andere vormen van targeting zich aandienen zoals contextual en interest targeting. 

Wat houden deze vormen van targeting precies in?  

Contextual targeting is het adverteren op basis van de inhoud van websites. Interesse targeting toont advertenties aan mensen op basis van hun interesses. Ga daarom goed na wat jouw doelgroep beweegt: op welke sites komen zij? Wat voor content lezen zij? Wat zijn hun interesses?

Als je van je (potentiële) doelgroepen een scherp beeld hebt, zorg je voor een optimaal vertrekpunt van je campagnes. Als alles aan de voorkant alles optimaal afgestemd is op je doelgroep zorgt dit voor een optimale start van je campagne.

Dus waar begin je? 

Motivaction is expert op het gebied van doelgroepanalyse en het maken van persona’s. Wij geven diepgaand inzicht in de motieven van mensen en hebben rijke data met informatie over interesses en andere contextuele variabelen. Daarnaast biedt Motivaction de mogelijkheid klantprofielen op huishoudniveau te verrijken met allerlei data waaronder Mentality. Zo ontstaat er een rijk beeld van jouw klanten en heb jij het ideale vertrekpunt voor jouw volgende campagnes.

Interesse? Neem contact met ons op via onderstaande gegevens. 

Gerelateerde artikelen

Hoe werk je als kwalitatief onderzoeker in tijden van corona?

Henriët Hensen
11 mei 2020

Veelvuldig TikTok-gebruik gepaard met toenemende privacy zorgen onder Nederlandse gebruikers

Jeroen Senster
18 oktober 2022

Thuiswerken en de coronacrisis

Ester Koot
31 augustus 2020

Bied buitenbeentjes structuur in de duurzame voedseltransitie

Gerard van der Werf
13 maart 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency