Toegankelijkheid

Skip to main content

Kosmopolieten (18%)

Kritische wereldburgers die postmoderne waarden als ontplooien en beleven integreren met moderne waarden als succes, materialisme en genieten

Nieuwe conservatieven (8%)

De liberaal-conservatieve maatschappelijke bovenlaag die technologische ontwikkeling omarmt, maar terughoudend staat tegenover sociale en culturele vernieuwing.

Traditionele burgerij (8%)

De plichtsgetrouwe en op fatsoen gerichte burgerij die vasthoudt aan tradities, gewoonten en materiële bezittingen.

Moderne burgerij (21%)

De conformistische, statusgevoelige burgerij die het evenwicht zoekt tussen traditie en moderne waarden als consumeren en genieten.

Impulsieve individualisten (13%)

De spontane consument die in de eerste plaats streeft naar een plezierig en comfortabel leven.

Opwaarts mobielen (12%)

De carrièregerichte individualisten met een uitgesproken fascinatie voor sociale status, nieuwe technologie, risico en spanning.

Postmaterialisten (11%)

De maatschappijkritische idealisten die zichzelf willen ontplooien, stelling nemen tegen sociaal onrecht en opkomen voor het milieu.

Postmoderne hedonisten (9%)

De pioniers van de beleveniscultuur, waarin experiment en het breken met morele en sociale conventies doelen op zichzelf zijn geworden.

Krijg inzicht in de waarden en leefstijl van jouw doelgroep

Mentality™ heeft zich bewezen als een beter middel om het gedrag van mensen te verklaren dan de traditionele indelingen op basis van leeftijd, geslacht, opleiding en inkomen.

Wanneer jij jouw doelgroep écht kent, dan kun jij met jouw product of dienst -en daarmee jouw communicatie- en marketingaanpak- zo nauwkeurig mogelijk laten aansluiten bij de belevingswereld van de burgers en consumenten die je wil bereiken. Om die wereld te achterhalen heeft Motivaction zijn unieke waarden- en leefstijlonderzoek Mentality™ ontwikkeld.

Het Mentality-model kent acht kenmerkende waardenprofielen onder de inwoners van Nederland. Deze profielen baseren we op de persoonlijke opvattingen, houdingen en waarden die aan de leefstijl van elk Mentality-profiel ten grondslag liggen. Binnen een profiel hebben mensen sterk overeenkomstige waarden en meningen ten aanzien van werk, vrije tijd en politiek en tonen overeenkomstige ambities, drijfveren en consumentengedrag.

Mentality™ is het unieke waarden- en leefstijlonderzoek van Motivaction dat een effectieve kijk geeft op doelgroepenindeling en -benadering. De invloed van sociale en demografische kenmerken op de opvattingen en het gedrag van mensen is sterk verminderd. Afkomst, sociale klasse, leeftijd en woonplaats zijn niet alleen meer bepalend voor hoe mensen in het leven staan en een succesvolle doelgroepsegmentatie.

Kosmopolieten

Kritische wereldburgers die postmoderne waarden als ontplooien en beleven integreren met moderne waarden als succes, materialisme en genieten.

Postmoderne hedonisten

De pioniers van de beleveniscultuur, waarin experiment en het breken met morele en sociale conventies doelen op zichzelf zijn geworden.

Impulsieve individualisten

De spontane consument die in de eerste plaats streeft naar een plezierig en comfortabel leven.

Moderne burgerij

De conformistische, statusgevoelige burgerij die het evenwicht zoekt tussen traditie en moderne waarden als consumeren en genieten.

Traditionele burgerij

De plichtsgetrouwe en op fatsoen gerichte burgerij die vasthoudt aan tradities, gewoonten en materiële bezittingen.

Postmaterialisten

De maatschappijkritische idealisten die zichzelf willen ontplooien, stelling nemen tegen sociaal onrecht en opkomen voor het milieu.

Nieuwe conservatieven

De liberaal-conservatieve maatschappelijke bovenlaag die technologische ontwikkeling omarmt, maar terughoudend staat tegenover sociale en culturele vernieuwing.

Opwaarts mobielen

De carrièregerichte individualisten met een uitgesproken fascinatie voor sociale status, nieuwe technologie, risico en spanning.


Wat levert Mentality op?

Met een haarscherp zicht op de belevingswereld van jouw doelgroep behaal je een hoger rendement van jouw marketing-, communicatie- en beleidsinvesteringen. Mentality helpt bedrijven, instellingen en overheden het gedrag van consumenten en burgers te verklaren. Je kruipt in de huid van jouw klanten. Met dit model verklaren wij het gedrag van mensen. En daarom biedt het jouw organisatie een effectieve marktsegmentatie. Dankzij het inzicht in de Mentality-milieus weet jij:

  • Welke doelgroep past bij jouw organisatie
  • Hoe staat mijn doelgroep in het leven – en hoe speel ik daaropin?
  • Welke media je het best in kunt zetten om jouw doelgroep te bereiken
  • Hoe jouw doelgroep in het leven staat, wat hun drijfveren zijn en waar ze waarde aan hechten
  • Wat de beste tone of voice is om hen te bereiken

Door jarenlang onderzoek geven onze Mentality-databases inzicht in de aard van jouw huidige en potentiële klanten. Wij kunnen jouw vragen snel beantwoorden, soms zonder dat daar een apart leefstijlonderzoek voor nodig is.

Meedoen aan de Mentality-meting

Om specifieke antwoorden te krijgen van jouw doelgroep, kun jij vragen laten opnemen in onze Mentality-meting. Bij deelname aan deze meting stellen we samen met jou de kernvragen op. Die vertalen we vervolgens naar een vragenlijst. Je krijgt na de meting van ons een analyse van de data, rapportage en presentatie op maat met duiding en onderbouwing van jouw doelgroep en de link naar de context van jouw organisatie.

Je kunt Mentality inzetten voor:

1. Strategie

Een strategische analyse van jouw merk, beleidsvraag of afzetmarkt is het startpunt van elke marketing- en beleidsontwikkeling. Mentality-onderzoek biedt inzicht in jouw huidige marktpositie, de marktpositie van concurrenten, de basismentaliteit van de doelgroep, kansen en trends voor jouw organisatie, de adoptiecyclus van producten en diensten, mogelijkheden voor innovatie en meer.

2. Operationalisatie

Met Mentality zet jij producten en diensten optimaal in de markt en stem jij jouw beleid af op specifieke doelgroepen. Het brengt inzicht in hoeverre sociaal-culturele onderstromen actief zijn bij jouw specifieke doelgroep. Deze onderstroomanalyse helpt je bij productontwikkeling en het ontwikkelen van een treffende tone-of-voice.

3. Operationalisatie

Mentality brengt het mediagedrag van alle sociale milieus en specifieke klantdoelgroepen in kaart. Met deze gegevens bepaal de meest effectieve kanalen, beleidsinstrumenten en (media)partners. Verder helpt het vertalen naar direct marketing, gebiedsanalyse of databaseverrijking.

4. Evaluatie

In de evaluatiefase helpt Mentality je om het rendement van jouw investeringen in kaart te brengen. Wij hebben diverse trackinginstrumenten voor een analyse van het rendement en de effectiviteit van jouw beleid, product of campagne.

De resultaten van een Mentality-onderzoek mag je publiekelijk toegankelijk te maken om jouw collega’s of partners meer inzicht te bieden in de methode, toepassingen en onderzoeksconclusies. Daarnaast verzorgen wij workshops, lezingen, discussies en creatieve sessies.

Ontdek wat Mentality
onze klanten oplevert
Wat goede doelen kunnen leren van onderzoek onder biculturele Nederlanders
Misvattingen over de ziekte wegnemen onder biculturele Nederlanders
Biculturele doelgroepen effectiever bereiken
Scheidende ouders beter bereiken met informatievoorziening op maat
Inzicht in de informatiebehoeften van scheidende ouders tijdens verschillende fases van het scheidingsproces
We werkten samen aan passende communicatie voor mensen in een kwetsbare positie
De werkbeleving bij het Rijksmuseum in kaart gebracht
Medewerkersonderzoek op basis van de SparkIndex
Resultaten worden actief ingezet voor organisatieontwikkeling
Het imago van de railinfrasector
Inzicht in de bekendheid en het imago van een werksector
Concrete haakjes voor communicatiestrategie
Onze segmentatiemodellen
Voor een meer specifieke doelgroepindeling hebben wij deze segmentatiemodellen ontwikkeld:
Mentality Shopperprofielen
Door acht shopperprofielen helder in kaart te brengen, maakt Mentality Shopperprofielen het mogelijk om je marketing, assortiment en communicatie perfect af te stemmen op jouw doelgroep. Ontdek hoe je met gerichte inzichten het verschil maakt op de winkelvloer én online.
Mentality Mediaprofielen
Mentality Mediaprofielen bieden een frisse blik op mediaconsumptie. Ze laten zien waarom mensen kiezen voor bepaalde content, platformen of vormen van media. Ongeacht hun leeftijd, woonplaats of demografie.
Mentality Vitaliteitsprofielen
Met de Mentality Vitaliteitsprofielen profielen helpen wij organisaties om hun doelgroepen (nog) beter te leren kennen, hun taal te spreken, aanbod te optimaliseren en uiteindelijk gezonder gedrag bewerkstelligen. Fysiek, mentaal en sociaal.
Mentality Financeprofielen
De Financeprofielen van Motivaction helpen banken, verzekeraars en beleidsmakers om dienstverlening, communicatie en beleid effectiever in te richten. Van financiële educatie tot digitale selfservice: met inzicht in 5 financiële gedragsstijlen bereik en activeer je jouw doelgroep veel (klant)gerichter.
Mentality Cultuur & Vrijetijdsprofielen
Met de Cultuur & Vrijetijdsprofielen van Motivaction krijg je grip op de drijfveren achter recreatiegedrag en cultuurbehoefte. Dit model helpt beleidsmakers, marketeers en organisatoren van evenementen om hun aanbod, communicatie en strategie beter te laten aansluiten op de leefstijl en waarden van hun doelgroep.
Mentality Zorgprofielen
Krijg inzicht in waarden en behoeften van verschillende typen zorgcliënten. Elke zorgcliënt is uniek, en kijkt op hun eigen manier naar de zorg in Nederland en hun eigen rol daarbinnen. Zo denken mensen anders over onderwerpen als zorgtechnologie, preventie en zelfredzaamheid in de zorg.
Mentality Duurzaamheidsprofielen
Duurzaam gedrag komt niet alleen tot stand door het vergroten van kennis of het creëren van meer bewustzijn. Het draait om waarden, drijfveren en leefstijl. De Mentality Duurzaamheidsprofielen (bekend als Vijf Tinten Groener) brengen die verschillen helder in kaart. 
Digitality
Wat drijft de digitale consument?
    Mentality Shopperprofielen
    Door acht shopperprofielen helder in kaart te brengen, maakt Mentality Shopperprofielen het mogelijk om je marketing, assortiment en communicatie perfect af te stemmen op jouw doelgroep. Ontdek hoe je met gerichte inzichten het verschil maakt op de winkelvloer én online.
    Mentality Mediaprofielen
    Mentality Mediaprofielen bieden een frisse blik op mediaconsumptie. Ze laten zien waarom mensen kiezen voor bepaalde content, platformen of vormen van media. Ongeacht hun leeftijd, woonplaats of demografie.
    Mentality Vitaliteitsprofielen
    Met de Mentality Vitaliteitsprofielen profielen helpen wij organisaties om hun doelgroepen (nog) beter te leren kennen, hun taal te spreken, aanbod te optimaliseren en uiteindelijk gezonder gedrag bewerkstelligen. Fysiek, mentaal en sociaal.
    Mentality Financeprofielen
    De Financeprofielen van Motivaction helpen banken, verzekeraars en beleidsmakers om dienstverlening, communicatie en beleid effectiever in te richten. Van financiële educatie tot digitale selfservice: met inzicht in 5 financiële gedragsstijlen bereik en activeer je jouw doelgroep veel (klant)gerichter.
    Mentality Cultuur & Vrijetijdsprofielen
    Met de Cultuur & Vrijetijdsprofielen van Motivaction krijg je grip op de drijfveren achter recreatiegedrag en cultuurbehoefte. Dit model helpt beleidsmakers, marketeers en organisatoren van evenementen om hun aanbod, communicatie en strategie beter te laten aansluiten op de leefstijl en waarden van hun doelgroep.
    Mentality Zorgprofielen
    Krijg inzicht in waarden en behoeften van verschillende typen zorgcliënten. Elke zorgcliënt is uniek, en kijkt op hun eigen manier naar de zorg in Nederland en hun eigen rol daarbinnen. Zo denken mensen anders over onderwerpen als zorgtechnologie, preventie en zelfredzaamheid in de zorg.
    Mentality Duurzaamheidsprofielen
    Duurzaam gedrag komt niet alleen tot stand door het vergroten van kennis of het creëren van meer bewustzijn. Het draait om waarden, drijfveren en leefstijl. De Mentality Duurzaamheidsprofielen (bekend als Vijf Tinten Groener) brengen die verschillen helder in kaart. 
    Digitality
    Wat drijft de digitale consument?
      Neem contact met ons op
      Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

      Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.



      Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

      Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency