Is de millennial een saaie huismus geworden?

Een biertje drinken, serie kijken en dan bijtijds naar bed is voor veel twintigers een prima invulling van de vrijdagavond. Is de millennial een saaineus?

 

Roel Schoemaker (52) zat 25 jaar geleden 'toch zeker wel drie keer per week in de kroeg of de disco'. "Er was geen internet, dus als je elkaar wilde zien, moest je de deur uit. Ik kon niet lekker gaan zitten whatsappen. Plus: de huren waren nog te betalen, dus je had meer over voor uitgaan."

 

Schoemaker is research director bij Motivaction, een Amsterdams onderzoeksbureau dat voor multinationals onder andere onderzoek doet naar millennials en hun interesses. Het valt hem en andere onderzoekers op dat millennials (iedereen geboren na 1980 en voor 2000) hun vrije tijd anders indelen dan voor eerdere generaties gebruikelijk was.

 

"Vroeger had je de kroeg, de bios of de disco. Dat was het wel," zegt Schoemaker. "Nu is er veel meer aanbod in wat je kunt doen en dat zie je terug in hoe jongeren hun tijd besteden. Je hóeft niet uit. Je kunt ook Netflix kijken."

 

Sporten op zaterdag

(Online) magazine Vice en de New Yorkse tabloid New York Post stelden eerder deze maand in artikelen dat twintigers en begin-dertigers saai zijn als het op uitgaan aankomt. 'Millennials hebben ontdekt dat uitgaan zuigt,' stelt Vice. De stelling van het blad: de doorsneetwintiger hangt op een vrije avond liever op de bank met een filmpje dan dat hij tot vijf uur 's ochtends in een club staat.

 

Jesca Dembinski (22) herkent dat beeld. "Tot heel laat uitgaan hoeft van mij niet zo. Ik ga wel wat drinken op vrijdag- of zaterdagavond, maar ik hoef het niet zo laat te maken dat ik dan de volgende dag nog tot drie uur 's middags in mijn bed lig. Nu ik werk, hecht ik meer aan mijn vrije tijd."

 

Ook Gili Papier (30) staat niet elk weekeinde tot midden in de nacht op een dansvloer. "Ik vind het fijner om op zaterdag te gaan lunchen met vriendinnen of om te gaan sporten en zoveel mogelijk uit het weekeinde te halen. Ik zie dat ook in mijn vriendengroep. Er is zo'n hype van gezond eten en op zaterdag naar de Noordermarkt gaan."

 

 

Vroeg pieken

Papier ziet het ook in haar werk. Ze werkt bij Edel, dat een keer in de maand Edelwise organiseert: een vrijdagmiddagborrel die al om 17 uur begint. "Vroeg pieken is de trend. Dus je gaat 's middags lekker borrelen, je eet nog wat en dan om twaalf uur 's nachts is het voor veel mensen klaar. Ik kies tegenwoordig ook gewoon voor één feest in de maand dat ik echt leuk vind en daar ga ik heen. Als je vijf dagen in de week werkt, houd je het anders niet vol."

Heineken publiceerde begin dit jaar een onderzoek waarin het stelt dat drinken met mate 'het nieuwe cool is onder millennials'. Daarin stelt 75 procent van de ondervraagden dat ze hun drankverbruik matigen op de meeste avonden dat ze uitgaan.

Saai? Niet als je de achterliggende gedachte bekijkt. Zo zegt 69 procent het gevoel te hebben harder te moeten werken voor een carrière dan hun ouders.

 

Roel Schoemaker denkt dat dat laatste belangrijk is om het uitgaansgedrag van jongeren te duiden. "Kijk naar studenten," zegt hij. "Studeren is bij lange na niet zo vrijblijvend als het vroeger was. Nu moet je als student al aan je cv bouwen, bestuursjaren doen."

 

Festivals populair

De Britse krant The Guardian concludeerde eerder dit jaar dat voor het eerst een generatie opgroeit 'die zeker weet dat ze armer zal zijn dan haar ouders'. Uit een bijbehorend onderzoek blijkt dat lonen voor twintigers op dit moment veel minder hard stijgen dan dertig jaar lang gebruikelijk is geweest.

 

"Als je serieus aan de slag wilt, moet je het uitgaan opzij schuiven," zegt Jesca Dembinski daarover. "Het is moeilijk geworden om een baan te vinden en als jij het niet doet dan vinden ze wel iemand anders. Dat betekent dat je dan niet op dinsdag tot drie uur in een kroeg kunt hangen."

 

Of de millennial saaier is dan voorgaande generaties denkt niemand die voor dit artikel werd gevraagd. Velen wijzen op de populariteit van festivals. Dat is nog steeds uitgaan, alleen is het overdag en dan - eventueel - zonder de reuzekater de volgende dag. Roel Schoemaker: "De behoeftes van eerdere generaties en die van nu zijn dezelfde. Alleen de logistiek is anders." 

 

Bron: Het Parool, 26.06.2016

Download de publicatie 'Millennials: Wat kunnen ze voor jou als werkgever betekenen?'

Bekijk hier de privacy policy

Facebook Twitter LinkedIn