Toegankelijkheid

Skip to main content

Zomervakantie zonder email is lastige opgave voor werkend Nederland

10 oktober 2019

‘Even helemaal niets’ of toch half aan het werk? Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat veel Nederlanders met hun werk bezig zijn geweest de afgelopen zomervakantie: mailverkeer bijhouden, nadenken over hoe het werk beter of anders kan, of reflecteren op het anders vormgeven van hun carrière. Ze komen daardoor niet helemaal uitgerust terug. 

Werken tijdens de zomervakantie

Eén op de 5 Nederlanders had in de afgelopen zomervakantie moeite om het werk los te laten, blijkt uit onderzoek van Motivaction. Deze groep las zelfs dagelijks werk-gerelateerde e-mails.

Mensen die wel afstand kunnen nemen van hun werk hebben daar vaak wat tijd voor nodig. Ruim één op de drie Nederlanders gaf aan pas na enkele dagen echt in vakantiemodus te zitten.

Goed moment voor reflectie

Naast het bijhouden van de werkmail tijdens de vakantie, denkt een kwart van de Nederlanders ook na over hoe zij het werk beter kunnen inrichten. Twee op de vijf werknemers nemen zich voor om na de vakantie een frisse start te maken.

“Soms is de vakantie nodig om tot bepaalde inzichten te komen” zegt Ester Koot, HRM Research Consultant bij Motivaction. “Zo dacht bijna een derde van de Nederlanders tijdens de zomervakantie na over zijn of haar carrière en 42% zelfs over het opnieuw inrichten van hun leven.” In de komende maanden is 30% van plan meer structuur te geven aan het leven en om ook daadwerkelijk stappen te nemen om het anders in te richten.

Ester Koot vervolgt: “Dat veel mensen tijdens hun vakantie reflecteren op hun werk en andere belangrijke vraagstukken is bekend, en dat is natuurlijk ook logisch. Vaak kom je met rust in je hoofd tot de meest creatieve ideeën. Het is dus een geschikt moment om na te denken over je carrière en stappen die je daarin wilt nemen. Toch is het ook belangrijk om in de vakantie weer echt op te laden, dat is hard nodig in deze tijd waarin stress de boventoon voert.”

 

Opstartproblemen

Bijna een derde (30%) van de vakantiegangers is een paar dagen voor terugkomst alweer in gedachten bezig met het werk. Slechts twee op de vijf werknemers hebben aan het einde van de vakantie zin om aan de slag te gaan. Wel kijkt een grote groep (39%) ernaar uit om naaste collega’s weer te zien.

Een volle mailbox vormt een flinke drempel om weer fris van start te kunnen. Eén op de tien Nederlanders is bang om werkmail te openen na de vakantie. Twintig procent van de vakantiegangers leest daarom voor terugkomst op het werk alvast zoveel mogelijk e-mails.

 

Snel weer weg

Na een paar dagen werken voelt de vakantie voor bijna twee derde (65%) alweer lang geleden. Iets minder dan de helft (44%) van de ondervraagden was kort na de vakantie toe aan een nieuwe vakantie. Ester Koot: “Dat is niet zo gek als je bedenkt dat een derde van de mensen ook niet helemaal uitgerust terug komt.”

 

Voorkomen van werkstress

Onderzoek van TNO toont aan dat maar liefst 1 miljoen Nederlanders aangeven last te hebben van burn-out gerelateerde klachten. Werkstress veroorzaakt 36% van het ziekteverzuim. Veel werkenden gedijen juist bij enige mate van werkdruk, maar met deze getallen is het belangrijk dat we ons afvragen waar de grens van werknemers ligt.

Motivaction heeft in samenwerking met ttif & arbo de Werkdrukmeter ontwikkeld, waarmee organisaties de werkdrukbeleving van hun medewerkers in kaart kunnen brengen. Zo kunnen zij zien bij welke organisatieonderdelen actie kan worden ondernomen om uitval door werkstress te voorkomen.

Wil je meer weten over dit onderzoek? Neem dan contact op met Ester Koot.


Vragen?
Ester Koot

Email
Functie Senior strategy consultant HRM
Telefoon +31 (0)20 589 82 36


Gerelateerde artikelen

Verspakketten razend populair

Ruurd Hielkema
25 oktober 2018

Wie is er aan zet in de energietransitie? Gerard van der Werf bij New Business Radio

Gerard van der Werf
30 september 2019

Nederlandse interesse in verduurzaming neemt toe, maar Nederlander overschat zichzelf

Bram van der Lelij
27 februari 2024

Met dit onderzoek voor Eindhoven Airport hebben we de gevoelens op een objectieve manier naar cijfers vertaald

Ruurd Hielkema
04 maart 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency