Publicatie Vrijetijdsprofielen: inzicht in wat de vrijetijdsconsument beweegt  

Waarom gaat de één op een vrije zaterdag het liefst naar een museum en de ander naar een woonboulevard? Hoe komt het dat sommige mensen het liefst de hele dag op pad zijn en anderen niets liever doen dan in en om hun huis vertoeven? 

Dat wij allemaal sterk verschillen in onze voorkeuren, wensen en behoeften is geen nieuws. Maar wat ligt er ten grondslag aan deze verschillen? Wat motiveert mensen in hun keuze voor hun vrijetijdsbestedingen? Dat is de hamvraag die marketeers en strategen dagelijks bezighoudt wanneer zij hun doelgroep op effectieve wijze aan willen spreken.

 

5 Vrijetijdsprofielen

Om organisaties in de cultuur- en vrijetijdsbranche hiermee te helpen en te adviseren, hebben wij Vrijetijdsprofielen ontwikkeld. Dit is een doelgroepensegmentatie gebaseerd op ons Mentality-model en jarenlange onderzoekservaring in deze branche. Met de Vrijetijdsprofielen onderscheiden we vijf doelgroepen in de Nederlandse samenleving tussen 18-75 jaar. Deze segmenten verschillen duidelijk van elkaar in hun motivaties, wensen en behoeften ten aanzien van hun vrijetijdsbesteding:

  • Gezelligheidsplanners: rust en regelmaat, gezellig (met het gezin), lokaal georiënteerd, prijsbewust, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg
  • Fijnproevers: kwaliteit en betrouwbaarheid, klassieke cultuur, rust en bezinning, etiquette, luxe en VIP
  • Plezierbelevers: onbezorgd genieten, vermaak- en ervaringsgericht, risico en spanning, in het nu leven, even ontsnappen aan de dagelijkse sleur
  • Verdiepers: brede interesse, persoonlijke ontwikkeling, kunst en cultuur, volle agenda, een betere wereld begint bij jezelf
  • Pioniers: impulsief, vrijheid en tolerantie, beleven en ervaren, trendsettend, never a dull moment

 

Wat kun je met de Vrijetijdsprofielen?

De Vrijetijdsprofielen bieden inzicht in welke doelgroepen relevant zijn voor jouw organisatie, én helpen je keuzes te maken op zowel strategisch en operationeel niveau. Met de Vrijetijdsprofielen kun je onder andere:

  • Bepalen welke doelgroep(en) voor jou het meest interessant is/zijn
  • De positionering van je organisatie aanscherpen
  • Het aanbod afstemmen op je doelgroep(en)
  • De communicatiestrategie aanpassen op je doelgroep(en)
  • Bepalen via welke media je deze doelgroep(en) kunt bereiken

Mogelijke vervolgstappen zijn:

  • Ontwikkeling van persona’s
  • In kaart brengen van de customer journey per doelgroep
  • Testen van proposities en communicatiemiddelen
  • Bepalen waar deze doelgroep(en) woonachtig zijn
  • De doelgroep(en) met online advertenties te targetten
  • Een klantenpanel verrijken met de doelgroep(en)

Meer weten? Download de publicatie door het formulier in te vullen en maak kennis met de Vrijetijdsprofielen.  

Neem voor meer informatie contact op met Daan Damen.

 

Download de publicatie Vrijetijdsprofielen

Bekijk hier de privacy policy

Facebook Twitter LinkedIn