
Mentality Cultuur & Vrijetijdsprofielen
“Maak vrijetijdsbesteding betekenisvol en relevant”
Begrijp wat mensen drijft in hun vrije tijd
Waarom kiezen sommige mensen voor een rustige natuurwandeling, terwijl anderen liever naar een bruisend festival gaan? Vrijetijdsbesteding is veel meer dan ontspanning, het zegt iets over wie mensen zijn en wat ze belangrijk vinden.
Met de Cultuur & Vrijetijdsprofielen van Motivaction krijg je grip op de drijfveren achter recreatiegedrag en cultuurbehoefte. Dit model helpt beleidsmakers, marketeers en organisatoren van evenementen om hun aanbod, communicatie en strategie beter te laten aansluiten op de leefstijl en waarden van hun doelgroep.
Door jarenlange studie naar leefstijlen, waarden en vrijetijdsgedrag ontwikkelde Motivaction 8 herkenbare cultuur & vrijetijdsprofielen. Deze segmenten brengen in kaart wat mensen motiveert bij het kiezen van hun vrijetijdsbesteding: van avontuurlijk tot cultureel, van sociaal tot spiritueel.
Deze inzichten helpen organisaties om gerichter aanbod te ontwikkelen, communicatie beter af te stemmen en bezoekerservaringen te verbeteren. Niet alleen bij recreatie- en natuurorganisaties en de kunst- en cultuursector, maar ook bij beleidsmakers, stedenbouwers en festivals.
1. Beleidsmakers bij gemeenten, provincies en recreatieschappen die cultuur & vrijetijdsbeleid willen afstemmen op de behoeften van bewoners.
2. Recreatie- en toerismeorganisaties die hun aanbod willen verbeteren en nieuwe doelgroepen willen aantrekken.
3. Marketing- en communicatiespecialisten die campagnes effectiever willen inrichten en doelgroepen beter willen begrijpen.
4. Eventorganisatoren en culturele instellingen die inzicht willen in welke bezoekers zij aanspreken en waar kansen liggen voor groei.
5. Gebiedsontwikkelaars die leefbaarheid en aantrekkelijkheid van een regio willen vergroten met passende cultuur- en vrijetijdsvoorzieningen.

Ontdek de profielen:


Avontuurzoekers (9%)
Onafhankelijk en nieuwsgierig. Gaan voor het onbekende, vermijden de massa, zoeken unieke ervaringen en ongewone cultuurvormen.


Sensatiezoekers (12%)
Doeners met een volle agenda en oog voor status en spektakel. Ze zoeken maximale beleving: snel, intens en deelbaar.


Plezierzoekers (13%)
Spontaan, sociaal en gericht op vermaak. Willen vooral genieten, offline én online. Amusement wint het van diepgang.


Gezelligheidszoekers (21%)
Hechten aan comfort, duidelijkheid en samenzijn. Kiezen vertrouwde uitjes die voor het hele gezin leuk zijn.


Harmoniezoekers (8%)
Rustige, plichtsgetrouwe levensstijl. Vrije tijd draait om familie, traditie en betaalbare, lokale activiteiten.


Kwaliteitszoekers (8%)
Bewuste consumenten met oog voor klasse, inhoud en traditie. Cultuurbeleving is gepland en zorgvuldig gekozen.


Inspiratiezoekers (18%)
Ambitieuze levensgenieters die hun vrije tijd vullen met cultuur, persoonlijke groei en creatieve expressie.


Verdiepingszoekers (11%)
Idealisten met een sterke maatschappelijke betrokkenheid. Vrije tijd is er voor reflectie, verdieping en zingeving.
Je kunt Mentality Vrijetijdsprofielen gebruiken voor:
- Gerichte communicatie en werving
Bepaal toon, boodschap en kanalen per cultuur & vrijetijdsprofiel.
- Programmering en aanbod
Ontwikkel activiteiten die passen bij de waarden van je doelgroep.
- Strategie en beleidsontwikkeling
Gebruik inzichten voor lange termijnvisie op recreatie en welzijn.
- Online en offline segmentatie
Richt digitale campagnes in op basis van waarden en voorkeuren.
- Locatieontwikkeling en positionering
Stem voorzieningen en infrastructuur af op de behoeften van verschillende profielen.
- Evaluatie en innovatie
Gebruik profielen als kapstok voor evaluaties en nieuwe conceptontwikkeling.
- Customer journey en persona’s
Breng de klantreis per profiel in kaart en ontwikkel doelgroepgerichte persona’s als basis voor communicatie en ontwikkeling.
- Data- en doelgroepverrijking
Koppel profielen aan bestaande klantdata of panels, lokaliseer doelgroepen geografisch of target ze direct via (social) advertising.


