Toegankelijkheid

Skip to main content

Mentality Cultuur & Vrijetijdsprofielen

“Maak vrijetijdsbesteding betekenisvol en relevant” 

Begrijp wat mensen drijft in hun vrije tijd

Waarom kiezen sommige mensen voor een rustige natuurwandeling, terwijl anderen liever naar een bruisend festival gaan? Vrijetijdsbesteding is veel meer dan ontspanning, het zegt iets over wie mensen zijn en wat ze belangrijk vinden.

Met de Cultuur & Vrijetijdsprofielen van Motivaction krijg je grip op de drijfveren achter recreatiegedrag en cultuurbehoefte. Dit model helpt beleidsmakers, marketeers en organisatoren van evenementen om hun aanbod, communicatie en strategie beter te laten aansluiten op de leefstijl en waarden van hun doelgroep. 


Door jarenlange studie naar leefstijlen, waarden en vrijetijdsgedrag ontwikkelde Motivaction 8 herkenbare cultuur & vrijetijdsprofielen. Deze segmenten brengen in kaart wat mensen motiveert bij het kiezen van hun vrijetijdsbesteding: van avontuurlijk tot cultureel, van sociaal tot spiritueel. 

Deze inzichten helpen organisaties om gerichter aanbod te ontwikkelen, communicatie beter af te stemmen en bezoekerservaringen te verbeteren. Niet alleen bij recreatie- en natuurorganisaties en de kunst- en cultuursector, maar ook bij beleidsmakers, stedenbouwers en festivals. 


Ontdek de profielen:

Avontuurzoekers (9%)

Onafhankelijk en nieuwsgierig. Gaan voor het onbekende, vermijden de massa, zoeken unieke ervaringen en ongewone cultuurvormen.

Sensatiezoekers (12%)

Doeners met een volle agenda en oog voor status en spektakel. Ze zoeken maximale beleving: snel, intens en deelbaar.

Plezierzoekers (13%)

Spontaan, sociaal en gericht op vermaak. Willen vooral genieten, offline én online. Amusement wint het van diepgang.

Gezelligheidszoekers (21%)

Hechten aan comfort, duidelijkheid en samenzijn. Kiezen vertrouwde uitjes die voor het hele gezin leuk zijn.

Harmoniezoekers (8%)

Rustige, plichtsgetrouwe levensstijl. Vrije tijd draait om familie, traditie en betaalbare, lokale activiteiten.

Kwaliteitszoekers (8%)

Bewuste consumenten met oog voor klasse, inhoud en traditie. Cultuurbeleving is gepland en zorgvuldig gekozen.

Inspiratiezoekers (18%)

Ambitieuze levensgenieters die hun vrije tijd vullen met cultuur, persoonlijke groei en creatieve expressie.

Verdiepingszoekers (11%)

Idealisten met een sterke maatschappelijke betrokkenheid. Vrije tijd is er voor reflectie, verdieping en zingeving.


Vragen?
Natascha Schippers

Email
Functie Researcher
Telefoon +31 (0)20 58 98 284

Merel Zuiderduin

Email 
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 98


Neem contact met ons op
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency