Het Mentality-model

Mentality™ is het unieke waarden- en leefstijlonderzoek van Motivaction dat een effectieve kijk geeft op doelgroepenindeling en -benadering.

De invloed van sociale en demografische kenmerken op de opvattingen en het gedrag van mensen is sterk verminderd. Afkomst, sociale klasse, leeftijd en woonplaats zijn niet meer bepalend voor een succesvolle doelgroepsegmentatie.

Segmenteren op bijvoorbeeld ‘mannen tussen de 40 en 50 uit stedelijke gebieden’ voor je communicatiestrategie zal je weinig opleveren. Die groep verschilt onderling teveel. De communicatieaanpak moet zo nauwkeurig mogelijk aansluiten bij de leefwereld van jouw specifieke doelgroep. Om die wereld te achterhalen heeft Motivaction zijn unieke waarden- en leefstijlonderzoek Mentality™ ontwikkeld.

 

Wat is Mentality™?

Het Mentality-model deelt Nederlanders op in acht milieus naar hun levensinstelling. Deze milieus definiëren we op basis van persoonlijke opvattingen en waarden die aan de leefstijl van elke groep ten grondslag liggen. Mensen uit hetzelfde milieu hebben gedeelde waarden ten aanzien van werk, vrije tijd en politiek, en tonen overeenkomstige ambities, drijfveren en consumentengedrag.

 

Het Mentality-model

 

Wil je weten in welk Mentality-milieu jij past? Doe dan nu de test!

 

Wat kun je met Mentality™?

Veel organisaties hebben onvoldoende of geen zicht op het dagelijks leven en de belevingswereld van hun doelgroep(en). Het Mentality-model zorgt ervoor dat je in de huid van jouw klanten kunt kruipen, en biedt zo een effectieve marktsegmentatie. Zo weet je door inzicht in de Mentality-milieus bijvoorbeeld:

  • Welke doelgroep past bij jouw organisatie
  • Welke media je het best in kunt zetten om jouw doelgroep te bereiken
  • Hoe jouw doelgroep in het leven staat en waar ze waarde aan hechten
  • Wat de beste tone of voice is om hen te bereiken

Door jarenlang onderzoek geven onze Mentality-databases inzicht in de aard van jouw huidige en potentiële klanten. Veel vragen zijn dus snel te beantwoorden, soms zonder dat daar een apart leefstijlonderzoek voor nodig is.

 

De Mentality-variaties

Voor een meer specifieke doelgroepindeling hebben wij een aantal Mentality-submodellen ontwikkeld:

  • BusinessLocus: helpt je segmenteren op persoonlijke opvattingen, drijfveren en ondernemersstijlen in het MKB
  • Digitality: biedt een doelgroepindeling op basis van drijfveren en gedragingen van de digitale consument
  • EtnoMentality: geeft uniek inzicht in de wensen en verwachtingen van Nieuwe Nederlanders voor effectieve etnomarketing
  • ShopperMentality: brengt consumentengedrag in kaart door de stappen van de consument in de winkel te volgen
  • Vitality: biedt inzicht in het beweeggedrag en voedingspatroon van vitaliteitsdoelgroepen
  • ZorgMentality: geeft inzicht in de belevingswereld, behoeften en wensen van (potentiële) zorgcliënten ten aanzien van gezondheid, zorg en verzekeren.

 

Waar bestaan Mentality-databases uit?

Motivaction werkt sinds 1997 met het Mentality™-waardenonderzoek en heeft in eigen beheer twee Mentality-databases ontwikkeld. Het StemPunt-panel is een online panel waar vele tienduizenden Nederlanders in zitten die regelmatig meedoen aan onderzoek.

Daarnaast beschikt Motivaction over een omvangrijke Mentality-database die is opgebouwd uit ijkmetingen die tweejaarlijks face to face aan huis worden uitgevoerd onder ruim 1.250 Nederlanders. Met deze methoden hebben wij een databank opgebouwd met ruim 23.000 respondenten die zijn ingedeeld naar Mentality-milieu en enkele duizenden hiermee samenhangende variabelen.

Download voor meer informatie de Mentality-brochure of neem contact met ons op via bijgaand formulier.

 

Vul het onderstaande formulier in om de Mentality-brochure te downloaden


 
 
 
 

Meer informatie? Neem contact op:

Facebook Twitter LinkedIn