Toegankelijkheid
Waarom gaat de één op een vrije zaterdag het liefst naar een museum en de ander naar een woonboulevard? Hoe komt het dat sommige mensen het liefst de hele dag op pad zijn en anderen niets liever doen dan in en om hun huis vertoeven?
Dat wij allemaal sterk verschillen in onze voorkeuren, wensen en behoeften is geen nieuws. Maar wat ligt er ten grondslag aan deze verschillen? Wat motiveert mensen in hun keuze voor hun vrijetijdsbestedingen? Dat is de hamvraag die marketeers en strategen dagelijks bezighoudt wanneer zij hun doelgroep op effectieve wijze aan willen spreken.
Om organisaties in de cultuur- en vrijetijdsbranche hiermee te helpen en te adviseren, hebben wij Vrijetijdsprofielen ontwikkeld. Dit is een doelgroepsegmentatie gebaseerd op ons Mentality-model en jarenlange onderzoekservaring in deze branche. Met de Vrijetijdsprofielen onderscheiden we vijf doelgroepen in de Nederlandse samenleving tussen 18-75 jaar. Deze segmenten verschillen duidelijk van elkaar in hun motivaties, wensen en behoeften ten aanzien van hun vrijetijdsbesteding:
Gezelligheidsplanners houden van rust en regelmaat, gezellig (met het gezin), lokaal georiënteerd en prijsbewust. “Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.”
Fijnproevers gaan voor kwaliteit en betrouwbaarheid, klassieke cultuur, rust en bezinning, etiquette, luxe en VIP.
Plezierbelevers willen onbezorgd genieten en zoeken vermaak- en ervaringsgericht. Zij houden van risico en spanning, in het nu leven en willen even ontsnappen aan de dagelijkse sleur.
Verdiepers hebben een brede interesse. Zij houden van persoonlijke ontwikkeling, kunst en cultuur en een volle agenda. “Een betere wereld begint bij jezelf.”
Pioniers zijn impulsief en vinden vrijheid en tolerantie belangrijk. Ze kiezen voor beleven en ervaren en zijn trendsettend. "Never a dull moment.”
De Vrijetijdsprofielen bieden inzicht in welke doelgroepen relevant zijn voor jouw organisatie én helpen je keuzes te maken op zowel strategisch en operationeel niveau. Met de Vrijetijdsprofielen kun je onder andere:
Mogelijke vervolgstappen zijn:
Meer weten? Download de publicatie door het formulier in te vullen en maak kennis met de Vrijetijdsprofielen.
Email d.damen@motivaction.nl
Functie Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83
Email m.zuiderduin@motivaction.nl
Functie Research Manager
Telefoon +31 (0)20 589 82 98
Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved