De hoeder

BusinessLocus hoeder

De hoeder is de minst gepassioneerde ondernemer. Vaak heeft de hoeder niet bewust voor het ondernemerschap gekozen maar is zij “erin gerold”. Haar grote verantwoordelijkheidsgevoel voor haar bedrijf, haar klanten en haar personeel houdt haar op de been. Ze is loyaal en zorgzaam. Haar werk vindt ze leuk, maar ze houdt niet van het ondernemerschap. Al dat gedoe om haar bedrijf heen had ze liever niet gehad. Nieuwe dingen uitproberen doet ze liever niet, dat brengt alleen maar risico’s met zich mee. En daar houdt ze niet van.

Vanuit haar zorgzaamheid en verantwoordelijkheidsgevoel richting haar werknemers is de hoeder de synthesizer in het bedrijf, de smeerolie van het team, de verbinder. Ook bij belangrijke besluiten is zij degene die de verantwoordelijkheid op zich neemt: ze draagt de last van belangrijke beslissingen vaak helemaal zelf en neemt haar zorgen dan meer dan goed is mee naar huis. Ze draagt zorg voor haar medewerkers en trekt zich vanuit haar sociale rol het wel-en-wee persoonlijk aan.

De afgelopen jaren waren moeilijk voor de hoeder. Ze mist het onder­nemerschap en de creativiteit om een antwoord te geven op de veran­derende markt en samenleving. Ze vindt dat moeilijk. En hoewel het steeds beter gaat, worstelt zij daar nog steeds mee.

Van alle ondernemerstypen is de hoeder het minst technoprogessief. Van de vele zaken waarvan ze ‘s nachts wakker ligt, is cybersecurity er geen. Daarentegen heeft ze wel meer ook voor duurzaamheid en de sociale aspecten van haar bedrijf.

 

Kernwoorden

Verantwoordelijk, zorgzaam, hardwerkend, sociaal, risicomijdend, houden van het vak, maar minder van het ondernemerschap.

 

Leeftijd, opleiding, geslacht

50% vrouwen (gemiddelde is 33%), vaak middelbaar opgeleid, en hoeders stoppen keurig voor hun 65ste.

 

Bedrijfsvorm

Vaak kleinere bedrijven, veel stichtingen.

 

Mediagebruik

Halen informatie vooral uit vakbladen en van internet, bij reclame-uitingen letten ze het meest van alle typen op de prijs.

 

Hoeder

 

Bekijk de andere BusinessLocus-segmenten:

Profiel einzelgängerProfiel expertProfiel hoederProfiel pragmaticusProfiel ontplooier

 

 

Download de whitepaper

Bekijk hier de privacy policy

Facebook Twitter LinkedIn