Toegankelijkheid

Skip to main content

Kiezers willen meer duurzame daadkracht nieuwe kabinet

09 maart 2017

Het nieuwe kabinet moet méér aandacht aan duurzaamheid geven. Dat vindt 54% van de Nederlanders. Slechts 5% vindt dat dit minder moet zijn. Ook vindt maar 17% dat het nieuwe kabinet het klimaatakkoord van Parijs moet opzeggen. Opvallend is dat draagvlak voor duurzaamheid zowel onder rechtse als linkse kiezers groot is. Dit blijkt uit de 8e meting van de Maatschappelijk Imago Monitor, een jaarlijks onderzoek onder een representatieve steekproef van ruim 4200 stemgerechtigde Nederlanders, uitgevoerd door Motivaction.

 

Stemmers op linkse partijen (PvdA, GL, D66, SP) willen duidelijk meer duurzaamheid: 74% wil meer, 3% minder. Maar ook bij de stemmers op rechtse partijen (VVD, CDA, PVV) zijn er veel meer voorstanders dan tegenstanders: 43% meer om 9% minder.

 

"We zien dat Nederlanders zich steeds meer zorgen maken over de toekomst. Dat verklaart mede waarom het draagvlak voor duurzaamheid heel breed is. De kiezers geven nu duidelijk het signaal af dat men vindt dat het huidige kabinet onvoldoende heeft gedaan. Het nieuwe kabinet kan aan de bak", aldus Bas van Haastrecht van adviesbureau This Is Why, initiatiefnemer van het onderzoek.

 



Op de vraag welke politieke leiders het beste voor hebben met mens, maatschappij en milieu geeft 42% van de stemmers aan in (zeer) grote mate vertrouwen te hebben in de duurzame intenties van Jesse Klaver van GroenLinks. Minister-president Mark Rutte (VVD) en Geert Wilders (PVV) genieten beduidend minder vertrouwen (resp. 21 en 18%). Maar vergeleken bij het vertrouwen in de presidenten van Amerika en Rusland doen zij het weer goed. Presidenten Donald Trump en Vladimir Poetin krijgen respectievelijk van 4 en 3% van de Nederlandse kiezers het vertrouwen dat zij het beste voor hebben met mens, maatschappij en milieu. Angela Merkel, Bondskanselier van Duitsland, krijgt het vertrouwen van 39% van de Nederlanders.

 

Van de politieke partijen is het maatschappelijk imago van GroenLinks het sterkst. De partij scoort een 6,2 als rapportcijfer op de vraag hoe goed deze is voor mens, maatschappij en milieu. De VVD krijgt een 4,8 en de PVV een 4,2.

Burger legt maatschappelijke verantwoordelijkheid vooral bij politiek en bedrijfsleven

77% van de Nederlanders vindt dat de politiek er in grote mate voor verantwoordelijk is dat het goed gaat met mens, maatschappij en milieu. Voor bedrijven is dat 71% en bij burgers/consumenten 66%.

31% van de Nederlanders heeft er vertrouwen in dat bedrijven zullen doen wat goed is voor mens, maatschappij en milieu. Dat is meer dan bij de meeste lijsttrekkers. De 30 grootste bedrijven van Nederland krijgen gemiddeld een 6,0 als rapportcijfer voor hun maatschappelijke prestaties. De grootste politieke partijen krijgen gemiddeld een 5,4.

 

Van Haastrecht: "Het maatschappelijk imago en vertrouwen in de politiek zijn niet heel sterk, zeker als je dat relateert aan de grote maatschappelijke verantwoordelijkheid die hen wordt toegekend. Ook bedrijven scoren niet heel hoog, maar opvallend is wel dat zij in de ogen van het publiek beter presteren op dit gebied dan de politiek. Blijkbaar verwachten we eerder duurzame vernieuwing van bedrijven. Dat lijkt me een aanmoediging voor die bedrijven en een aansporing voor de politiek."

 

 

Over het onderzoek - 8e meting sinds 2009

Sinds eind 2009 ondervraagt onderzoeksbureau Motivaction jaarlijks in opdracht van adviesbureau This is Why Nederlanders over het belang van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De achtste meting vond plaats tussen 9 en 18 februari 2017 onder 4.240 respondenten uit het StemPunt-panel van Motivaction. Het online onderzoek is na weging representatief voor Nederlanders van 18 tot 70 jaar wat betreft opleiding, leeftijd, geslacht, regio en waardenoriëntatie. De resultaten van de politieke vragen zijn ook representatief voor de huidige stemintentie. Als referentiebestanden voor de weging is gebruik gemaakt van de Gouden Standaard van het CBS, Mentality-metingen van Motivaction en de Peilingwijzer van Tom Louwerse.

 

Bron: MVO Nederland, 8.3.2017


Vragen?
Bram van der Lelij

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Generatie Z kiest de duurzame variant als hun portemonnee dat toelaat

Loes Kleijngeld
28 augustus 2023

Vijf redenen waarom kwalitatief onderzoek een must is

Henriët Hensen
28 augustus 2023

Plichtsgetrouwe refo krijgt oog voor schepping

Gerard van der Werf
20 juli 2020

Gen Z: Wat doen ze met die ekkies?

Anna Newen
21 augustus 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency