Toegankelijkheid

Televisie nog steeds het populairste kanaal van Omroep Zeeland

21 maart 2017

Televisie is nog altijd het populairste kanaal van Omroep Zeeland. Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Motivaction. De meeste ondervraagde kijkers, luisteraars en bezoekers benoemen de televisie als de voornaamste bron van regionaal nieuws, gevolgd door radio en internet.

 

Jongere leeftijdsgroep

Hoewel over het algemeen het beeld heerst dat regionale omroepen vooral oudere kijkers trekken, blijkt dat bij Omroep Zeeland wel mee te vallen, zegt Jeroen Senster, senior onderzoeker in het mediateam van Motivaction. "We zien dat Omroep Zeeland een jongere leeftijdsgroep bereikt. Het grootste deel van de kijkers is tussen 18 en 44 jaar.

 

Betrouwbaar

Op de radio heeft Omroep Zeeland een iets ouder publiek. De meeste luisteraars zijn te vinden in de leeftijd tussen 18 en 59 jaar. Uit het onderzoek blijkt verder dat Zeeuwen Omroep Zeeland associëren met woorden zoals herkenbaar, betrouwbaar, betrokken, actueel en informatief.

 

Nieuws

Deelnemers laten verder weten dat regionaal nieuws de voornaamste reden is om naar Omroep Zeeland te kijken of te luisteren. Andere redenen die genoemd worden, zijn de regionale weer- en verkeersberichten en voor het opzoeken van evenementen in de provincie. 

 

Nieuwsbron

De tv-zender van Omroep Zeeland benoemen de ondervraagden als de primaire bron van regionaal nieuws. Daarna volgen dagbladen, websites en radiozenders als nieuwsbron. "Omroep Zeeland bereikt in totaal 86 procent van de Zeeuwen met nieuws en programma’s op televisie, radio en internet", aldus Jeroen Senster.

 

'Best bekeken'

Omroep Zeeland is volgens Senster al jaren een van de best bekeken regionale omroepen van Nederland. De omroep bereikt wekelijks meer dan de helft van alle Zeeuwen via televisie. "Daarmee speelt de omroep een belangrijke rol in het informeren van de Zeeuwen en het versterken van de Zeeuwse identiteit", vindt Senster.

 

Koepelorganisatie

Het onderzoek is uitgevoerd door ROOS, de koepelorganisatie van de regionale omroepen. ROOS laat twee keer per jaar een bereik- en waarderingsonderzoek onder alle regionale omroepen uitvoeren door onderzoeksbureau Motivaction. 

 

Bron: Omroep Zeeland, 21.03.2017

 


Vragen?

Gerelateerde artikelen
ConceptFactory: go / no-go beslissing

In 4 stappen naar een nieuw concept. Stap 4: hoe maak je de go / no-go beslissing?

Henriët Hensen
16 januari 2020
Tegenstanders in de energietransitie

Hoe gaan Nederlanders om met de energietransitie?

Anna Newen
09 september 2019
Ontwikkeling van adFlow tool

Hoe ontwikkel je een nieuwe onderzoekstool? In gesprek met Sander

Sander Kluiters
24 februari 2020
Inspelen op wensen van vakantiegangers in eigen land

Hoe kun je inspelen op de wensen van vakantiegangers in eigen land?

Daan Damen
13 oktober 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved