Toegankelijkheid

Werkzoekende gebruikt steeds meer social media voor zoektocht nieuwe job

31 mei 2016

Het aantal werkzoekenden dat social media inzet tijdens de zoektocht naar een nieuwe baan blijft groeien. Waar het percentage dat sociale kanalen gebruikt eerder bleef steken op 28 procent, is dat in het afgelopen jaar gegroeid naar 36 procent. Dat blijkt uit het jaarlijkse kandidatenonderzoek van HR-dienstverlener Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction onder 1.161 werkzoekenden.


Facebook wint aan populariteit

De groep werkzoekenden die via social media opzoek gaat naar een nieuwe job doet dat in 70 procent van de gevallen via LinkedIn. 62 procent doorloopt zijn zoektocht via Facebook. In 2014 was dat nog 67 procent (LinkedIn) en 48 procent (Facebook).


Verschuiving analoog naar digitaal

Zowel regionale als landelijke dagbladen zijn niet langer het go-to medium voor het vinden van werk. Een ruime meerderheid (64%) geeft aan met name vacaturesites te bezoeken in de hoop een baan te vinden. Daarnaast is voor de helft van de werkzoekenden (50%) ook het persoonlijk netwerk, zowel on- als offline, nog altijd een belangrijk middel. Overigens wordt social media niet enkel ingezet voor het vinden van werk, maar ook bij het baseren van een eerste indruk. Bijna een kwart (24%) van de ondervraagden baseert het imago van een organisatie op informatie via social media.

Loes Dingemans, algemeen directeur Unique: “De trend van offline naar online blijft zich verder doorzetten en social media neemt hierin de leidende rol. Nu de arbeidsmarkt weer aantrekt, laait de strijd voor geschikt personeel op. Om talentvol personeel te werven, zouden bedrijven meer moeten inzetten op hun sociale kanalen en het opbouwen van communities. Dit is cruciaal als zij toegang willen houden tot talentvol personeel. Jongere generaties zien online activiteit en social media als belangrijke graadmeters voor aantrekkelijk werkgeverschap.”

 

Bron: Alles over HR, 31.05.2016

 

Lees ook: 'Een baan vinden via social media, hoe doe je dat?', Metro, 31.05.2016


Vragen?
Kevin Hengst

Email k.hengstz@motivaction.nl
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25


Gerelateerde artikelen
kiezen middelbare school

Waar letten ouders op bij het kiezen van een middelbare school voor hun kind?

Maartje Rooker
24 juni 2020
Financiële zaken tussen echtparen

Financiële afspraken tussen echtparen dragen ook bij aan post-huwelijksgeluk

Jorn Lingsma
09 september 2019
Glocalities launch event

Glocalities in volle vlucht na spectaculair lanceringsevent

Pieter Paul Verheggen
13 maart 2019

Schrijf je in voor het 18e omnibusonderzoek onder biculturele Nederlanders

Bob Schenk
19 oktober 2022
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved