Toegankelijkheid

Bereik FunX onder jongeren blijft groeien

18 december 2019

Het weekbereik van NPO FunX onder jongeren van 16 tot 34 jaar uit de vier grote steden is voor het vijfde jaar op rij gegroeid, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction. 'Deze groep luistert dus nog steeds radio!'

In 2014 bereikte FunX nog wekelijks 14% van de stadsjongeren, dat is in 2019 gegroeid naar 27%; bijna een verdubbeling in een periode van vijf jaar. FunX is en blijft de populairste zender onder stadsjongeren met een migratie-achtergrond (een groei van 24% in 2015 naar 37% in 2019).

De gerealiseerde groei van de zender komt voor een bijna evenredig deel voor rekening van autochtone stadsjongeren (een groei van 9% in 2015 naar 21% in 2019). De groei onder autochtone stadsjongeren en het marktleiderschap onder jongeren met een migratie-achtergrond bewijst dat FunX in een groeiende behoefte voorziet en erin slaagt een divers & jong publiek te verbinden.

 

Concurrentie van streaming

Niels Hoogland, zendermanager NPO FunX: 'Uit het onderzoek blijkt dat de groei de laatste jaren in alle leeftijdscategorieën heeft plaatsgevonden en dat, ondanks de opkomst van de streamingdiensten, het weekbereik het hoogst is onder de 16-24-jarigen. Deze groep luistert dus nog steeds radio en de groep die naar naar FunX luistert is zelfs groter dan ooit.'

NPO FunX is een jongerenmerk dat met zijn muziekformat, nieuws, cultuur en aandacht voor maatschappelijke onderwerpen een impactvolle rol vervult in het dagelijks leven van stadsjongeren. De FunX-dj’s draaien een mix van R&B, latin, hiphop, dance en afrobeat. Met FunX Talent is de zender een kweekvijver voor nieuw Nederlands talent.

Bron: MarketingTribune, 17.12.2019


Vragen?
Lex van Meurs

Email l.vanmeurs@motivaction.nl
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)6 83808396

Lennart Blokker

Email l.blokker@motivaction.nl
Functie Research manager
Telefoon +31 (0)20 589 82 91


Gerelateerde artikelen
BBQ'en onverminderd populair

BBQ'en onverminderd populair, maar verandert wel van karakter

Ruurd Hielkema
26 augustus 2019
Vrije tijd en cultuuronderzoek

Nederland ergert zich steeds vaker aan aso tijdens uitstapje

Daan Damen
30 juli 2018
Kwalitatief onderzoek in tijden van corona

Hoe werk je als kwalitatief onderzoeker in tijden van corona?

Henriët Hensen
11 mei 2020

Werkenden zien de toekomst weer wat rooskleuriger

Anna Newen
25 juni 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved