Toegankelijkheid

Skip to main content

De kracht van onderzoek voor gezondheid en vitaliteit

19 januari 2024

Onze onderzoekers zijn altijd benieuwd naar de drijfveren en het gedrag van respondenten. Door middel van kwalitatief en kwantitatief onderzoek halen zij de onderste steen boven. Hiermee helpen zij opdrachtgevers om hun doelgroep, medewerkers of netwerk beter te begrijpen. Tijd om de rollen een keer om te draaien! Wij spraken met Talia Cohen Rodrigues, onderzoeker bij ons team Maatschappij.  

Wanneer ben je begonnen en waarom wilde je aan de slag bij Motivaction?

Ik ben in 2022 bij Motivaction begonnen, na promotieonderzoek aan de universiteit. In mijn werk wilde ik onderzoek doen combineren met een bijdrage leveren aan de maatschappij. Dit betekent voor mij dat ik door middel van onderzoek een positieve impact kan maken op de gezondheid van mensen. Met mijn werk ondersteun nu ik ministeries, goede doelen en zorginstellingen. Bij Motivaction lossen we vragen op die voor deze organisaties en de maatschappij relevant zijn. 


Wie is Talia als onderzoeker?

Ik ben een onderzoeker die graag met opdrachtgevers aan de slag gaat om voor hun vraagstuk een zo goed mogelijke onderzoeksmethode te vinden. De kracht van goed onderzoek zit voor mij in de combinatie tussen mijn expertisegebied en dat van de opdrachtgever. Voor mij geldt altijd de uitdaging: hoe versterken we elkaar? Zo maken we van elkaars expertise gebruik en ontstaat menselijk contact. 

Daarnaast ben ik een betrokken en nieuwsgierig persoon. Ik vind het heel leuk om mijn tanden te zetten in nieuwe onderwerpen en zoveel mogelijk de context van de klant te weten om ons werk goed aan te laten sluiten op hun werk. Zo lever ik die positieve impact voor onze opdrachtgever en hun doelgroep.


Hoe ziet jouw werkende leven bij Motivaction eruit?

Een onderzoek van A tot Z uitvoeren is heel divers. Denk aan de onderzoeksvraag ontwikkelen, afstemmen met de opdrachtgever wat voor onderzoek past, vragenlijst ontwikkelen, data verzamelen, analyseren en rapporteren.Verder zijn de onderzoeken zelf verschillend. We voeren bijvoorbeeld korte projecten uit zoals flitspeilingen. Binnen hele korte tijd kunnen we peilen hoe het Nederlandse publiek tegenover een vraagstelling staat. Dit doen we bijvoorbeeld veel voor ministeries. 

Of we werken aan personatrajecten voor ziekenhuizen. We onderzoeken in zo’n traject wat voor soort doelgroepen zich binnen ziekenhuizen bevinden. We onderscheiden dan verschillende type patiënten op basis van waarden of wat zij belangrijk vinden. Met deze inzichten kunnen ziekenhuizen hun communicatie-uitingen aanpassen op hun verschillende patiëntgroepen. Welke informatie of aandacht hebben hun patiënten, waaronder ook kwetsbare patiënten, nodig? En hoe communiceer je het meest efficiënt? Met als doel uiteindelijk betere zorg op maat leveren. 

Daarnaast doen we onderzoek naar gedragsverandering, waaronder gezondheidsgedrag. We nemen een gedragsvraagstuk van een organisatie onder de loep en verdiepen ons in de belevingswereld van de doelgroep van de organisatie. Op welke manier wil die doelgroep aangesproken worden en wat heeft die doelgroep nodig om tot gedragsverandering te komen? 

Mijn expertise binnen Motivaction is gezondheid en vitaliteit, waaronder ZorgMentality. Hiermee geven wij inzicht in de verschillende belevingswerelden, drijfveren en gedrag van verschillende groepen zorgconsumenten. Welke rol speelt gezondheid in hun leven? Hoe willen zij aangesproken worden door een zorgverlener? Of hoe staan zij tegenover het gebruik van eHealth? Dit helpt zorgpartijen bij het bepalen van hun beleid en bij het vormgeven van communicatie en dienstverlening die aansluit bij de wensen en behoeften van zorgconsumenten.


Je bent expert
op het gebied van gezondheid en vitaliteit. Kun je daar wat meer over vertellen?

We zien meer aandacht voor het thema preventie. Preventie gaat bijvoorbeeld over genoeg bewegen, gezond eten, voldoende slapen maar ook over mentale en sociale gezondheid, zoals een goede werk-privé balans of een solide sociale kring. We zien dat deze thema’s zorg en de rest van de samenleving steeds meer ruimte krijgen. Daarom wil ook Motivaction aandacht geven aan vitaliteit en gezondheid

Gezondheid en vitaliteit is niet alleen op individueel gebied belangrijk. Vitale en gezonde mensen leveren namelijk ook vitale en gezonde bedrijven op. Op grotere schaal zien we daarnaast dat ziekteverzuim of mentale klachten voor grote problemen zorgen met betrekking tot de zorgkosten en hoe je als samenleving beweegt. 


Hoe draagt
Motivaction bij op dit thema?

We weten veel van waarden en gedragsverandering. Voor vitaliteit, gezondheid en de zorg zijn dat twee enorme belangrijke kennisbronnen. Soms leven mensen vanuit intrinsieke motivatie al gezond. Andere groepen willen het wel, maar hebben een zetje nodig. Wij onderzoeken welk zetje voor wie effectief is.

Door onze kennis over gedragsverandering en waarden te combineren, weten we welk zetje bij wie werkt. Daar zijn we bij Motivaction heel goed in. En juist omdat onderwerpen als gedrag en waardegedreven zorg binnen de zorg steeds belangrijker worden, kunnen we zorgpartijen steeds beter helpen.


Wat is jouw visie op vitaliteit en gezondheid?

Uiteindelijk vindt iedereen het belangrijk om lekker in zijn of haar vel te zitten. De één is alleen meer bewust bezig met gezondheid en vitaliteit dan de ander.

Als onderzoeker help ik om een vitaal en gezond leven toegankelijker te maken.


Kun je een voorbeeld noemen van onderzoek?

We richten ons naast fysieke en mentale gezondheid, ook op sociale gezondheid. Dit onderwerp raakt gemeenschap, eenzaamheid en hulp van anderen. Een recent onderzoek van ons laat een link zien tussen fysieke gezondheid en sociale gezondheidFysieke gezondheid gaat over onderwerpen als gezond eten en bewegen of geen ziektes hebben. Maar hoe pak je sociale gezondheid aan? Uit onderzoek bleek dat mensen zich er niet bewust van zijn dat of hoe zij hun eigen sociale gezondheid kunnen verbeteren. Zo zien ze een sterke sociale kring bijvoorbeeld eerder als iets wat buiten hun eigen invloed gebeurt.

We zien veel eenzaamheid onder ouderen. Zij zijn zich echter niet bewust van het effect van hun eigen inzet om eenzaamheid tegen te gaan door in de jaren daarvoor bijvoorbeeld vrijwilligerswerk te doen, of bij een club te gaan. Sociale gezondheid is hierin nog een onbekend terrein, terwijl het enorme impact heeft op fysieke gezondheid. Een interessant onderwerp waar wij ons in verdiepen. En zo onderzoeken we vitaliteit en gezondheid op meerdere aspecten en in verschillende levensfases.


Wat maakt Motivaction voor jou Moti?

Toch in grote mate de collega’s. De sfeer die hier hangt is open en kan ik het met iedereen vinden. Met wie je ook binnen het bedrijf praat, het is altijd gezellig en iedereen staat open om je te helpen. Daarnaast is iedereen ook serieus en gedegen met hun werk bezig. 

Verder praat ik met collega’s over persoonlijke onderwerpen, of juist tot in detail over onderzoek en hoe we ons werk zo goed mogelijk kunnen doen. We gaan vriendschappelijk en open met elkaar om en dat helpt ons om ook kritisch te kunnen zijn naar elkaar wat de kwaliteit van ons werk te goede komt. Een mooie balans als je het mij vraagt! 


Wie is Talia

Volledige naam: Talia Rina Cohen Rodrigues 
Bijnaam: Tali 
Naast het werk doe jij het liefst: koken, sporten zoals yoga en bordspelletjes met vrienden 
Wat wilde je worden toen je klein was? Juf 
Favoriete podcast? Onbehaarde apen


Vragen?
Damiano Pieters

Email
Functie Hoofd HRM
Telefoon +31 (0)20 589 83 82


Gerelateerde artikelen

In gesprek met... Ester Koot

Ester Koot
18 december 2020

MKB ziet groei 2019 somber in

Rob Doornbos
15 april 2019

Hoe kan doelgroepsegmentatie een omgevingsvisie inspireren?

Bram van der Lelij
26 november 2018

Motivaction opnieuw als beste beoordeeld voor kwantitatief communicatieonderzoek Rijksoverheid

Bram van der Lelij
23 november 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency