Klein gebaar, groot effect: hoe waardering vrijwilligers motiveert
Vrijwilligers zijn de stille kracht achter het Nederlandse amateurvoetbal. Van scheidsrechter tot bardienst en van terreinmeester tot leider van de D’tjes: zonder hun inzet zou er geen wedstrijd gespeeld worden. Toch voelen veel vrijwilligers zich onvoldoende gezien. Dat blijkt uit onderzoek dat Motivaction uitvoerde in opdracht van de KNVB en Heineken.
Twee derde voelt zich te weinig gewaardeerd
Hoewel bijna iedereen weet hoe belangrijk vrijwilligers zijn, ervaart twee derde van hen te weinig waardering voor wat ze doen. “Er is een paradox,” zegt senior strategy consultant Kevin Hengstz van Motivaction. “Bijna iedereen in Nederland beseft hoe belangrijk vrijwilligers zijn, maar tachtig procent van de clubleden weet niet goed hoe ze hun vrijwilligers moeten bedanken.”
Het onderzoek toont aan dat de oplossing vaak dichterbij ligt dan gedacht. Driekwart van de vrijwilligers zegt dat een klein gebaar – een compliment, kaartje of appje – enorm helpt bij hun motivatie.
“Mensen zeggen vaak: ‘Ik wilde wel dankjewel zeggen, maar het moment was voorbij.’ Toch maakt juist dat moment het verschil,” aldus Hengstz.
Rondje Waardering: samen de vrijwilligers bedanken
Om meer aandacht te vestigen op de kracht van waardering lanceerden de KNVB en Heineken het initiatief 'Rondje Waardering'. Door het hele land worden vrijwilligers uitgelicht, verhalen gedeeld en leden aangemoedigd om hun waardering uit te spreken; letterlijk, met een bierviltje in de kantine of een persoonlijk bericht.
Heineken nodigt bovendien enkele vrijwilligers uit bij wedstrijden van Oranje, om hun inzet zichtbaar te vieren.
De kracht van verbondenheid
Het onderzoek laat ook zien dat vrijwilligerswerk veel verder gaat dan ‘iets doen voor de club’. Het is een sociale verbintenis die mensen soms een leven lang met hun vereniging bindt. Zoals Ank Westerveld (79), die al 58 jaar vrijwilliger is bij SV Baarn: “Ik heb er nog nooit een cent voor gekregen, maar de club bepaalt mijn leven. Toen mijn man en zoon overleden, had ik veel steun aan de mensen hier.”
Of Michel van Grinsven, die al sinds zijn tiende bij de club helpt: “Het vrijwilligerswerk is me met de paplepel ingegoten. Ons hele gezin deed het.” Zo ook vroeger in het gezin van Frank en Ronald de Boer –die door de KNVB zijn ingezet om het vrijwilligerswerk te promoten: “We hebben als jonge jongens best lang met pa de kantine schoongemaakt.”
Deze verhalen illustreren de kracht van sociale binding en wederkerigheid, iets wat juist in tijden van individualisering van grote waarde is voor gemeenschappen.
Jongere generaties betrekken
Volgens Hengstz ligt er vooral een uitdaging in het betrekken van jongere vrijwilligers:
“Er is een tekort aan mensen onder de 45 die bereid zijn zich structureel in te zetten voor hun club. Dat vraagt om nieuwe vormen van betrokkenheid en om waardering die aansluit bij wat deze generatie motiveert.”
Een kleine moeite, groot verschil
Een simpel “dank je wel” of een gebaar van erkenning blijkt dus niet alleen goed voor de sfeer, maar ook van enorm belang voor het behoud van vrijwilligers. Of, zoals Ank het verwoordt: “Ik hoef echt niet iedere week bloemen. Als ze aan mijn verjaardag denken of een berichtje sturen, is dat al genoeg.”
Met het 'Rondje Waardering' hopen de KNVB, Heineken en Motivaction dat structurele waardering vanzelfsprekend wordt binnen iedere club: want juist die kleine gebaren houden het Nederlandse amateurvoetbal draaiend.
Leden kunnen hun clubheld op de website van KNVB nomineren voor een Rondje Waardering en hen daarmee kans laten maken op een VIP-voetbalervaring tijdens de KNVB Bekerfinale.
Meer weten over het onderzoek? Neem contact op met onze experts.
Leren en ontwikkelen in coronatijd: minder budget, meer online
Wat houdt zwartezaterdagrijders in de file? En hoe krijg je ze eruit?

Corona Impact Monitor: twee derde rekent op economische crisis, inkoopproblemen in zes op de tien huishoudens en koopstress vooral onder jongeren
Een nieuwe meetmethode voor de merkkracht van retailmedia
