Toegankelijkheid

Van onderzoeker naar musicalster? In gesprek met collega Marc

24 juni 2022

Onze onderzoekers zijn altijd benieuwd naar de drijfveren en het gedrag van respondenten. Door middel van kwalitatief en kwantitatief onderzoek halen zij de onderste steen boven. Hiermee helpen zij opdrachtgevers om hun doelgroep, medewerkers of netwerk beter te begrijpen. Tijd om de rollen een keer om te draaien! Vanochtend spraken wij met Marc Schwartz (26), onderzoeker kwantitatief bij Sparkey.  

 

Wanneer ben je begonnen en waarom wilde je aan de slag bij Motivaction?  

Ik ben in 2018 in mijn tussenjaar begonnen bij Motivaction's M-Select. Hier selecteerde ik respondenten voor kwalitatief onderzoek. Al snel kreeg ik het ‘Moti’ gevoel: werken bij Motivaction is voor mij als een warm bad. Collega's zijn open en vriendelijk en ik had vanaf moment één al het gevoel dat ik mezelf kan zijn. 

Door dit werk ben ik zelfs naar Amsterdam verhuisd. Ik woonde in Zoetermeer en kende Motivaction van mijn bachelor Commerciële Economie. In colleges kwam het Mentality model vaak naar voren. Ik merkte dat ik marktonderzoek interessant vond, solliciteerde in mijn tussenjaar én ging aan de slag. In die periode heb ik veel vrienden gemaakt en is mijn leven in Amsterdam begonnen.

Tijdens mijn master werkte ik niet bij Motivaction, maar het ‘Moti’ gevoel is nooit weggegaan. Mijn vrienden werkten hier nog wel en ik wist dat ik onderzoeker wilde worden. Dus na mijn master heb ik opnieuw gesolliciteerd.En zo werk ik sinds februari als onderzoeker bij Sparkey, het HR-onderzoeksbureau van Motivaction. Dit vind ik fantastisch, want Sparkey is een soort start-up binnen de organisatie en dit geeft ons team de mogelijkheid om het doen van onderzoek op een eigen manier in te richten. 

Hoe verliep de sollicitatieprocedure?  

Tijdens het eerste kennismakingsgesprek had ik meteen een goede klik met Ester (teamleider Sparkey) en Damiano (HR). Voor de tweede ronde kreeg ik een case en dat vond ik heel spannend! Ik moest het presenteren aan het team en dat is als een roes aan mij voorbijgegaan. Gelukkig ging het goed en belde Damiano mij met het verlossende woord dat ik was aangenomen.

 

Hoe ziet jouw werkende leven bij Sparkey eruit?   

Het leukste aan mijn werk is de afwisseling van werkzaamheden. Onderzoeksprojecten hebben verschillende fases waardoor je altijd met verschillende taken tegelijkertijd bezig bent. Analyse, veldwerk, rapporteren, presenteren. Omdat het door elkaar loopt, is elke dag totaal anders en dat geeft mij energie. 

Ook de onderzoeken zijn super divers qua onderwerpen en vraagstukken. Ik kijk bijvoorbeeld naar werkgeversimago, hoe een werkgever zich in de markt kan zetten. En hoe een werkgever de juiste mensen kan aantrekken. Verder doe ik medewerkersonderzoek waar bijvoorbeeld vraagstukken over inclusie en diversiteit in aan bod komen. 

 

Hoe ziet vandaag eruit?  

Ik begin met een koffie, anders word ik niet wakker. Ik houd ervan om op kantoor te werken en om onder de mensen te zijn. Deze ochtend, naast dit interview, schrijf ik een rapport over een medewerkersonderzoek voor een energiemaatschappij. Een leuke conclusie hieruit is dat door de terugkeer naar kantoor de algemene tevredenheid en saamhorigheid is gestegen.  

Daarna ga ik werken aan een vragenlijst voor een ‘employer branding’ onderzoek. Een webshop is benieuwd naar het werkgeversimago onder (potentiële) bezorgers. Verder brainstormen we vandaag met het team hoe we inhoudelijk medewerkersonderzoeken kunnen verbeteren. Hoe kunnen we bijvoorbeeld vragenlijsten aanscherpen, de vragen leuker maken om in te vullen, of respons verhogen. En tussendoor loop ik een rondje met een collega om te praten over het leven buiten Moti.

Heb je een mooie anekdote van een onderzoek die jou goed is bijgebleven? 

Ik herinner mij dat ik op mijn derde dag meteen in het diepe werd gegooid. Sparkey had medewerkersonderzoek gedaan voor een Amsterdams fietsmerk en om de resultaten te bespreken, vroeg Ester mij of ik wilde helpen bij het faciliteren van een workshop. Hier besprak ik met het management van dat merk wat de belangrijkste actiepunten waren van het onderzoek.

Ik vond het heel gaaf om meteen met het management aan de slag te gaan wat je kunt doen ná de uitkomsten van een onderzoek. Zo help je ook echt de mensen die de vragen hebben ingevuld om hun werk te verbeteren. Ik merkte meteen dat ik impact kon maken. En dat was heel fijn om te ervaren.

Wat maakt Motivaction voor jou echt ‘Moti’?   

Het gevoel dat je thuiskomt. Natuurlijk is het werk, maar de sfeer hier voelt veilig, open en fijn. Ik kan hier volledig mijzelf zijn en dat is voor mij echt belangrijk.

Verder zorgt onze flexwerkcultuur dat we geen eilandjescultuur hebben. Dit maakt dat ik met collega's uit andere teams ook veel contact heb. En jij interviewt mij nu zelfs met de benen omhoog op de bank in één van onze vergaderruimtes. Een meer 'thuis-gevoel' kun je niet krijgen toch?

Wat is jouw toekomstdroom binnen of buiten Motivaction?   

Stiekem wil ik nog steeds het liefst musicalster worden. Het lijkt mij te gek om Tarzan te spelen en op een podium aan die lianen te slingeren. Of Danny in Grease, met die leren pakjes en haarlak!

Binnen Motivaction wil ik eerst alle ins en outs van marktonderzoek onder de knie hebben. Later zou ik wel graag expert willen zijn op één specifiek onderwerp. En ik denk dan op het onderwerp diversiteit en inclusie. Dit houdt mij namelijk ook buiten mijn werk bezig. Ik vind het heel belangrijk dat mensen gelijkwaardig worden behandeld en zichzelf mogen zijn. Uit onderzoek blijkt ook dat dit zelfs de resultaten van een organisatie verbetert. De tijd dat alleen maar witte mannen aan het hoofd van een organisatie staan, moet voorbij zijn.

 

Wie is Marc?

Volledige naam: Marcus Daniël Swartz
Bijnaam: Marcie, Marcus, Marciño
Naast werk doe jij het liefst: Dansen met vrienden. Salsa dansen of disco
Favoriete app: Headspace
Waar kunnen we jou voor wakker maken: Muziek van ABBA of Mama Mia de film
Wat wilde je vroeger worden toen je klein was: Musicalster
Favoriete Netflix serie: Heartstopper

 

 


Vragen?

Gerelateerde artikelen

Back to the gym: hoe win je als sportschool- of club jouw leden terug?

Henriët Hensen
22 juli 2021
Vijf tinten groener - effectieve duurzaamheidscommunicatie

Whitepaper Vijf Tinten Groener - Duurzaamheids communicatie doe je zo

Passende duurzaamheidscommunicatie is belangrijk. Als je mensen wilt stimuleren om milieubewuster te leven, bijvoorbeeld. Of jouw duurzame initiatief succesvol naar buiten wilt brengen. Daarvoor moet je een toon kiezen die aansluit bij de belevingswereld van jouw publiek. Maar hoe doe je dat?
Gerard van der Werf
17 oktober 2018
Dienstverlening van Motivaction gaat door!

Nieuwe onderzoekmethoden ontwikkeld tijdens corona

Karel Slootman
12 oktober 2021

WK in Qatar geeft kopzorgen, maar voetbal blijft ook een leuk spel

Karin Lammers
29 december 2022
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved