Toegankelijkheid

Skip to main content

Een nieuwe meetmethode voor de merkkracht van retailmedia

07 september 2023

Al jaren verhogen retailers hun communicatie-uitingen om consumenten naar de winkelvloer toe te lokken. En daarbij zetten zij minder in op uitsluitend TV- of radioreclames die hun aanbiedingen aanprijzen. Vandaag de dag gebruiken marketeers steeds meer online tools zoals in-app reclames, out of home-mogelijkheden en digitale instore mediakanalen om de boodschap over te brengen. Maar welke effecten hebben deze verschillende communicatiemogelijkheden op de winkelvloer?

 

Motivaction en RetailMedia.One hebben samen een gevalideerd meetinstrument ontwikkeld waarmee zowel bereik, contactintensiteit als merkeffecten van verschillende retailmediacampagnes op een transparante en uniforme wijze worden vastgesteld. Met behulp van respondenten uit het StemPunt-panel van Motivaction brengen we structureel het effect van de retailmedia mix in kaart. We analyseren wat de retailcommunicatie-exposure oplevert aan merkherkenning, merkvoorkeur en koopgedrag. 

Met de ontwikkeling van dit meetinstrument bieden RetailMedia.One en Motivaction een onafhankelijk en transparant inzicht in de merkeffecten van campagnes met retailmedia in de mix. RetailMedia.One voorziet iedere campagne van deze uniforme effectmeting waarvoor Motivaction het onderzoek verricht. Daarnaast zal RetailMedia.One de data gebruiken voor de optimalisatie van de communicatie-inzet op verschillende platforms. 

Tenslotte brengt deze samenwerking ook een link met essentiële traffic data van fysieke winkels en winkelstraten in Nederland. Hiervoor zet Motivaction de data in uit de Nationale Shopping Index van het onlangs overgenomen RMC. Met deze koppeling krijgen afnemers een totaalbeeld van de impact van de inzet van de retailmediamix op het shopgedrag van consumenten. 

Neem contact met ons op voor vragen over de opzet en de meetmethode.


Vragen?
Jeroen Bruin

Email
Functie Senior Data Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

De rollen omgedraaid: in gesprek met kwalitatief researcher Sanne

Sanne Audenaert
12 november 2019

Wapenindustrie is weer booming business

Irene Zondervan
09 mei 2023

Eerlijke kleding kopen: jongeren willen wel, maar doen het niet 

Clasine van der Wal
27 november 2020

Organisaties worstelen met feedback

Ester Koot
25 juli 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency