Toegankelijkheid

Skip to main content

Generatie Z: leren ze liever van technologie, of uit boeken?

04 september 2019

Het is je waarschijnlijk niet ontgaan: de scholen zijn weer begonnen! Zelf denk ik bij deze slogan gelijk aan de blauwe Blueband-vlaggen die ooit met de campagne gepaard gingen. Die vlaggen zijn inmiddels al jaren passe, er is een grote kans dat de jongste generatie ze niet eens kent. 

Voor de een betekent de uitspraak een herinnering aan vroegere reclames, voor de ander staat het nieuwe schooljaar voor een nieuw begin. Misschien denk jij wel aan kinderen die met gespannen gezichtjes in hun nieuwe klas plaatsnemen, of pubers die samen lachend op de fiets stappen? Mensen interpreteren de wereld op basis van hun ervaringen en levensstijl, zo ook de huidige schoolgaande jeugd en hun generatiegenoten die net de arbeidsmarkt betreden.

Generatie Z (geboren tussen 1996 en 2010) is zich nog volop aan het ontwikkelen, maar in deze formatieve jaren wordt al wel de basis voor hun normen, waarden en drijfveren gelegd. In de toekomst vormen die drijfveren een belangrijke voorspeller van de manier waarop deze aankomende volwassenen in het leven staan. Ook nu kunnen we al enkele verschillen ten opzichte van eerdere generaties herkennen op onder andere financieel gedrag, merkbewustzijn en onderwijs.

 

Het leerproces van Gen Z

Gen Z’ers zijn de eerste generatie die volledig opgroeit in de digitale wereld. Ze weten als geen ander hun weg online te vinden en zijn gewend aan het gemak dat de digitale wereld hen brengt: pizza of kleding wordt binnen no-time thuisbezorgd, aan hun voice assistent vragen ze de snelste weg en ze checken via Google Maps waar ze naar toe moeten. Maar gaat dit gemak ook op voor de manier waarop zij willen leren? 

Uit recentelijk onderzoek door Motivaction blijkt dat ruim een kwart van de Gen Z’ers de voorkeur geeft aan leren via YouTube (29%) en dat 21% kiest voor andere apps of interactieve games. Deze percentages liggen bij millennials aanzienlijk lager: 14% van deze groep leert vaak via YouTube en 17% via andere apps of interactieve games.

Dat de voorkeur van Generatie Z om online te leren hoger ligt dan bij andere generaties is misschien geen verrassing. Ze zijn al gewend om tutorials te kijken op YouTube om te leren hoe ze bijvoorbeeld hun make-up moeten doen, of om te ontdekken hoe ze een level van een game uit kunnen spelen. We moeten echter niet vergeten dat dit hogere percentage van online leren nog steeds een minderheid is: 58% van Gen Z geeft de voorkeur aan leren via een ‘ouderwets’ en geprint lesboek.

 

Generatiedenken versus persoonlijke waarden

Ons onderzoek laat zien dat generatiedenken kan helpen met het herkennen van opkomende trends onder specifieke generaties, in dit geval het leren via online bronnen en het enthousiasmeren van leerlingen. Maar net als eerdere leeftijdsgroepen bestaat ook Gen Z ondanks hun overeenkomsten uit verschillende soorten mensen met hun eigen ideeën en voorkeuren.

Wil je meer weten over dit artikel? Neem dan contact op met Anna Newen.

 


Vragen?
Chantal Nederstigt

Email
Functie Researcher
Telefoon +31 (0)20 589 82 29


Gerelateerde artikelen

Kwalitatief omnibusonderzoek biculturele Nederlanders: schrijf je in

Henriët Hensen
22 juli 2019

Erratum bij onderzoeksrapport over opinies over tijdsystemen

Pieter Paul Verheggen
19 december 2018

Euforie over economische groei in Nederland vlakt af

Lieke van Duist
15 januari 2018

De beste les is een klimaatprotest

Maartje Rooker
20 maart 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency