Gen Z: Wat doen ze met die ekkies?

Terwijl millennials al volop kinderen krijgen, is Generatie Z nog aan het opgroeien. Het grootste deel van de Gen Z’ers gaat naar school of is aan de studie, maar de eerste lichting van deze generatie is inmiddels klaargestoomd om de werkvloer te betreden. Gen Z wordt volwassen.

Die eerste baan is een belangrijk moment voor werkgevers en marketeers, immers, de eerste grote-mensen-baan is het startschot van een onafhankelijk leven waarin je eigen (financiële) keuzes maakt. Natuurlijk had en heeft Gen Z al (veel) geld te besteden: ze hebben een bijbaantje, ontvangen studiefinanciering, krijgen zakgeld en een kleine groep is zelfs al aan het ondernemen. Daarnaast zijn ze indirect koopkrachtig via hun ouders. Vanaf het moment dat ze hun eigen salaris verdienen, groeit het bestedingspotentieel verder door en wordt de omgang met geld belangrijker.

 

De waarde van geld

Generatie Z is opgegroeid tijdens de financiële crisis en dat drukt een stempel op hun financieel bewustzijn. Het heersende beeld van deze generatie is dat ze, mede door de impact van de crisis op hun jonge jaren, op zoek zijn naar zekerheid in hun leven - en dus naar financiële zekerheid. Uit ons onderzoek blijkt dat Gen Z’ers gemiddeld bijna de helft van hun ‘inkomen’ sparen. Dat is meer dan millennials, die gemiddeld een kwart van hun inkomsten sparen. Dit heeft voor een groot deel te maken met hun levensfase, maar Gen Z’ers zijn in ieder geval bewust bezig met hun toekomst en de (financiële) onzekerheid ervan:

“De toekomst blijft altijd onzeker. Als er dan onverwachts iets gebeurt, heb je het spaargeld nog. Ook zorgt het dat je toekomst zekerder wordt, omdat je weet dat je geld hebt voor later.”

Geld is dus belangrijk, maar de redenen waarom dat zo is verschillen ook in deze generatie. Uit eerder onderzoek onder oudere Gen Z’ers (18 t/m 23 jaar) bleek dat geld voor de meesten een middel, maar geen doel op zich is. Daartegenover staan de Gen Z’ers voor wie veel geld verdienen een levensdoel is. Ook de betekenis van geld verschilt binnen de groep: voor de meesten staat het voor zekerheid, onafhankelijkheid of gemak, maar voor een kleinere groep staat geld ook vooral voor luxe.

Dat Generatie Z bestaat uit verschillende typen (weliswaar nog jonge) mensen met uiteenlopende ideeën, voorkeuren en waarden, geldt dus ook op het gebied van geld. Ben je benieuwd wat Gen Z’ers er zelf over te zeggen hebben? Vraag het ze tijdens ons kwalitatief multiclient onderzoek.

 

In gesprek met Gen Z

Wil je meer weten over de wijze waarop verschillende groepen binnen Generatie Z over allerlei onderwerpen denken? Motivaction organiseert binnenkort een kwalitatief multiclient onderzoek waarin we rechtstreeks met deze doelgroep in gesprek gaan.

Jij kunt daarbij aanwezig zijn en een onderwerp of vraag indienen, zodat je direct hoort hoe Gen Z over jouw interessegebied denkt en praat. Je ontvangt daarnaast een rapport van het volledige onderzoek.

Meer informatie over het onderzoek kun je downloaden door het formulier op deze pagina in te vullen. Deelname is al mogelijk voor €4.600 (excl. BTW). Je kunt je nog tot 13 september aanmelden, doe jij mee? 

Wil je meer weten over dit artikel? Neem dan contact op met Anna Newen.

 

* ‘Ekkies is jongerentaal voor euro’s

Download meer informatie over het Generatie Z onderzoek

Bekijk hier de privacy policy

Facebook Twitter LinkedIn