Toegankelijkheid

Skip to main content

Hoe ik leef is hoe ik fiets

25 september 2023

VitalityFietsen Website Intro

Nog nooit eerder zagen we zoveel verschillende fietsen op straat. Iedereen kan nu een fiets kiezen die bij zijn of haar wensen en behoeften past. Dit is prettig voor de consument, maar levert ook ergernissen en soms gevaarlijke situaties op.

Hou jij je bezig met een veilig fietsklimaat? Design, verkoop of verhuur je fietsen? Probeer je meer Nederlanders op de fiets te krijgen? Duik dan eens in de belevingswereld van jouw doelgroepen met Vitality en weet voor wie je het doet. We onderscheiden zes doelgroepen die elk op hun eigen manier omgaan met vitaliteit. En bij elke leefstijl past een fiets. Lees hier wie op welke fiets zit:

De structuurgerichte (13% van Nederland)

Leeft gestructureerd en geniet van de kleine dingen. Doet vaak onbewust gezond. Is niet zo gevoelig voor hypes. Doe maar gewoon.

MB en TB fiets

 “Mijn vrouw fietst op een elektrische fiets. Ik blijf zo lang mogelijk fietsen zonder ondersteuning, dat houdt mij fit. Ik heb gewoon voor een goede fiets gekozen waar ik lang mee vooruit kan. Het maakt me niet zoveel uit hoe hij eruitziet, als het maar een degelijke fiets is met niet te veel poespas. Ik koop mijn fiets graag bij een fietsenmaker in het dorp. Dan steun je de lokale ondernemer en weet je dat je daar altijd terecht kunt voor onderhoud.”

De gezelligheidszoeker (32% van Nederland)

Genieten en gezelligheid staat voorop. Vitaliteit gaat vooral om je gezond voelen. Lachen is ook gezond!

II fiets

 “Ik heb nog wel ergens een fiets staan, maar eigenlijk doe ik nu alles met mijn fatbike. Ik vind het echt een tof ding en pak hem bijna altijd. Naar werk, naar vrienden, lekker toeren…. Het ziet er gewoon zoveel toffer uit dan een fiets, brommer of scooter. Hij zit chill, je hoeft geen helm op, je hebt geen rijbewijs nodig. En je beweegt ook nog een beetje.”  

De experimenteerder (10% van Nederland)

Ervaringen zijn belangrijker dan bezittingen. Bewegen is ook een ervaring. Blijft continu nieuwe dingen uitproberen.

PH fiets 1

 “Welk vervoermiddel ik pak, hangt nogal af van de situatie. Ga ik zelf ergens naartoe, naar een concert of ergens een koffie drinken, dan pak ik graag deze zelf opgeknapte racefiets. Zijn de kinderen mee? Dan pak ik de bakfiets. Leuk detail, we hebben de namen van onze dochters met reflecterend tape op de bakfiets geplakt. We hebben ook een kleine auto, dat is soms wel handig.”

Balanszoeker (22% van Nederland)

Intrinsiek gemotiveerd om gezond te leven. Doet dit bewust en in de volle breedte, van fysiek tot mentaal en sociaal. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen, wel in het kader van duurzaamheid.

PM fiets

“Als het kan, pak ik de fiets. Naar werk, de boodschappen, maar ook onze vakanties doen we op de fiets. Het is heerlijk om buiten te zijn, in beweging. En natuurlijk veel beter voor het milieu. Ik kies voor een goede fiets die lang meegaat. Niet elektrisch, maar wie weet als ik echt niet meer op eigen kracht vooruitkom. Onze fietsvakanties vind ik geweldig. Veel fietsen, tent mee, mensen ontmoeten, boek mee, een vrij gevoel.” 

Kwaliteitszoeker (8% van Nederland)

Conservatief en goed geïnformeerd. Zelfstandig, actief, maar geniet ook van het leven. 

NC fiets

“Een fiets moet voor mij wel van echt goede kwaliteit zijn. Onze woning bevindt zich midden in het centrum van Den Bosch en sinds de kinderen hebben wij een Urban Arrow. Hij fietst licht, heeft weinig onderhoud nodig en hij ziet er mooi uit. Zo kunnen wij met de kinderen overal heel makkelijk komen. We verblijven voor mijn werk 6 maanden in Frankrijk. Je zult het misschien niet geloven, maar we hebben de bakfiets meegenomen. Dat was even een geregel, maar daar hebben we geen spijt van.”

Prestatiegerichten (15% van Nederland)

Doelgericht en gefocust. Wil het beste uit zichzelf halen. Houdt van technologische ontwikkelingen.  

OP fiets

“Jammer dat Van Moof failliet is. Ik was denk ik één van de eersten die een van Moof kocht. Vooral om geen auto of OV nodig te hebben om op kantoor te komen. De fiets ziet er strak uit, fietst echt goed en kan lekker hard. Die van mij is eigenlijk een oud besje, maar ik zet hem alsnog binnen want ze worden maar al te graag gejat. Ik hou wel van mooie, nieuwe spullen. Dus als mijn van Moof het opgeeft, ga ik eens rondkijken wat voor andere toffe fietsen er tegenwoordig zijn.”

Het Vitality-model helpt organisaties om Nederlanders meer en veiliger te laten fietsen. Leer je doelgroepen beter kennen en weet waar je ze kunt vinden en bereiken. Lees hier meer over het Vitality-model. Meer weten? Neem contact met ons op. 


Vragen?
Karin Lammers

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 30

André Kamphuis

Email 
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 66


Gerelateerde artikelen

Werkgever wil rol spelen bij ongezonde levensstijl medewerker

Ester Koot
06 februari 2019

Plichtsgetrouwe refo krijgt oog voor schepping

Gerard van der Werf
20 juli 2020

Pieter Paul Verheggen spreekt op #OkBoomer – een dag over generatiemarketing

Pieter Paul Verheggen
10 juli 2020

Schreeuw het van de daken: de energietransitie gaat over mensen!

Anna Newen
17 december 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency