Toegankelijkheid

Skip to main content

Hoe OK is Generatie Z?

22 augustus 2023

Type in op Google ‘Is Gen Z…’ en een van de eerste suggesties die Google geeft is ‘not doing alright’. In eerdere artikelen hebben we beschreven dat Gen Z zich druk maakt over de negatieve invloed van hun smartphone op hun dagelijkse leven en dat ze ’s nachts wakker liggen met zorgen over de toekomst van de wereld. Nog meer dan andere generaties is Gen Z bezig met hun eigen mentale gezondheid, maar zijn ze ook echt ‘not alright’? 

Lees ook: Dromen van een toekomst met Generatie Z

Uit data van het Vitality onderzoek van Motivaction blijkt dat Generatie Z zich significant meer bezighoudt met hun mentale gezondheid sinds de coronapandemie dan andere generaties. Voor een groot deel van deze generatie was de pandemie disruptief. Zij hadden net een grote stap gemaakt in hun leven zoals op kamers gaan, een grote reis maken of een studie beginnen. Opeens zette de pandemie daar een streep doorheen. Bijna de helft van Gen Z voelt zich minder mentaal gezond door corona, wat in schril contrast staat met de Babyboomers die zich sinds de coronapandemie hetzelfde, of zelfs beter voelen. 

Ga in gesprek met Gen Z 

Een holistische en spirituele kijk op mentale gezondheid

Verder blijkt uit hetzelfde onderzoek dat meer dan de helft van Generatie Z hun mentale gezondheid net zo belangrijk vindt als hun fysieke gezondheid. Zij pakken hun mentale gezondheid op een holistische en preventieve wijze aan. Hierin staan mentale, fysieke en spirituele gezondheid met elkaar in verbinding. 

“Thuis op mijn whiteboard staat: ‘Mindset , heartset , healthset & soulset’. Dit zijn alle dingen die gezond moeten zijn om je als geheel ook goed te voelen.”

“Ik kijk naar mijn mentale gesteldheid en of ik daar tevreden mee ben. Wat kan ik doen om het te verbeteren? Ik merk dat ik dan ook dichter bij mezelf kom.”

Hun mentale gezondheid onderhouden ze door middel van verschillende gewoonten, zoals goed en gezond eten en buiten wandelen. Ook sporten ze dagelijks in de sportschool en schrijven ze hun gedachten op en waar ze dankbaar voor zijn. Verder kunnen ze hun ei kwijt in hobby’s zoals pottenbakken of analoge fotografie en ze verdiepen zich in literatuur omtrent mentale gezondheid. 

“Goed eten en mediteren helpen mij om tot rust te komen. Ook bel ik graag mijn vrienden op, zij geven mij rust.”

“Ik lees nu een boek, ‘De Logica van Geluk’, dat heeft me echt geholpen om een andere mindset te krijgen.”

 

Deze generatie kijkt naar elkaar om

Het belang van mentaal gezond zijn bespreekt deze generatie ook veel met elkaar. Vrienden onder elkaar praten over hoe het met ze gaat. Verder checken ze geregeld bij elkaar in. Ze grijpen soms in als ze zien dat iemand professionele hulp van een psycholoog nodig heeft. Ook agenderen ze het belang van mentale gezondheid op de werkvloer door bijvoorbeeld mental health days op te eisen.  

Ik denk dat onze generatie heel goed over emoties kan praten. Ik kan veel met mijn vriendinnen bespreken. Het is fijn om te merken dat zij hetzelfde voelen of mee hebben gemaakt.

Ongelukkig of optimistisch?

Zijn Gen Z’ers ook vaker ongelukkiger dan andere generaties? Of durven ze zich beter uit te spreken? Deze generatie is in ieder geval actief bezig het taboe rondom mentale gezondheid aan diggelen te slaan

 socialbericht.jpeg

Leer de belevingswereld van G nog beter kennen en integreer die kennis met jouw marketingstrategie om beter aan te sluiten bij deze interessante en groter wordende doelgroep. Schrijf je in voor onderzoek onder deze generatie. Inschrijven kan tot 3 oktober. Klik hier voor meer informatie.


Vragen?
Loes Kleijngeld

Email
Functie Researcher
Telefoon +31 (0)20 589 82 05


Gerelateerde artikelen

Shoppermarketing: Vrouwen bloot, handel groot

Huib Lubbers
03 november 2023

De pandemie voorbij – drie bureaus over inzicht en de toekomst

Pieter Paul Verheggen
10 februari 2022

Van onderzoeker naar musicalster? In gesprek met collega Marc

Damiano Pieters
24 juni 2022

Niet iedere organisatie investeert in arbo op thuiswerkplek

Jeroen Senster
02 februari 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency