Toegankelijkheid

Skip to main content

Kusje erop: de waarheid achter vele gezondheidsmythes

23 december 2020

De griep, buikpijn, migraines of zelfs een hartaanval: elke gezondheidsvraag kan makkelijk online worden opgezocht, Google is slechts een paar klikken weg. Een kusje op de zere plek, helpt dat nou echt? Geven energiedrankjes je echt energie? En is het zo dat goedkopere drank ergere katers veroorzaakt? 

Vitaliteit; feiten en fabels 

Dokter Google 
Tegenwoordig kun je op elke gezondheidsvraag online een antwoord vinden, vaak zelfs meerdere antwoordenBij dezeonlinezoektocht naar gezondheidsfeiten stuit je daarnaast ook meer dan eens op ‘alternativefacts’. Het aantal Nederlanders dat online naar informatie zoekt is dan ook groot: twee op de drie Nederlanders zoekt online informatie over zijn gezondheid. Dat blijkt uit onderzoek dat Motivaction deed in opdracht van de schrijvers van het boek Kusje erop. We ondervroegen hiervoor een representatieve groep van ruim duizend Nederlanders. Populairebronnen onder deze Nederlanders zijn Facebook en blogs, maar ook Google is favoriet. Dokter Google wordtdaarbij vooral om hulp gevraagd bij het beantwoorden van vragen over pijn, slaap enstress. 

Je eigen Vitaliteitsbubbel 
Enerzijds weten wij dat er verschillende vitaliteitslevensstijlen zijn in Nederlandmet elk verschillende vitaliteitsbehoeften. Motivaction volgt met het Vitality-onderzoeksprogramma al jaren verschillende ‘vitaliteitsgroepen’ in Nederland. Daarbij kijken we naar de leefstijl van Nederlanders aan de hand van voeding, gezondheidontspanning en inspanning. 

Anderzijds vroegen we ons ook af of mensen met verschillende vitaliteitsprofielen ook op verschillende manieren naar gezondheidsinformatie zoeken, en of dat wellicht uiteindelijk leidt tot een eigen ‘vitaliteitsbubbel’. 
 
Verschillende informatiebronnen 
Uit het onderzoek blijkt dat verschillende vitaliteitsprofielen wel degelijk verschillende online informatiebronnen gebruiken voor gezondheidsvragen. Prestatiegerichten gebruiken veel vaker dan anderen Facebook als bron van informatie over gezondheid (35% vs. 17%), terwijl Balanszoekers juist veel vaker dan anderen gebruik maken van specifieke gezondheidsplatformenals bron van informatie over gezondheid (67% vs. 57%). 
 
Verschillende waarderingen van informatiebronnen 
Ook is er een groot verschil in de waarde die men hecht aan informatie over gezondheid op verschillende online informatiebronnen. Van de mensen die Facebook (heel) vaak gebruiken als bron van informatie over gezondheid, vindt 71% het ook een (zeer) betrouwbare bron van informatie over gezondheid. Daarnaast is 73% van de mensen die Patiëntenverenigingen (heel) vaak gebruiken als bron van informatie over gezondheidvan mening dat deze Patiëntenverenigingen een (zeer) betrouwbare bron van informatie over gezondheid zijn. 
 
Verschillende waarheden? 
Maar leidt het verschil in gebruik van, en de waardering van, online bronnen van gezondheidsinformatie ook tot verschillende ‘gezondheidswaarheden’? In samenwerking met de schrijvers van het boek Kusje erop hebben we een aantal van de door hen getoetste gezondheidsmythes voorgelegd aan de verschillende vitaliteitsprofielen: 
 
Gember verhoogt je weerstand 
65% van de Balanszoekers denkt van wel vs. 49% van de Experimenteerders 
 
- Een ui naast je bed helpt tegen verkoudheid 
 81% van de Structuurgerichten denkt van wel vs. 45% van de Experimenteerders  

- Rode wijn is goed voor je hart 
  66% van de Kwaliteitszoekers denkt van niet vs. 44% van de Structuurgerichten  

Het boek ‘Kusje erop’ 
In het boek ‘Kusje erop’ gaan de schrijvers Rutger Verhoeff en Tijn Elferink op zoek naar de waarheid achter 70 gezondheidsmythes. Van grootmoeders wijsheden tot wat er tegenwoordig allemaal op Facebook staat. Aan de hand van de laatste wetenschappelijke inzichten, gesprekken met experts en eigen experimenten geven Rutger Verhoeff en Tijn Elferink hun oordeel.En ja, een kusje op een pijnlijke plek helpt. 


Vragen?
Kevin Hengst

Email 
Functie Senior Strategy Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 14


Gerelateerde artikelen

Nutri-Score wordt na aanpassing het voedselkeuzelogo voor Nederland

Bram van der Lelij
29 november 2019

6 gouden regels voor customer journey mapping

Merel Zuiderduin
28 juli 2016

Consument wil wel, maar koopgedrag blijft achter

Gerard van der Werf
20 september 2018

Legaal online gokken op sportwedstrijden: verdwijnen daarmee alle gevaren?

Jeroen Senster
05 oktober 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency