Toegankelijkheid

Skip to main content

Kwart medewerkers keert werkgever binnen een jaar de rug toe

12 oktober 2023

26 procent van de nieuwe medewerkers in een organisatie stopt al binnen twaalf maanden met zijn baan. Dit blijkt uit de jaarlijkse Learning & Development Monitor van leerplatform Studytube. Sparkey - het HR-onderzoeksteam van Motivaction - bracht opnieuw het L&D landschap in kaart door vragen te stellen aan zowel werkgevers als werknemers.

Korte termijn werkdruk belemmert goede onboarding

26 procent van de nieuwe medewerkers in een organisatie stopt al binnen twaalf maanden met zijn baan. Dit blijkt uit de jaarlijkse Learning & Development Monitor van leerplatform Studytube. De voornaamste reden om zo snel hun baan op te zeggen, is dat de functie-inhoud niet aansluit bij hun verwachtingen (40%). Ook het ontbreken van de fit met de bedrijfscultuur (39%) en onvoldoende verbinding met de organisatie (33%) zijn redenen om binnen een jaar alweer te vertrekken

Het belang van een goede onboarding

Het moeilijk aan boord kunnen houden van medewerkers brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Zo geeft de helft van de HR-professionals (48%) aan moeite te hebben om de essentiële kennis van medewerkers in de organisatie te borgen. Om dit meteen te ondervangen en medewerkers aan de organisatie te binden, bieden veel organisaties nieuwe medewerkers een onboarding aan. Hierin worden zij verwelkomd en krijgen zij alle benodigde hulp en informatie die nodig is om goed voorbereid aan hun nieuwe baan te beginnen. Toch blijken hier wat haken en ogen aan te zitten.

De meest voorkomende belemmering voor een goede onboarding van nieuwe medewerkers is de werkdruk die op korte termijn op de HR-afdeling, de leidinggevende of de directie komt te liggen (40%). Daarnaast blijkt dat er vaak te weinig tijd is voor een efficiënte onboarding (32%) en dat er een gebrek is aan betrokkenheid van leidinggevenden (24%).

Homam Karimi, CEO Studytube: “Een goede onboarding is essentieel om medewerkers direct aan jouw organisatie te binden. Dit zorgt er vervolgens voor dat medewerkers intrinsiek gemotiveerd worden om zich in te zetten voor de bedrijfsdoelstellingen. Toch blijkt er een gebrek aan tijd en betrokkenheid bij de overige medewerkers te zijn om nieuwe collega’s goed in te werken. Technische ontwikkelingen zoals AI kunnen hier een helpende hand bij bieden. Zo kan leerinhoud snel en efficiënt worden gecreëerd en wordt de voortgang van nieuwe collega’s realtime bijgehouden. Een gebrek aan de juiste tools belemmert de kennisdeling binnen de organisatie, en daarmee indirect ook de groei van de organisatie.”

Bron: Techvisor.nl


Vragen?
Ester Koot

Email
Functie Senior strategy consultant HRM
Telefoon +31 (0)20 589 82 36


Gerelateerde artikelen

Offline leden werven in een ‘always on’ wereld

Jeroen Bruin
18 juli 2019

Elvie helpt borstvoeding in publieke ruimtes te normaliseren

Paloma Bunck
11 augustus 2022

Van researcher commerciële dienstverlening naar duurzaamheidsexpert

Lieke van Duist
26 augustus 2019

Digitality

Wat drijft de digitale consument?
Kevin Hengstz
14 maart 2018
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency