Toegankelijkheid

Media die lezers een positief gevoel geven, zijn succesvoller

04 maart 2021

Media die lezers een positief gevoel geven, zijn vaker succesvoller. Zo is adverteren in dergelijke media effectiever, maar zetten deze media ook aan tot gesprek en verdieping. Merken die worden belicht in media die een positief gevoel oproepen, kunnen vaker rekenen op meer volgers. Dat blijkt uit onderzoek door onderzoeksbureau Motivaction onder ruim 1500 Nederlandse mediagebruikers in opdracht van Hearst Netherlands. In het onderzoek is gekeken naar 44 media, variërend van traditionele media zoals magazines en hun websites, kranten en tv tot social media en nieuwe media, zoals video on demand- en muziekstreamingsdiensten.

 

Adverteren effectiever in positieve media

Uit het onderzoek blijkt dat een positieve context adverteerders in staat stelt effectiever mensen te bereiken en te bewegen. Wanneer Nederlanders een positief gevoel ervaren tijdens mediagebruik, praten twee op de vijf met een ander over wat ze gelezen, gezien of gehoord hebben. Een derde van de respondenten gaat op zoek naar meer informatie naar aanleiding van een artikel of video. Een kwart zoekt naar aanleiding van een advertentie meer informatie op. Opvallend is dat magazinelezers vatbaarder zijn voor media met advertising dan niet-magazine-lezers. Het magazine (print) is daarnaast het enige mediatype dat erin slaagt zowel te informeren, te ontspannen als me-time te creëren. Andere media zitten óf sterk aan de informatieve kant, óf juist aan de entertainment kant.

 

Power of Positivity

Hearst slaagt er met haar merken in een positieve context te creëren en stelt adverteerders zodoende in staat effectiever te adverteren. De merken van Hearst Netherlands hebben een hoge emotionele impact op lezers en roepen een overall positief gevoel op, waardoor lezers sneller geneigd zijn tot actie wanneer zij worden blootgesteld aan advertising. Hier slaagt Hearst Netherlands over het algemeen beter in dan bijvoorbeeld social media, tv, kranten en andere magazines. Hearst noemt het de Power of Positivity.

 

Meerderheid positief ingesteld

Het onderzoek laat ook zien dat ruim een meerderheid van de Nederlanders positief is ingesteld. Twee derde (67 procent) van de ondervraagden ziet zichzelf als iemand met een positieve kijk op het leven. Wanneer wordt doorgevraagd, blijkt zelfs 78 procent van de Nederlanders positief ingesteld.

 

Lees hier meer over het onderzoek

 

Bron: NederlandsMediaNieuws.nl


Vragen?
Henriët Hensen

Email h.hensen@motivaction.nl
Functie Senior Strategy Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 89


Gerelateerde artikelen
Liftgebruik gevaarlijk bij brand

‘Installeer liften zo dat ouderen ze kunnen gebruiken bij brand’

Jorn Lingsma
12 november 2018

Bureaucratie frustreert jonge ambtenaar

Marco Sodderland
31 oktober 2019
Generatie Z milieubewust

Generatie Z: consumptiegericht én milieubewust, hoe zit dat nou?

Loes Kleijngeld
14 augustus 2019

68% van bedrijven vreest verlies van talent zonder inzet op L&D

Ester Koot
21 december 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved