Toegankelijkheid

Skip to main content

Schrijf je nu in voor het jaarlijkse omnibusonderzoek biculturele Nederlanders

05 november 2024

 

  • Aan welke goede doelen geven Turkse Nederlanders het meest?
  • Hoe eten Surinaamse Nederlanders het liefst plantaardige eiwitten?
  • Welke musea kennen Marokkaanse Nederlanders?
  • Houden Caribische Nederlanders van klussen?
  • Weet jij hoe mensen met verschillende achtergronden naar jouw organisatie kijken?

Nederlanders hebben veel gemeen, waar ze oorspronkelijk ook vandaan komen. Maar soms maakt iemands etnisch-culturele achtergrond veel uit voor diens opvattingen en koopgedrag. Zo hebben wij in eerder onderzoek gezien dat sommige groepen Nederlanders met een migratie-achtergrond minder bij de grote supermarkten kopen en minder naar lineaire tv kijken. Ook zagen we verschillen in de manier van praten over gezondheid en de waarde die gehecht wordt aan een eigen auto.

Stop met gissen. Motivaction geeft je de mogelijkheid om voor een kleine investering vragen te stellen aan een grote groep biculturele Nederlanders.  

Meld je hieronder aan voor het einde van het jaar! 

Meer informatie: André Kamphuis via  06-21447689 en .

 

 Download hier het onderzoeksvoorstel.

Waarom dit onderzoek?

Aan regulier marktonderzoek doen relatief weinig mensen met een migratie-achtergrond mee. Als je die in grote aantallen wilt betrekken bij onderzoek vraagt dat een grotere investering. We doen face-to-face onderzoek en dat is arbeidsintensief. Door zo’n onderzoek op te zetten voor meerdere opdrachtgevers tegelijk houd je de kosten per opdrachtgever laag.

Wie zijn biculturele Nederlanders?

Dat zijn Nederlanders die uit een ander land dan Nederland komen, of die ouders en/of grootouders hebben voor wie dat geldt, en die hier al geruime tijd wonen. In de context van dit onderzoek hebben we het over de vier grootste groepen biculturele Nederlanders qua herkomst: Nederlanders met een Caribische, Marokkaanse, Surinaamse of Turkse achtergrond.

Wat is een omnibusonderzoek?

Dat is een kwantitatief onderzoek met een vragenlijst waar verschillende opdrachtgevers een beperkt aantal vragen aan bijdragen. Omdat je de totale kosten van het onderzoek deelt is deze opzet relatief voordelig.

Welke inzichten haal ik uit dit onderzoek?

Je komt te weten hoe de vier verschillende doelgroepen denken over jouw vraagstuk, bijvoorbeeld de bekendheid van je merk. De groepen worden vergeleken met elkaar en met een referentiegroep van mensen met een voornamelijk Nederlandse achtergrond. Je komt er bijvoorbeeld achter dat een van de groepen een andere mening heeft over een issue of dat je organisatie in die groep nog niet bekend is.

Wat kan ik met die inzichten doen?

Je kan bijvoorbeeld gerichte communicatie inzetten op een doelgroep, om ze bekend te maken met je product of om gedragsverandering te realiseren. Of aan doelgroepspecifieke product- en beleidsontwikkeling doen.

Wat krijg ik concreet?

In ieder geval tabellen met de antwoorden op de vragen uitgesplitst naar doelgroep, en binnen elke groep uitgesplitst naar leeftijd, geslacht en opleiding. Maar we verzorgen ook graag een rapportage en presentatie, en denken met je mee over vervolgstappen.

Wat kost het?

Je kan al meedoen vanaf € 7.000 exc. BTW, daarvoor kan je vier eigen vragen laten meelopen en krijg je de resultaten in tabellen.

Wanneer loopt het onderzoek?

In januari t/m maart 2025. Aanmelden kan tot 21 december 2024.

 

 


Vragen?
André Kamphuis

Email 
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 66


Gerelateerde artikelen

De baas vindt dat we ons best wat sneller ziek mogen melden

Kevin Hengstz
04 april 2018

Nieuwsbrief augustus '24: Wat vind Nederland van Pride, feiten over ultrabewerkt voedsel en hoe staat het met onze financiën?

Karine Bloem
06 augustus 2024

Gemeenten kampen met vacatureproblemen

Marco Sodderland
11 december 2018

Meeste Nederlanders niet voorbereid op cyberdreigingen

Cecilia Keuchenius
02 mei 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency