Toegankelijkheid

Skip to main content

Toenemende drukte in winkelstraten op zondag en weekenden 

13 november 2024

In het derde kwartaal van dit jaar is de drukte in de Nederlandse winkelstraten licht afgenomen ten opzichte van vorig jaar (-6,25%). Met name de maand juli kende een terugval, terwijl augustus en september op het niveau van 2023 bleven. Ondanks deze algehele daling, vertonen de weekenden – met name de zondag – een opvallende toename in populariteit onder shoppers. 

Het weekend weer vaker gekozen als shopmoment   

Uit nader onderzoek blijkt dat steeds meer mensen ervoor kiezen om in het weekend te winkelen. De zondag is de afgelopen drie jaar met 5,1% toegenomen in belang als winkeldag. Ook de zaterdag trekt meer bezoekers (+3,8%). Deze verschuiving laat zien dat de Nederlandse consument weer meer neigt naar gezamenlijk winkelen in het weekend, waar de weekdagen juist meer activiteit zagen tijdens en vlak na de coronaperiode.

Drukke middagen en veranderingen in koopavonden  

Opmerkelijk is dat er ook veranderingen zichtbaar zijn in het tijdstip waarop men winkelt. De piek ligt nu vooral in de middag; tussen 12.30 en 16.30 uur is een stijging van maar liefst 12,3% te zien. De koopavonden blijven stabiel, maar tonen een voorkeur voor vroegere uurtjes: consumenten winkelen liever eerder op de avond dan aan het einde van de koopavond.

Uitdagingen en mogelijkheden voor winkelgebieden  

Ondanks de weekendtrend is er een algehele afname in winkelbezoeken. Stedelijke centra moeten daarom werken aan het aantrekkelijker maken van het stadscentrum voor bezoekers. Het vergroten van de verblijfsduur en het creëren van een aantrekkelijke omgeving door middel van een breed winkelaanbod, cultuur, horeca en diensten is daarbij essentieel. Door het woonaanbod in de binnenstad te vergroten, kan de vraag naar producten en diensten worden gestimuleerd. Ook vergroening en meer waterpartijen in het centrum worden steeds vaker gezien als manieren om de verblijfskwaliteit te verhogen.

Regionale verschillen en invloed van het weer  

De bezoekersaantallen dalen niet overal in gelijke mate. Grote steden hebben het zwaarst te lijden onder het afnemende winkelverkeer (-7,8%), terwijl middelgrote steden met 75.000 tot 250.000 inwoners beter presteren en slechts een daling van 3,7% vertonen. De natte omstandigheden in het tweede kwartaal veroorzaakten een terugval van 14% ten opzichte van 2023, en hoewel dit deels aan het weer toe te schrijven is, lijkt deze trend in het derde kwartaal enigszins door te zetten. De toename in het eerste kwartaal (+4,9%) is dan ook helaas niet doorgezet.

Conclusie  

Hoewel de totale winkelbezoeken afnemen, toont de Nederlandse consument een duidelijke voorkeur voor weekendbezoek, met toenemende drukte op zondag en zaterdag. Het samenbrengen van winkelen, cultuur, horeca en groenvoorziening kan een sterke impuls geven aan de aantrekkingskracht van onze binnensteden, en hen helpen zich aan te passen aan de veranderende voorkeuren van het winkelpubliek.

Meer informatie? Neem contact op met Huib Lubbers, directeur RMC


Vragen?
Huib Lubbers

Email 
Functie Consultant/Directeur RMC
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Ontwikkeling medewerkers grootste personele uitdaging voor mkb-werkgevers

Kevin Hengstz
11 juli 2018

Ruim een kwart amateursporters gebruikt sportsupplementen

Lieke van Duist
10 februari 2022

70% van Nederland vraagt om menselijker leiderschap in 2024

Jeroen Senster
16 januari 2024

Nieuwsbrief november '24: Over culinaire eetgewoontes, de kracht van citymarketing en Finfluencers winnen terrein

Karine Bloem
05 november 2024
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency