Verkiezingsnieuws wordt minder vertrouwd dan algemeen nieuws in Nederland
Uit het jaarlijkse onderzoek van Motivaction naar het Vertrouwen in de Journalistiek blijkt dat Nederlanders onverminderd geïnteresseerd zijn in nieuws. Maar hoewel de meerderheid het nieuws nog altijd betrouwbaar vindt, neemt het vertrouwen af zodra verkiezingen in beeld komen.
Nieuws blijft belangrijk voor Nederlanders
Maar liefst 81% van de Nederlanders volgt dagelijks het nieuws. Daarmee blijft de nieuwsinteresse op een hoog niveau. Toch is het vertrouwen niet in alle contexten even groot. Het algemene nieuws wordt gemiddeld met een 7,2 beoordeeld (op een schaal van 1 tot 10), maar tijdens verkiezingstijd daalt dat cijfer naar een 6,9.
Ook vinden steeds minder Nederlanders dat de media eerlijk berichten over verkiezingen: nog maar 33% denkt dat de berichtgeving juist is, tegenover 41% in 2024. Daarnaast groeit de overtuiging dat de media informatie over politieke partijen achterhouden (43% vs. 35% in 2024). Vooral de kleinere partijen – zoals 50PLUS, BIJ1 en Volt – en ook de PVV zouden volgens Nederlanders te weinig aandacht krijgen in aanloop naar de verkiezingen.
NOS Journaal blijft meest betrouwbare nieuwsbron
Ondanks deze kritische blik blijft het algemene vertrouwen in de journalistiek stabiel hoog. Ruim twee op de drie Nederlanders (64%) zegt veel tot zeer veel vertrouwen te hebben in het nieuws dat zij voorgeschoteld krijgen. Voor nieuws uit Nederland ligt dat iets lager, met 60% die aangeeft dit te vertrouwen.
De nationale nieuwsuitzendingen van de NOS voeren opnieuw de lijst aan van meest betrouwbare nieuwsbronnen. Het NOS Journaal op televisie – en dan met name de achtuuruitzending – scoort een 7,4, gevolgd door nos.nl, het ANP en NPO Radio 1. Ook de regionale omroepen doen het goed met een gemiddelde van 7,0.
Aan de andere kant van het spectrum staan sociale media. X (voorheen Twitter), TikTok en Snapchat krijgen de laagste scores voor betrouwbaarheid, met cijfers rond de 3,6 à 3,9. Opvallend is dat juist Nederlanders die over het algemeen minder vertrouwen hebben in nieuws, sociale media vaker als betrouwbare nieuwsbron zien.
Bekende gezichten en AI in de journalistiek
Onder nieuwslezers scoren Annechien Steenhuizen en Rob Trip (beiden van het NOS Journaal) het hoogst met een 7,1. Wilfred Genee, ondanks zijn populariteit als presentator, wordt met een 5,0 als een beduidend minder betrouwbare nieuwsbron gezien.
Daarnaast speelt kunstmatige intelligentie (AI) een steeds grotere rol in de nieuwsproductie – iets wat het vertrouwen verder onder druk zet. Zeven op de tien Nederlanders (70%) geven aan minder vertrouwen te hebben in nieuws waarbij AI is ingezet. Jongeren tot circa 44 jaar zijn hierin iets milder: zij wantrouwen AI ongeveer 10% minder dan oudere leeftijdsgroepen. Tegelijk vindt meer dan driekwart van de Nederlanders dat het altijd duidelijk moet zijn wanneer AI is gebruikt bij nieuwsverslaggeving.
Over het onderzoek
Het onderzoek naar het Vertrouwen in de Journalistiek is eind september en begin oktober 2025 uitgevoerd onder ruim 1.500 leden van het StemPunt-panel van Motivaction. De resultaten zijn representatief voor de Nederlandse bevolking naar geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality™.
Meer vragen over het onderzoek? Neem contact op met Jeroen Senster of Tamar Koopman.
 
 
 
                                             
                                             
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
