Toegankelijkheid

Skip to main content

Vijf redenen waarom kwalitatief onderzoek een must is

28 augustus 2023

Voor exploratieve vraagstukken en om diepgaande insights over een onderwerp te verzamelen, adviseren wij om kwalitatief onderzoek in te zetten. Kwalitatief onderzoek geeft antwoord op “hoe-en-waarom-vragen”. Zo ontdek je motivaties, behoeften, percepties en emoties, die gedragingen en ideeën van mensen beïnvloeden. Kwalitatief onderzoek levert daarbij ook concrete haakjes op voor vernieuwing of aanscherping van proposities of communicatie. 

 

Vijf redenen om kwalitatief onderzoek te doen:

 1. The naked truth

Kwalitatief onderzoek biedt de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de motivaties, drijfveren en overwegingen die achter gedrag zitten. We gaan op zoek naar het hoe en waarom achter de antwoorden. Ervaren interviewers gaan de diepte in en prikken door sociaal-wenselijke antwoorden heen. 

 2. Uit je bubbel

Door je doelgroep in levenden lijve te zien en te horen praten over wat hen bezighoudt, leer je je doelgroep écht kennen en kom je even uit je eigen bubbel. Je kunt dit samen met je collega’s beleven en de insights direct met elkaar delen. Wij zorgen in de tussentijd voor een heerlijk Thais buffet 😉.

 3. Discover the blind spots

Onze opdrachtgevers hebben voorafgaand aan onderzoek vaak al een aantal hypotheses over het vraagstuk. Deze hypotheses zijn grotendeels op ervaring gebaseerd en niet zozeer op klantinzichten. Door middel van kwalitatief onderzoek kunnen we eventuele blind spots in onze aannames naar boven halen en krijgen we een breder en diepgaander beeld bij motivaties, triggers en barrières. Doordat we ook goed leren begrijpen waar eventuele drempels vandaan komen en de nuances eromheen, geeft kwalitatief onderzoek ook zeer concrete aanknopingspunten voor strategie.

Moti Maart 2023 93

4Explore the audience

Door een variatie aan huidige en potentiële gebruikers aan tafel uit te nodigen, ontdekken we met kwalitatief onderzoek verschillende meningen. Voor een deel is dat bevestiging van het beeld dat al bestond, maar vaak levert het juist ook verrassende nieuwe inzichten.

 5. Get inspired!

Laat je inspireren door insights vanuit jouw doelgroep. Wanneer het onderzoek exploratief van aard is, krijg je inzicht in alles wat speelt rondom een bepaald thema, de pains en gains, de achterliggende motivaties, drijfveren en overwegingen die mensen hebben. Als respondenten met elkaar in gesprek gaan, levert die dynamiek verrassende nieuwe ideeën op. Ze bouwen namelijk voort op elkaar creativiteit, gekleurd door hun wensen, behoeften en frustraties.  Jij als opdrachtgever doet inspiratie op voor bijvoorbeeld nieuwe proposities, haakjes voor communicatie of aanscherping van je customer journey. 

Wil jij meer weten over de mogelijkheden van kwalitatief onderzoek? Neem contact op met één van onze experts. Je bent van harte welkom in onze high-tech onderzoeksstudio's om een deep dive in jouw doelgroep mee te maken.


Vragen?
Henriët Hensen

Email
Functie Senior Strategy Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 89

Margré Nijkamp

Email
Functie Manager InnovatieLab
Telefoon +31 (0)20 589 82 21


Gerelateerde artikelen

Irene Zondervan in PensioenAdvies: ‘Voor pensioen moet je een leesbril hebben’

Irene Zondervan
28 februari 2019

In gesprek met... Ester Koot

Ester Koot
18 december 2020

Motivaction heeft nieuwe Raad voor Advies

Pieter Paul Verheggen
18 november 2019

ShopperMentality

Clasine van der Wal
20 november 2023
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency