In 4 stappen naar een nieuw concept: insights omzetten naar bruikbare ideeën is stap 2

“Wat een goed idee! Waarom heeft niemand dat eerder bedacht?” Het is een uitspraak die je ongetwijfeld wel eens voorbij hebt horen komen, en waaruit blijkt dat het ontwikkelen van een product of dienst niet eenvoudig is. Er lopen namelijk veel mensen rond met een soortgelijke frustratie of behoefte, maar hoe kom je voor zo’n groep tot een geslaagde oplossing?

Dit is deel 2 van een serie die laat zien hoe je op gestructureerde wijze in 4 stappen een nieuw concept op de markt introduceert. In de ConceptFactory nemen we de klantbehoefte als startpunt voor het ontwikkelproces. Door jouw doelgroep bij het hele traject te betrekken maak je een succesvol nieuw product, een betere gebruikservaring of optimaliseer je een bestaande dienst. Heb je gemist hoe je customer insights kunt verzamelen? Dat lees je hier. In dit artikel kijken we naar het creëren van een goed concept op basis van die klantbehoefte.

 

Van behoefte naar concept

In stap 1 hebben we met behulp van onderzoek achterhaald welke frustraties, wensen en behoeften jouw klanten ervaren. Ze hebben bijvoorbeeld het gevoel dat ze altijd leuke evenementen in hun omgeving mislopen, of willen graag leren koken met de restjes uit hun koelkast. De consument weet meestal wat zij wel of niet wil, maar kan niet concreet maken welk product of welke dienst bij die behoefte past.

Daarom moet je als organisatie die slag zelf maken. De wensen van klanten die je hebt verzameld en omgezet naar customer insights, kun je nu verder ontwikkelen naar concepten voor een product of dienst. Dit doen we door middel van een workshop waarin het creatieve denkproces wordt gestimuleerd.

 

ConceptCreation workshop

De informele en inspirerende omgeving die in een workshop ontstaat kan een sterke boost geven aan de creativiteit van de groep. Als je collega’s uit verschillende organisatieonderdelen vraagt om deel te nemen, krijg je uiteenlopende invalshoeken en een grotere diversiteit aan ideeën en concepten. Het is ook mogelijk om consumenten deel te laten nemen in een co-creatie workshop.

Bij het opzetten en leiden van een creatieve workshop komt heel wat kijken. Ons advies is dan ook om een externe partij in te huren die ervoor zorgt dat alles goed verloopt, dat iedereen aangehaakt is én dat de concepten aansluiten op de customer insights. Ga je toch liever zelf aan de slag, let er dan goed op dat:

  • Je de juiste mensen uit de organisatie betrekt
  • Je een inspirerende locatie kiest buiten kantoor
  • Je vooraf duidelijk hebt wat je met de workshop wilt bereiken en dat ook alle deelnemers hiervan op de hoogte zijn
  • De stappen gedurende de dag helder zijn, inclusief bijbehorende timings, zodat je aan het eind van de workshop het gewenste doel hebt behaald. Houd er rekening mee dat je als facilitator moet kunnen improviseren
  • De insights waar je mee werkt worden afgestemd met de deelnemers voordat je concepten gaat ontwikkelen
  • Je een brainstormmethode kiest die aansluit op datgene dat je probeert te ontwikkelen en de groep waar je mee werkt. Vergeet niet aan de deelnemers uit te leggen wat de ground rules van brainstormen zijn! (oordeel uitstellen, kwantiteit boven kwaliteit, meeliften op ideeën van anderen, lef tonen)
  • Je een variatie aan werkvormen gebruikt om het energieniveau hoog te houden en de creativiteit te stimuleren.

 

Creatieve oefeningen

Om het denkproces te stimuleren, is het van belang om gedurende de workshop creatieve oefeningen toe te passen. Wij kiezen altijd voor een combinatie van energizers (fysieke oefeningen om de bloedsomloop te stimuleren, een losse sfeer te creëren en beide hersenhelften te activeren) en technieken om ideeën te genereren, zoals de battle absurd, different eye, de omgekeerde vraag en sprong in de toekomst.

Een ConceptCreation workshop duurt circa 6 uur en ziet er globaal als volgt uit:

  • Warming up
  • Afstemmen insights
  • Brainstorm beloftes (in groepen)
  • Prioriteren en aanscherpen ideeën uit brainstorm
  • Concepten schrijven (in 2- of 3-tallen) volgens de structuur inzicht-belofte-bewijs
  • Terug presenteren, moddergooien en aanscherpen concepten
  • Wrap up & next steps

 

Een goed concept

Je eindigt de workshop met een aantal concrete concepten uitgewerkt in inzicht, belofte, bewijs, het liefst ook met een naam en een pay-off. Uit deze ideeën moet je een keuze maken voor de concepten die niet alleen aansluiten op de eerder verzamelde customer insights, maar waarmee je ook de markt op kunt. Om de meest kansrijke concepten te kiezen, laat je de deelnemers bijvoorbeeld stemmen of Monopolygeld verdelen over de verschillende concepten. Of leg je de concepten naast een vooraf bepaalde checklist met criteria zoals:

  1. Is het duidelijk?
  2. Is het uniek?
  3. Past het bij je doelgroep en haar dilemma en wens?
  4. Levert het iets op (winst, aantallen: ROI)?
  5. Is het haalbaar om (op korte termijn) te ontwikkelen?
  6. Kun je het verkopen aan de projectgroep? En aan het MT? … en aan je moeder/zus/vriendin/buurvrouw?

 

Een tweede toetsing

Dit uitgewerkte concept betekent niet dat je aan het einde bent van het ontwikkelproces. Om er zeker van te zijn dat jouw plan aansluit bij de behoefte van je klanten en dat het onderscheidend is, kan een vervolgonderzoek worden uitgevoerd. Hoe je dat doet leggen we uit in het volgende artikel, want in de komende maanden lichten we alle stappen van een ConceptFactory traject toe.

Wil je de rest van de artikelen automatisch in je mail ontvangen? Meld je dan aan via het formulier.

Wil je meer weten over het verzamelen van customer insights of onze ConceptFactory? Neem dan contact op met Henriët Hensen of Margré Nijkamp.

 

Schrijf je hier in om de volgende artikelen te ontvangen:

Facebook Twitter LinkedIn