Wanneer ging jij voor het laatst écht met je medewerkers in gesprek?

Of je het nu HR-analytics, data driven HR of people analytics noemt: het is duidelijk dat data zijn intrede doet in het HR-vakgebied. Die cijfers zijn dan ook belangrijk voor je strategie. Je kunt er een onderbuikgevoel mee onderbouwen, trends achterhalen en een beeld krijgen van de ontwikkelingen binnen je bedrijf. Door bijvoorbeeld regelmatig een medewerkersonderzoek uit te voeren houd je zicht op de motivatie, de werkdruk en andere relevante factoren.

Maar getallen en data vertellen niet het hele verhaal. Wanneer ging jij voor het laatst écht met je medewerkers in gesprek? Niet in de vorm van een beoordelings- of exitgesprek, of een gezellig praatje tijdens de lunch, maar een dialoog of groepsgesprek over wat het werk binnen jouw organisatie zo bijzonder maakt.

Ik merk dat de waarde van kwalitatief onderzoek binnen het HR-vakgebied niet voor iedereen direct duidelijk is. Terwijl er zoveel mooie inzichten uit te halen zijn! Inzichten die net datgene laten zien waarop jij je als werkgever kan onderscheiden van de rest. Daarom licht ik de voordelen en mogelijkheden van deze onderzoeksmethode graag toe.

 

Resultaat op vele vlakken

Een kwalitatief onderzoek onder je eigen medewerkers kan op meerdere manieren behulpzaam zijn. Op intern vlak helpen deze gesprekken met collega’s je bijvoorbeeld om plannen voor volgend jaar te concretiseren. Je kunt er daarnaast mee bepalen of wat je nu doet wel werkt. Een direct gesprek laat je namelijk veel beter het verhaal achter de data begrijpen. Mensen hebben aangegeven dat werken bij jouw organisatie een 8 krijgt, maar waar komt dat cijfer vandaan? Zijn het de collega’s die het werk zo leuk maken? Genieten ze van de activiteiten die buiten de reguliere uren om worden georganiseerd? Of zijn het de ontwikkelingsmogelijkheden die hen aanspreken?

Ook voor externe communicatie is kwalitatief onderzoek een waardevolle informatiebron. Want een goede employer branding strategie weet te vangen waarom mensen voor jouw organisatie moeten kiezen, en niet voor de concurrent. Leuk werk bieden we allemaal en ook met lekkere koffie ben je tegenwoordig weinig origineel. Je kunt dus juist uit gesprekken met huidige medewerkers inspiratie halen voor jouw volgende arbeidsmarktcampagne.

Om deze reden is kwalitatief onderzoek een deel van onze Magnet Employer. Bij die onderzoeksmethode gaan we na het stellen van doelen en bepalen van je doelgroep, met huidige medewerkers in gesprek. Door te vragen naar hun drijfveren, normen, waarden en misschien wel mooiste moment, kom je tot betekenisvolle inzichten. Die kennis kun je heel goed gebruiken in het opzetten van een strategie, of het vormgeven van je communicatieplan.

 

Aan de slag

Het uitvoeren van kwalitatief onderzoek is een vak apart. We hebben bij Motivaction onderzoekers die gespecialiseerd zijn in kwalitatieve methoden in combinatie met HR-expertise. Zij komen je graag helpen bij het opzetten van een onderzoeksplan. Wil je liever zelf met jouw collega’s het gesprek aangaan? Let er dan goed op dat:

  • Je met mensen van verschillende afdelingen om tafel zit. Op die manier krijg je indrukken vanuit de hele organisatie en weet je zeker dat de resultaten een goede weerspiegeling zijn van de werkelijkheid.
  • Ga het gesprek zo open en onbevangen mogelijk in, maar bereid je goed voor aan de hand van een gespreksleidraad met de onderwerpen die je in het interview zou willen bespreken.
  • Blijf zoveel mogelijk waarom-vragen stellen, totdat je de diepste drijfveren te pakken hebt.

Een geschikte manier om zo’n kwalitatief onderzoek uit te voeren is door middel van een focusgroep. Je brengt een groep mensen samen onder begeleiding van een onderzoeker of moderator, en vraagt naar hun mening over vooraf bepaalde onderwerpen. De deelnemers reageren op open vragen, en krijgen de kans om met elkaar in discussie te gaan over hun repliek. Je krijgt zo niet alleen antwoord van de respondenten, maar kunt ook informatie halen uit hun gesprekken met elkaar.

Vorig jaar voerden we zo’n focusgroep uit bij een organisatie, en mochten collega’s van verschillende afdelingen met elkaar in gesprek. We vroegen hen wat nu het allerleukste moment was dat ze tijdens hun huidige baan hadden meegemaakt. Daar kwam uit naar voren dat veel medewerkers het waardeerden dat ze hun talenten, die ze vooral buiten de werkvloer ontwikkelden, ook mochten gebruiken tijdens hun werk. Zo kon een danseres haar vaardigheden bijvoorbeeld inzetten om dansles te geven. Deze kennis vormde voor de opdrachtgever een belangrijke basis voor het opzetten van een arbeidsmarktcampagne. De kans is groot dat ze hier met een vragenlijst nooit achter waren gekomen.

 

Inzichten omzetten naar strategie

Je komt door kwalitatief onderzoek ontzettend veel te weten over wat jouw collega’s in hun werk waarderen, wat er beter kan en wat er van HR wordt verwacht. Dat maakt het een mooie aanvulling op de vele data die je tegenwoordig bij elke organisatie vindt.

Wil je meer weten over kwalitatief onderzoek onder medewerkers of Magnet Employer? Neem dan contact op met Ester Koot.

 

+31 (0)20 589 82 36

Facebook Twitter LinkedIn